شاخص فلاکت در کرمانشاه و کردستان به اوج رسید

براساس گزارش هایی که مرکز آمار ایران از میزان نرخ تورم و بیکاری در کشور برای زمستان سال قبل منتشر کرده است، استان های کرمانشاه و کردستان در صدر جدول شاخص فلاکت قرار گرفتند.

به گزارش کردپرس، واکاوی داده های آماری مرکز آمار ایران نشان می دهد، بالاترین نرخ شاخص فلاکت که از حاصل جمع نرخ بیکاری و تورم به دست می آید، به استان کرمانشاه رسیده و بعد از آن استان کردستان قرار دارد.

دو استان کردنشین که هر دو هم از منابع لازم برای رشد اقتصادی و در نتیجه بهبود نرخ بیکاری برخوردار هستند؛ اما به دلایلی که نیاز به تحلیل های اقتصادی جدی تر دارد، این ظرفیت ها مغفول مانده تا شاهد ثبت رکورد فلاکت بارترین وضعیت برای این دو استان بر اساس آمار رسمی کشوری باشیم. 

بر اساس این گزارش، از میان ۳۱ استان کشور، بالاترین شاخص فلاکت زمستان سال گذشته ۶۲.۴ واحد بوده که به نام استان کرمانشاه ثبت شده است.

در این گزارش، تورم سالانه استان‌ها با نرخ بیکاری زمستان هر استان جمع شده است.

به همین دلیل به طور کلی این شاخص می‌تواند وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم را منعکس کند.

رتبه اول در رده‌بندی استانی این شاخص در حالی به کرمانشاه تعلق گرفته که این استان در فصل پاییز از نظر شاخص فلاکت در رتبه چهارم بین استان‌ها قرار داشته است.

در جایگاه دوم، استان کردستان قرار گرفته که شاخص فلاکت آن ۶۰.۸ واحد به ثبت رسیده است.

استان یزد و استان لرستان نیز به ترتیب در جایگاه سوم و چهارم قرار گرفته‌اند و شاخص فلاکت آن‌ها بین ۵۸ تا ۵۶ واحد برآورد شده است.

استان‌هایی که از آن‌ها نام برده شد به همراه ۱۷ استان دیگر، شاخص فلاکتی بالاتر از میانگین کشوری را رقم زده‌اند. این شاخص در کل کشور طی زمستان سال گذشته ۴۹.۳ ثبت شده است.

در مقابل، ۱۰ استان شاخص فلاکتی کمتر از کل کشور دارند و جلوتر از همه آن‌ها، استان تهران ایستاده است.

این استان با ثبت شاخص فلاکت ۴۲.۸ واحدی، کمترین سطح این نماگر را میان سایر استان‌های کشور به خود اختصاص داده است.

از میان ۳۱ استان کشور، شاخص فلاکت برای ۲۱ استان در زمستان ۱۴۰۲ بالاتر از میانگین کشوری است.

به بیان دیگر، ۲۱ استان شاخص فلاکتی بالاتر از ۴۹.۳ را به ثبت رسانده‌اند. در مقابل، این شاخص تنها برای یک استان کمتر از ۴۳ است.

 مقایسه شاخص فلاکت در زمستان سال گذشته با پاییز همان سال نشان می‌دهد که این شاخص در ۲۹ استان کاهش یافته و تنها در دو استان افزایشی بوده است.

کد خبر 2770036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha