معدن طلای قروه، جز رنج چیزی برای مردم ندارد/۲۳ نفر به سرطان مبتلا شده اند

منتخب مردم شهرستان های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی گفت: معدن طلای ساریگونی قروه که به عنوان یک برند در خاورمیانه شناخته شده است، جز رنج، ضرر و زیان برای مردم شهرستان قروه چیزی به همراه نداشته است.

به گزارش کرد پرس، محمدرسول شیخی زاده در مراسم اختتامیه طرح تحول زمین شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی استان کردستان، گفت: اجرای این طرح، یک کار علمی بود که هیچ سابقه ای از انجام چنین کارهایی در گذشته در استانی مانند کردستان وجود ندارد و این جای خوشحالی دارد اما باید حرف دل مردم را در رابطه با اجرای این طرح بشنویم.

وی اظهار کرد: ای کاش پیش از اجرای این طرح، آسیب شناسی از معادن موجود استان انجام می شد که ببینند نگاه مردم نسبت به موضوع معدن چیست و اینهمه معادن با ارزشی که در کردستان مورد بهره برداری قرار گرفته، سود آن برای مردم چه بوده است.

منتخب مردم شهرستان های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی افزود: این اهداف کیفی که برای این طرح پیش بینی شده بسیار مطلوب است، اما من هم به عنوان کسی که سال هاست در این استان در حال خدمت کردن به مردم است، پیش بینی می کنم که هیچ کدام از این کارها در کردستان محقق نخواهد شد.

شیخی زاده ادامه داد: معدن طلای ساریگونی قروه که به عنوان یک برند در خاورمیانه شناخته شده است، جز رنج، ضرر و زیان برای مردم شهرستان قروه چیزی به همراه نداشته و حتی نیروهای کاری نیز که مسئولان مدعی هستند در آنجا فعالیت دارند، از نگهبان گرفته تا بخش های اداری، یک نفر بومی منطقه استخدام نشده است.

وی یادآور شد: در شهرستان طارم استان زنجان، فردی را به عنوان کارآفرین برتر مورد تجلیل قرار می دهند که نیروی کار معدن طلای ساریگونی قروه را از نگهبان تا دیگر پست ها، به همشهری های خود سپرده است و از این طرف مسئولان ما سر مردم منت می گذارند که برایشان معدن شناسایی کرده تا مشکل اشتغال آنان را برطرف کند.

منتخب مردم شهرستان های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی بین کرد: معدن طلای ساریگونی در سال میلیاردها تومان گردش مالی دارد اما یک ریال آن در بانک های کردستان گردش نداشته و حتی حقوق دولتی نیز که باید برای خسارت هایی که به منطقه وارد می کند را نیز پرداخت نمی کند چرا که بر اساس قانون یک طرفه ای که به سود بهره بردار است، از پرداخت آن معاف است.

شیخی زاده گفت: از مردم انتظار می رود، امروز که خبر پایان طرح تحول زمین شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی استان کردستان را می شنوند خوشحال شوند، اما باطمینان می گویم که با شنیدن این خبر خوشحال نمی شوند.

وی اظهار کرد: به واسطه همین معدن طلای ساریگونی قروه در یکی از روستاهای نزدیک آن ۲۳ نفر مبتلا به سرطان شناسایی شدند که ۱۱ نفر آنان فوت کردند اما کوچکترین تلنگری به فردی زده نشد، پس مردم نمی توانند از شنیدن چنین خبری خوشحال شوند.

منتخب مردم شهرستان های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی افزود: در یک روستای دیگر که ۶۰ خانوار در آن ساکن هستند ۳ بیمار مبتلا به سرطان شناسایی شده است، وقتی این آمارهای را در کنار هم می گذاریم می بینیم که در کنار عدم اشتغال، عدم بهره مندی از حقوق دولتی و بسیاری مسائل دیگر، وجود معادن در کردستان به نفع مردم تمام نشده است.

شیخی زاده ادامه داد: حدود ۲۰ روز پیش مردم کردستان به ویژه مردم منطقه قروه خوشحال بودند که بارش باران باعث شده تا مزارع گندم دیم آنها از خشکسالی نجات یابد، اما در زمین های مجاور همین معدن طلا، با ماشین های سنگین معدن به جان مزارع مردم افتاده اند و به زور از آنها خواسته اند که زمین هایشان را به معدن طلای ساریگونی واگذار کنند.

وی یادآور شد: مردم روستانشین تمام دلخوشیشان زمین های آبا و اجدادیشان است که آن را برای نسل های آینده خود حفظ کرده اند و اکنون به خاطر عدم رعایت نکات زیست محیطی هم جان خودشان به خطر افتاده و هم زمین هایشان در حال از بین رفتن است.

منتخب مردم شهرستان های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در کنار عدم بکارگیری نیروی بومی منطقه در این معدن طلا، بهره برداران معدن حتی حاضر نیستند برای حمل مواد معدنی از ماشین های مردم منطقه استفاده کنند و همه ماشین ها از خارج استان در حال فعالیت هستند چرا که می دانند رانندگان بومی اجازه حمل اضافه بار را نمی دهند تا جاده ها از بین نرود اما راننگان غیربومی این مسئله اصلا برایشان مهم نیست.

شیخی زاده گفت: سال ۱۳۹۱ که فرماندار شهرستان قروه بودم، ایمیدرو به حوزه معدن در کردستان ورود کرد و قرار بود در کنار استحصال و استخراج معادنی که به آنها واگذار شده، خدماتی را به مردم منطقه ارائه دهد، اما نه تنها خدمتی ارائه ندادند بلکه ۵۵ کیلومتر از مسیر سریش آباد تا احمدآباد را نیز نابود کردند که امروز تنها با تراکتور می توان از این جاده عبور کرد.

وی اظهار کرد: ایمیدرو چطور می خواهد دلسوز مردم قروه باشد، اگر واقعا این گونه است ابتدا تعهدات سال های گذشته خود را اجرایی کند بعد معادن جدید به آنها واگذار شود.

منتخب مردم شهرستان های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی افزود: در معدنی مانند معدن طلای ساریگونی قروه معلوم نیست که بهره بردار چگونه بیش از مجوز صادر شده در حال استخراج و استحصال طلا است؛ حتی بهره بردار در این معدن در نقاطی که بیش از ۸۵ درصد خاک آن دارای طلا است در حال برداشت هستند و نقاطی که ۴۰ درصد است را رها کرده اند و برابر قانون باید یک نقاله انتقال خاک و سنگ کار گذاشته شود که در حال حاضر ۲ نقاله روشن است.

شیخی زاده ادامه داد: این همه معدن در سطح استان کردستان داریم اما یک صنعت در حوزه صنایع تبدیلی در این استان وجود ندارد؛ بهترین معادن آهن را در کردستان داریم؛ یکی از بهترین معادن سنگ مرمر جهان را داریم که سنگ های آن در آلمان و ایتالیا به عنوان یکی از برندهای جهانی شناخته شده است اما در این استان تنها استخراج شده و به خارج از استان حمل می شوند.

وی یادآور شد: واقعا اگر می خواهیم اتفاقات خوبی در استان بیافتد و از ظرفیت های معادن استان برای توسعه کردستان بهره گرفته شود، باید قبل از هر چیز تعهدات گذشته اجرایی شود؛ با مصاحبه و حرف زدن نمی شود به مردم خدمت کرد؛ خدمت باید عملی باشد و مردم آن را لمس کنند.

منتخب مردم شهرستان های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در کنار این مسئله در بحث واگذاری و بهره برداری از معادن نیز باید شفاف عمل کنیم و مردم در جریان جزئیات آن باشند و در کنار آن از دیگر منافع مانند نیروی کار، گردش مالی، حمل و نقل، صنایع پایین دستی و ... از همین مردم منطقه استفاده شود.

کد خبر 2770697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha