مسئله بود و نبود کردها در میان است

سرویس سوریه - «صالح مسلم» رئیس مشترکPYD ‌با اشاره به بازی عراق و ترکیه با مردم کرد با توافق اخیر، اعلام کرد که مسئله یک حزب یا بخشی از مردم کرد نیست بلکه مسئله بود و نبود کردها است.

به گزارش کردپرس، «صالح مسلم» رئیس مشترک حزب اتحاد دموکراتیک(PYD) در مصاحبه‌ای با اشاره به اینکه توافق اخیر دولت‌های عراق و ترکیه در تاریخ ۱۵ آگوست بازی با همه مردم کرد است، اعلام کرد که مسئله یک حزب یا بخشی از مردم کرد نیست بلکه مسئله بود و نبود کردها است.

به نوشته آژانس خبری هاوار، «صالح مسلم» رئیس مشترک PYD در مصاحبه خود توافق اخیر امضا شده بین آنکارا و بغداد در تاریخ ۱۵ آگوست را مورد بحث‌ و بررسی قرار داد.

«صالح مسلم» با تاکید بر این جمله که «بازی‌های عثمانی‌ها به پایان نمی‌رسد»، این توافق را با توافق آدانا که در سال ۱۹۹۸ بین ترکیه و سوریه امضا شد مقایسه کرد و افزود: «توافق آدانا در سال ۱۹۹۸ با سوریه نمونه‌ای از این امر است. ترکیه همچنان از این توافق استفاده می‌کند. توافق ۱۵ آگوست بین عراق و ترکیه نیز مشابه توافق آدانا است. ترکیه و عراق پشت درهای بسته توافق کرده‌اند و کاری که الان انجام می‌دهند نتایج آن توافق است. این توافقات بازی با مردم کرد است.»

مسلم در ادامه با بیان اینکه با این توافق حاکمیت عراق به طور کامل نقض شده است، ادامه داد: «سرزمین عراق مورد تهاجم قرار گرفته است و به دولت ترکیه می‌گویند بیا تا توافق امضا کنیم. عراق به اشغالگری دولت ترکیه مشروعیت می‌دهد. حاکمیت کردستان عراق نیز به طور کامل نقض شده است. این توافق اقلیم کردستان را در حاشیه قرار می‌دهد.»

مسلم در این مصاحبه سیاست جمهوری ترکیه علیه کردها را یادآور شد و گفت: «سیاست ترکیه بر اساس نابودی کردها است. کردها در معرض خطر قرار دارند، مسئله فقط حزب یا بخشی از کردها نیست، مسئله بود و نبود کردها است. در پروژه بزرگ جدید خاورمیانه، دولت ترکیه قصد دارد همه کردها را نابود کند. آنها همچنان در حال برنامه‌ریزی هستند و می‌خواهند به برنامه‌های محقق نشده خود عمل کنند. پروژه میساق ملی یکی از برنامه‌های آنهاست. این نقشه علیه همه کردهاست و به همین دلیل است که دولت ترکیه خواستار احیای روابط با دولت دمشق است و دلیل این امر نیز این است که طرح نابودی کردها اجرا نشد. مسئله فقط شمال و شرق سوریه یا حزب خاصی نیست. مسئله بود و نبود کردهاست.»

کد خبر 2774961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha