استفاده ابزاری اقلیم کردستان از اقلیت ها

سرویس جهان- بر اساس گزارش مجله فارن پالسی، احزاب حاکم در اقلیم کردستان از اقلیت های قومی و مذهبی به عنوان ابزاری در راستای منافع سیاسی خود استفاده می کنند.

به گزارش کردپرس، مجله فارن پالسی ادعا کرده است اقلیت های قومی و مذهبی از جمله مسیحیان، ایزدیها، ترکمنها و آشوریان در حال از دست دادن جایگاه خود در اقلیم کردستان هستند. این در حالی است که اقلیم کردستان به عنوان نمونه ای از همزیستی مسالت آمیز در منطقه شهرت داشته است.

این مجله با اشاره به برخی احکام دادگاه فدرال عراق مانند لغو کرسی اقلیت ها در پارلمان اقلیم کردستان عراق، حکومت مرکزی عراق را نیز به تلاش برای تضعیف موقعیت اقلیت ها در اقلیم کردستان متهم کرده است.

این مجله آمریکایی با اشاره به این که برخی اقلیت ها مانند تعداد زیادی کردهای ایزدی در کمپ ها و اردوگاهها زندگی می کنند، از وضعیت دشوار آنها با وجود امن شدن محل اصلی زندگی آنها در شنگال خبر داده است. این نشریه بازی های سیاسی و اختلافات میان احزاب کرد قالیم کردستان با دولت مرکزی را عامل ادامه زندگی دشوار ایزدیها در اردوگاهها ذکر کرده است.

فارن پالسی با اشاره به این که برخی اقلیت ها در نهادهای حکومتی اقلیم کردستان حضور دارند، ادعا کرده است این مسئله تنها ظاهر ماجراست چرا که در واقعیت، نمایندگان اقلیت ها از خود اختیار نداشته و تنها در راستای منافع احزاب حاکم عمل می کنند.

این نشریه با اشاره به اختلافات دو حزب کردی دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی بر سر سهم اقلیت ها در پارلمان اقلیم کردستان نوشت: نقش نمایندگان اقلیت ها در پارلمان اقلیم کردستان همواره تایید برنامه های حزب حاکم و مسلط در پارلمان بوده است و آنها نقش مستلقی در راستای بهبود وضعیت اقلیتها ایفا نکرده اند.

فارن پالسی با اشاره به این که 94 درصد از آوارگان اقلیت ها در کمپ های مناطق تحت کنترل حزب دموکرات کردستان عراق زندگی می کنند، نوشت: دولت اقلیم کردستان عراق تحت حاکمیت حزب دموکرات با تعطیل شدن این کمپها مخالف است زیرا این حزب از اقلیت ها و موقعیت آنها در این کمپها، در جریان انتخابات بهره سیاسی می برد. بنابراین، اکنون اقلیت های ساکن اردوگاهها قربانی مناقشه سیاسی حکومت اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق هستند.

برخی از نمایدگان اقلیت های قومی و مذهبی در اقلیم کردستان نیز به فارن پالسی گفته اند با این که دولت اقلیم کردستان ادعای رفتار بدون تبعیضض با اقلیت ها را داشته و ادعای همزیستی مسالمت آمیز میان اکثریت و اقلیت در این منطقه را دارد اما استفاده از لفظ اقلیت و اکثریت خود نشانه وجود تبعیض در رفتار و برخورد با اقلیت های مذهبی و قومی در اقلیم کردستان است.

کد خبر 2770037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha