لزوم بازتعریف سیاست آمریکا در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه

سرویس جهان- اندیشکده تحقیقات سیاست خارجی تاکید کرده است که آمریکا باید روی بهبود حکمرانی کردهای سوریه، ورود به مسئله کردها و ترکیه و نیز تعامل کردها با دولت مرکزی سوریه تمرکز کند.

به گزارش کردپرس، اندیشکده تحقیقات سیاست خارجی در مقاله ای به بررسی کاستی های استراتژی کنونی آمریکا در سوریه، بویژه تعامل این کشور با کردهای سوریه و لزوم بازتعریف آن تاکید کرده است.

آمریکا بارها از زبان مقامات ارشد این کشور؛ چه در زمان دونالد ترامپ و چه در زمان جو بایدن، روسای جمهور سابق و فعلی این کشور، تاکید کرده است که این کشور فقط برای مقابله با داعش نیرو در خاک سوریه مستقر کرده و ارتباطات آن با اداره خودگردان کردی و نیروهای سوریه دموکراتیک به رهبری کردها نیز تاکتیکی و موقت است. کردهای سوریه بارها نیت خود را برای آشتی با ترکیه و نیز توافق با دولت مرکزی سوریه نشان داده اند اما آمریکا علاقه ای به نزدیک شدن کردها و ترکیه در سوریه نداشته و مذاکرات کردهای سوریه با دولت مرکزی این کشور را که با میانجیگری روسیه، رقیب جدی آمریکا در سوریه صورت گرفته، چندان جدی نگرفته است.

اندیشکده تحقیقات سیاست خارجی در مقاله اخیر خود این دو مورد را از جمله اشتباهات آمریکا در رابطه با حضور این کشور در سوریه دانسته و نسبت به بازتعریف سیاست واشنگتن در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه تاکید کرده است.

این اندیشکده معتقد است آمریکا باید رویکرد جدیدی نسبت به این موضوع اتخاذ کند و به صورت همزمان، چند موضوع را دنبال کند که عبارتند از ادامه مبارزه با داعش با همکاری نیروهای کرد سوریه، بالا بردن سطح کیفیت مدیریت محلی در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه، ورود به مسائل میان ترکیه و کردهای سوریه و همچنین ایجاد تعامل مثبات با دولت مرکزی سوریه.

این اندیشکده با اشاره به افزایش فعالیتهای داعش در سوریه همزمان با شنیده شدن زمزمه خروج نیروهای آمریکا از سوریه و تشدید حملات ترکیه به کردهای سوریه، هشدار داده است که این مسئله می تواند به معنی جسارت یافتن داعش ناشی از این تحولات باشد. در نتیجه، آمریکا باید به حضور خود و تمرکز بر مبارزه با داعش، در کنار تقویت همکاری با اداره خودگردان کردی اهتمام داشته باشد.

اندیشکده تحقیقات سیاست خارجی در مورد نقش آمریکا در ایجاد آشتی میان ترکیه و کردهای سوریه معتقد است که واشنگتن باید تلاش کند ترکیه را از دشمن کردها به دوست آنها در سوریه تبدیل کند. تاکید شده است که اگرچه در حال حاضر دولت ترکیه و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه به عنوان حزب حاکم بر اداره خودگردان سوریه در بدترین رابطه ممکن قرار دارند اما با توجه تعامل سازنده آنها در سال 2012 باید اشاره کرد که آنها بالقوه دشمن هم نبوده اند. بنابر این، آمریکا می تواند برای بهبود روابط میان ترکیه و این حزب کردی در سوریه تلاش کند و خضصومت کنونی را از بین ببرد. این اندیشکده تاکید کرده است که سطح کنونی خصومت ترکیه باعث شده است بمباران مناطق تحت کنترل کردها به شدت افزایش یابد که نتیجه آن از بین رفتن تاسیسات زیربنایی و گسترش فقر و ناامنی در این مناطق بوده است. بر این نکته تاکید شده که تلاش آمریکا برای نزدیک شدن ترکیه و کردها سوریه، در کنار تلاش واشنگتن برای ازسرگیری روند آشتی میان ترکیه و پ.ک.ک، به صورت همزمان، می تواند نتیجه بهتری برای ایجاد ثبات و صلح در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه به همراه داشته باشد.

اندیشکده تحقیقات سیاست خارجی همچنین به آمریکا توصیه کرده است رویکرد خود نسبت به روابط کردها با دولت بشار اسد را تغییر دهد و در این راه مشوق هایی را نیز در نظر بگیرد. از نظر این انیشکده، آمریکا در عوض تلاش دمشق برای توافق با کردهای سوریه می تواند از سطح تحریم های بین المللی علیه دمشق بکاهد و این مسئله می تواند مشوقی برای تعدیل دیدگاه دمشق نسبت به کردها ایجاد کند. از نظر این اندیشکده، در حال حاضر دمشق منتظر خروج آمریکا و به دنبال آن تلاش برای کنترل مناطق تحت کنترل کردهای سوریه است که با تغییر رویه آمریکا، مسئله می تواند هم به نفع دمشق و هم به نفع کردها تمام شود.

کد خبر 2770380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha