۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۶
قانون شب و قانون روز/ لطیف مصطفی

سرویس عراق و اقلیم کردستان- لطیف مصطفی، کارشناس حقوق اساسی اهل اقلیم کردستان گفت که تا گذشت شش ماه از اعلام تاریخ انتخابات، هیچ اعتراضی به قانون مصوب انتخابات وارد نیست، اما خلاف این امر عمل شده است.

به گزارش کردپرس به نقل از دراو میدیا، لطیف مصطفی کارشناس حقوقی اقلیم کردستان گفت: «طبق بند 1 ماده 93 قانون اساسی عراق، هر قانون یا قاعده‌ی مغایر یا مطابق با قانون اساسی در دیوان عالی فدرال قابل اعتراض است اما ماده 23 آیین دادرسی دادگاه فدرال، تجدیدنظرخواهی از قانون انتخابات را مستثنی کرده است و طبق آن هیچ شکایتی علیه قانون انتخابات (البته از جمله سیستم های انتخاباتی) نمی تواند قبل از یک دوره حداقل شش ماهه پس از اعلام تاریخ انتخابات صورت گیرد».

لطیف مصطفی افزود: «این هم برای اطمینان از این است که کمیسیون دچار سردرگمی نشود و بتواند کار خود را به انجام برساند، زیرا برای هر پروسه انتخابات، کمیسیون حداقل به شش ماه زمان نیاز دارد.»

این کارشناس حقوق اساسی تصریح کرد: «دیروز بسیاری از مواد قانون انتخابات پارلمان که خلاف قانون اساسی نبودند، خلاف قانون اساسی خوانده شدند و امروز نیز خلاف همان قانونی که درآن ذکر شده ظرف مدت شش ماه نباید هیچ شکایتی علیه مصوبات انتخاباتی طرح شود، شکایت ثبت شد و به آن رسیدگی هم شد. احتمالاً بسیاری از شما داستان آن مرد در مورد قانون روز و قانون شب را شنیده باشید».

کد خبر 2770305

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha