پس از بیش از سه دهه، تنها 1 درصد از اجساد انفال شدگان و 9 درصد از قربانیان نسل‌کشی بارزانی‌ها بازگردانده شده است

سرویس عراق و اقلیم کردستان- اتحادیه نویسندگان نسل‌کشی کردستان اعلام کرد: «دولت اقلیم کردستان و عراق هر دو از تفحص و بازگرداندن اجساد قربانیان انفال و نسل کشی سر باز می‌زنند و تاکنون تنها 1 درصد اجساد انفال شدگان و کمتر از 9 درصد اجساد قربانیان نسل کشی بارزانی‌ها بازگردانده شده است».

به گزارش کردپرس به نقل از سایت خبری خندان، اتحادیه نویسندگان نسل کشی کردستان در بیانیه‌ای گفتند: «تاریخ 16 مه که از سال 2007 به عنوان روز ملی گورهای دسته جمعی در عراق نامگذاری شده است، روزی برای گرامیداشت قربانیان گورهای دسته جمعی و مبارزه با جنایات نسل کشی است، با گذشت 17 سال از سقوط رژیم بعث فاشیست، موضوع گورهای دسته جمعی انفال و نسل کشی کردها همچنان یکی از موضوعات به حاشیه رفته در عراق و اقلیم کردستان است».

همچنین اشاره شده که تاکنون حتی 10 درصد از اجساد قربانیان نسل کشی مردم کرد در جنایت انفال و نسل کشی بارزانی ها و کردهای فیلی که اجساد مقدس آنها در زیر خاک بیابانهای عراق پراکنده شده به وطن بازگردانده نشده است.

در این بیانیه آمده است: «اگر آمار اجساد بازگردانده شده را بگیریم، تعجب می‌کنیم که کمتر از 1 درصد اجساد مقدس قربانیان است».

همچنین تصریح شده که بر اساس دادەها و اطلاعات، 301 گور دسته جمعی رژیم بعث در عراق کشف شده که بیش از 80 درصد آنها گورهای دسته جمعی قربانیان نسل کشی کردها است، این در حالی است که تاکنون تنها 12 گور دسته جمعی از قربانیان انفال و 5 گور دسته جمعی از قربانیان نسل کشی بارزانی ها حفاری شده است.

اتحادیه نویسندگان نسل کشی اضافه کرد که از مجموع 182 هزار قربانی جنایت انفال، 8 هزار قربانی نسل کشی بارزانی ها و ده ها هزار نفر از کردهای فیلی، تعداد اجسادی که تاکنون بازگردانده شده است کمتر از 10 درصد این آمار می باشد.

در بیانیه آمده که تنها 1974 جسد از اجساد قربانیان انفال بازگردانده شده که تنها یک درصد از تعداد قربانیان انفال را شامل می‌شود و تنها 696 قربانی نسل کشی بارزانی ها بازگردانده شده که کمتر از 9 درصد آمار قربانیان این جنایت است، اما نه تنها اجساد، بلکه حتی یک گور یا یکی از محلهای نسل کشی کردهای فیلی هنوز یافت نشده است.

در بیانیه نویسندگان نسل‌کشی کردستان گفته شده که تاکنون نتوانستەاند حتی یک جسد از قربانیان انفال منطقه بادینان که به "انفال مرحله هشتم" معروف است را برگردانند و دیگر اجساد بازگردانده شده شناسایی نشده‌اند و حتی یک کمپین سراسری برای جمع آوری نمونه خون از بستگان انفال شدگان و قربانیان نسل کشی کردها به منظور انجام آزمایشات NDA تشکیل نشده و به جز حدود 200 خانواده که در فوریه و مارس سال گذشته نمونه خون آنها برای شناسایی اجساد 172 قربانی انفال گرفته شد، هیچ اقدام دیگری صورت نگرفته است.

اتحادیه نویسندگان نسل کشی افزودند: «سرباز زدن از حفاری گورهای دسته جمعی و عدم گرفتن نمونه خون از بستگان قربانیان برای آزمایش DNA، در زمره جرایم بین المللی قرار می گیرد».

کد خبر 2770620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha