وزیر اقلیم کردستان در امور اقلیت ها: نچیروان بارزانی و سازمان ملل در تلاش برای بازگرداندن کرسی اقلیت ها به پارلمان کردستان هستند

سرویس عراق و اقلیم کردستان- عضو دفتر سیاسی جبهه ترکمانی عراق گفت که رئیس اقلیم کردستان و سازمان ملل به طور جدی در تلاش‌اند تا کرسی اقلیت ها را به پارلمان کردستان بازگردانند.

به گزارش کردپرس، آیدین معروف وزیر دولت اقلیم کردستان در امور اقلیت ها و عضو دفتر سیاسی جبهه ترکمانی عراق در گفتگو با روداو گفت :«حکم دادگاه فدرال مبنی بر حذف کرسی اقلیت ها در پارلمان کردستان ناعادلانه است. اکنون نچیروان بازرانی به طور جدی در تلاش برای جلب رضایت احزاب جهت برگرداندن کرسی اقلیتها به پارلمان کردستان است».

اکنون تلاشها در بغداد تشدید شده است. آیدین معروف می‌گوید: «نماینده سازمان ملل به طور جدی درتلاش برای کمک به عراق-سازمان ملل است و آنها نیز خواهان بازگرداندن این حق به اقلیتهای مختلف هستند».

شایعاتی مبنی بر پیشنهاد اختصاص 5 کرسی به اقلیتها وجود دارد (2 کرسی برای ترکمانها، 2 کرسی برای کلدانی ها، سریانی ها و آشوری ها و یک کرسی برای ارمنی ها)، مونا قهوه‌چی به روداو گفت که چنین پیشنهادی به آنها ارائه نشده و آنچا تاکنون مطرح شده است هیچ رسمیتی ندارد.

10 ژوئن سال جاری به عنوان تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان اعلام شده است.

آنچه تاکنون درمورد برگزاری انتخابات در تاریخ مقرر تردید هایی ایجاد کرده است، تحریم حزب دمکرات کردستان است که می‌گوید: «در انتخاباتی که غیر قانونی و مغایر با قانون اساسی، زیر سایه یک نظام تحمیلی برگزار می‌شود شرکت نخواهیم کرد».

قبل از اعلام تحریم از سوی حزب دمکرات، 15 حزب مسیحی نیز در دو بیانیۀ جداگانه اعلام کردند که در انتخابات پارلمانی آتی شرکت نخواهند کرد و گفتند که در مخالفت با حکم تحمیلی دادگاه فدرال بر مسیحیان، عدم اصلاح قانون انتخابات و عدم خصوصی سازی روند رای دهی به اقلیتها چنین موضعی اتخاذ کرده‌اند.

همچنین در 12 مارس، 10 حزب و جریان ترکمانی اقلیم کردستان نیز به همان علت، اعلام کردند که انتخابات پیش رو را تحریم خواهند کرد و "تا زمانی ظلم و ستم اعمال شده در حق اقلیتها برداشته نشود، در انتخابات شرکت نخواهند کرد".

شایان ذکر است که این اولین بار است انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان بدون کرسی اقلیتها برگزار می‌شود. کرسی اقلیت ها پیش از این شامل 5 کرسی مسیحیان، پنج کرسی برای ترکمانها و یک کرسی برای ارمنی ها بود که با حکم دادگاه عالی فدرال در تاریخ 21 فوریه منحل شد.

کد خبر 2769787

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha