جلوی غارت آبهای کردستان گرفته شود/ وضعیت بهداشت و درمان کردستان نامناسب است

سرویس کردستان- نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس با تأکید بر تحقیق و تفحص از واحدهای تولیدی بزرگ در کردستان و شفاف سازی در این زمینه خواستار جلوگیری از غارت آبهای استان شد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، نخستین نشست خبری نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس با خبرنگاران در حالی برگزار شد که بیشترین مطالبات در حوزه آب و محیط زیست و معادن بود و با وعده پیگیری «محمدرسول شیخی زاده» در تمامی موارد پیش رفت.

در این نشست خبرنگاران سؤالات و مطالبات دو شهرستان را مطرح کردند که بیشترین مباحث حول محور بحران آب و انتقال آب از سدهای آزاد، شفاف سازی عملکرد معادن شهرستان، شفاف سازی آلودگی زیست محیطی معدن طلا، ایجاد زیرساخت های لازم در حوزه گردشگری و فرهنگی، بررسی وضعیت زنجیره فولاد و ذوب آهن، پیگیری وضعیت بهداشت و درمان به خصوص ایجاد بیمارستان استاندارد، شفاف سازی درباره وضعیت کارخانه لاستیک بارز، بررسی مشکلات مسکن ملی، جلوگیری از سوءمدیریت ها در ادارات و... بود.

«محمد رسول شیخی زاده» به نوبت پاسخ سؤالات و مطالبات خبرنگاران حاضر در نشست را داد و در پاسخ به سؤالات خبرنگار کردپرس هم توضیحاتی را ارائه کرد.

نباید آب سدهای کردستان غارت شود

یکی از این سؤالات مربوط به بحث انتقال سهمیه آب قروه و دهگلان به همدان بود که نماینده مجلس ضمن تکذیب این مباحث، بر دفاع از حقابه استان کردستان تأکید کرد. «در همه نشست های تبلیغاتی ام یکی از مشکلات استان کردستان را غارت آب سدهای استان اعلام کردم. تمام سدهای استان در زمان مدیریت و درایت آقایانی از قبل به خارج از استان برده شده و با این کار بحران ایجاد کرده اند. باید بگویم حقابه کردستان در کشور ۱۴ درصد تعیین شده این در حالی است که حقابه تمامی استان های دیگر ۴۷ درصد است و ببینید که چقدر ما عقب هستیم!؟ چرا از قبل این مسایل پیگیری نشده و چرا اجازه غارت آب های کردستان را داده اند!؟ به هرحال مشخص است که پای اسناد گذشته امضای چه کسانی قرار دارد!».

به گفته «شیخی زاده» اگر قطره ای آب از سدهای آزاد و ژاوه در استان کردستان خارج شود حتماً شفاف به مردم خواهیم گفت، اما تا زمانی که آب مورد نیاز مردم استان به ویژه شهرستان های قروه و دهگلان تأمین نشود، اجازه نخواهیم داد قطره ای آب از این سدها به خارج از استان منتقل شود.

او همین طور از پیگیری رفع مشکلات مربوط به پروژه انتقال آب گفت و تصریح کرد که باید هرگونه مسایل مالی این پروژه حل و روند کار تسریع شود.

پیگیری کشاورزان متخلفی که برداشت های بی رویه دارند و با حمایت نماینده سابق در این روند غیرقانونی پیش روی خود را داشتند، یکی دیگر از مطالباتی بود که بیان شد و «شیخی زاده» هم در این زمینه تأکید کرد «پیگیر پرونده کشاورزان متخلف خواهم بود و نخواهم گذاشت عده ای با سواستفاده، بحران آب در منطقه را تشدید کنند».

او همچنین بر رعایت الگوی کشت و جلوگیری از هرگونه برداشت های بی رویه با هر بهانه ای تأکید کرد.

لزوم پیگیری آلودگی زیست محیطی معدن طلا

«شیخی زاده» سپس پاسخ سؤال دیگر مبنی بر آلودگی زیست محیطی معدن طلا و انکار و تکذیب های مسئولان، را داد. «هرکسی که منکر آلودگی زیست محیطی معدن طلاست اسناد و مدارک مورد نیاز را ارائه دهد. آلودگی آب روستاهای اطراف معدن در کنار درگیری مردم با بیماری سرطان نمونه بارزی است از تأثیر معدن طلا بر آلودگی زیست محیطی منطقه؛ اما هرکسی منکر چنین موردی هست با مستندات به ما نشان دهد که آلودگی وجود ندارد و ضمن اینکه حتماً از وزارتخانه پیگیر مباحث زیست محیطی آن خواهم بود و کوتاه نمی آیم».

او از تحقیق و تفحص در معدن طلا خبر داد. «معدن طلای قروه را جزو اولویت های تحقیق و تفحص کمیسیون اصل ۹۰ مجلس قرار داده ام و همه آنچه که به دست آید شفاف به اطلاع مردم خواهیم رساند و نباید چیزی از مردم پنهان بماند. من به مسئولان معدن هم گفته ام اگر می خواهید کارتان درست پیش برود منافع مردم و منطقه را اولویت قرار دهید تا همراهی مردم را داشته باشید».

«شیخی زاده» همچنین به تحقیق و تفحص از معادن دیگر شهرستان همانند صبانور، قرل قیه و کارخانه فولاد زاگرس، کارخانه لاستیک بارز و دیگر واحدهای تولیدی بزرگ توسط کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اشاره کرد.

آب فولاد باید از پساب تأمین شود

این نماینده مجلس در ادامه نشست به دیگر سؤال مطرح شده درباره زنجیره فولاد و تأمین آب برای این کارخانه، پاسخ داد و تأکید کرد که باید آب این کارخانه از پساب باشد. «برای زنجیره فولاد باید از پساب استفاده شود و حق حفر هیچ گونه چاهی راه ندارند و اگر چاهی حفر شده باید بررسی و جلوی آن گرفته شود. برای این کارخانه همانند معدن طلا می توان از پساب قروه استفاده کرد و دیگر به سراغ آب های زیرزمینی هم نرفت».

وضعیت بهداشت و درمان کردستان نامناسب است

دیگر مطالبه مطرح شده توسط کردپرس در این نشست مربوط به مشکلات حوزه بهداشت و درمان بود که «محمدرسول شیخی زاده» در این زمینه گفت «من به خاطر مشکلات بهداشت و درمان بود که عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شدم. ضعف این حوزه در کردستان بسیار بالاست و قطعاً پیگیر رفع این مشکلات خواهم بود».     

او وضعیت بیمارستان های خصوصی در کردستان را نامناسب دانست و از پیگیری برای زیرساخت های بیمارستان های قروه و دهگلان خبر داد.

ضعف در اجرای طرح مسکن ملی

اما وضعیت نابسامان مسکن ملی دیگر موردی بود که خبرنگاران نسبت به آن معترض بودند. مسئله ای که از نظر نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس خوب عمل نشده است. «در مسکن ملی خوب عمل نشده، چرا باید فضاهای سبز، فرهنگی و آموزشی و ورزشی را تبدیل به مسکن کنیم آیا نمی شد با ایجاد شهرک جدید طرح مسکن ملی را اجرا کرد!؟ قرار نیست برای شفای یک چشم بزنیم چشم دیگر را کور کنیم!؟ الان فضای آموزشی و سبز شهرک دانش را گرفته اند درست است!؟ آیا ساکنان این شهرک نیاز به سرانه سبز و آموزشی ندارند!؟».

ضرورت نظارت بر عملکرد مدیران

بحث جابجایی و تغییرات مدیران دیگر سؤالی بود که پرسیده شد. سؤالی که این پاسخ «شیخی زاده» را در پی داشت. «درباره جابجایی مدیران وظیفه نظارتی خود را خواهم داشت و قطعاً هر مدیری که کارآمد نباشد باید کنار رود و افراد زبده و مسئولیت پذیر و خلاق روی کار بیایند. مدیری که منتظر اعتبارات ملی است و از خودش هیچ خلاقیتی ندارد موفق نیست و ما نیازمند مدیران خلاق و مردمی هستیم، لذا برای من مهم نیست چه کسی مدیر می شود بلکه میزان کارآمدی او مهم و ملاک خواهد بود».

در برابر دروغ نباید سکوت کرد

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس نسبت به این پرسش که رویکرد انتقادی خود را تا اخر ادامه می دهد یا نه؟ چنین گفت «رویکرد انتقادی من به عنوان نماینده تا زمانی که مسایل اصلاح و مشکلات رفع نشوند ادامه خواهد داشت. هدف من تلاش برای آرامش و رفاه مردم است و هر نوع انتقادی هم در این راستا خواهد بود. من فقط به دنبال نقد نیستم اما وقتی کمبودها را می بینم یا دروغ هایی که به مردم گفته می شود، نمی توانم سکوت کنم».

«شیخی زاده» به اارائه یکسری اطلاعات نادرست از سوی بعضی از مدیران اشاره کرد و موضع خود را نسبت به این برخوردها نشان داد. «در بسیاری از حوزه ها گفته ام هر کاری شده باید اعلام و مستندات لازم ارائه شود تا همان کار ادامه یابد اما بسیاری نمی گذارند و مستندات را نمی دهند! چرا!؟ چون در گذشته به مردم درست نگفته اند و نگران این هستند که منِ نماینده واقعیت را به مردم بگویم. باید بدانیم که اطلاعات و اخبار درست و دقیق می تواند منشأ توسعه در کشور باشد».

مطابق اظهارات «شیخی زاده» باید طوری کار کرد که مردم احساس راحتی بیشتر کنند، بیکاری کمتر و منابع کمتری غارت شوند. «من ارزش خود و منطقه ام را با هیچ چیزی عوض نخواهم کرد. قابل خرید نبوده و به دنبال مدیریت سالم در استان و کشور هستم. اشتغالزایی و رفع کمبودها جزو برنامه های من بوده و هست».

او به یکی دیگر از شعارهای انتخاباتی خود اشاره کرد و در پاسخ به این سؤال که آیا حاضر است برای مبارزه با فساد مقابل هر نوع فشاری بایستد، گفت «برای مبارزه با فساد همان طور که در تبلیغات خود گفتم به هیچ وجه از آن کوتاه نخواهم آمد و در مقابل هر موردی که منافع مردم را مورد خطر قرار می دهد خواهم ایستاد».   

کارخانه بارز در لیست تحقیق و تفحص

سؤال دیگری که در این نسبت مطرح شد مرتبط به کارخانه لاستیک بارز بود که «شیخی زاده» در این زمینه به تحقیق و تفحص از این کارخانه اشاره داشت. «کارخانه لاستیک بارز هم جزو همان واحدهای تولیدی است که در تحقیق و تفحص کمیسیون اصل ۹۰ مجلس قرار دارد. در این تحقیق باید هم مباحث مرتبط به نیروهای به کار گرفته شده مشخص شود و هم میزان هزینه کردها و حقوق های دریافتی و دیگر موارد نیاز به شفاف سازی دارند».

دغدغه اصلی مردم بیکاری است

او در پاسخ به این مطالبه خبرنگاران که چرا در معادن و کارخانجات بزرگ شهرستان های قروه و دهگلان آن طور که باید از نیروهای بومی استفاده نمی شود، بیان کرد که «از روزی که دفتر نمایندگی خود را در شهرستان قروه باز کرده ام تا به امروز بیش از هزار جوان فارغ التحصیل بیکار مراجعه کرده و خواهان کار هستند. زمانی می توانیم برویم و بیرون از منطقه نیروی کار بگیریم که دیگر هیچ بیکاری در شهرستان نداشته باشیم نه اینکه نیروهای کار بومی را بی توجه بوده و به سراغ نیروهای غیربومی برویم! لذا نظارت من بر معادن و کارخانجات بزرگ بدین گونه است که باید استفاده از نیروهای بومی را در اولویت قرار دهند».

این نماینده مجلس درباره مطالبات خواسته شده از دولت چهاردهم هم گفت «توقع ما به عنوان نماینده از دولت چهاردهم رفع کمبودها و مشکلات استان کردستان به خصوص شهرستان های قروه و دهگلان است. جنس مطالبات و دغدغه من به مشکلات اقتصادی و نبود زیرساخت های مناسب بوده و با مطالبات نمایندگان دیگر شهرستان ها متفاوت است».

انتقاد عامل توسعه است

«محمدرسول شیخی زاده» گریزی هم داشت به پذیرش نقد و استفاده درست از جایگاه منتقدان. «بنده از نقد هرگز فرار نخواهم کرد اما بین نقد و تخریب تفاوت هست. هدف تخریب مشخص است اما هدف نقد در راستای رفع نقاط ضعف من نماینده و منطقه خواهد بود».

به گفته او تمامی مسئولان در پشتیبانی از محتوا، اخبار و اطلاعات نیاز به کمک خبرنگاران دارند در واقع هر اطلاعاتی می تواند یک تذکری به مسئولان باشد. «خبرنگار می تواند با ارائه اطلاعات دقیق کمک کار هر مسئول و مدیری باشد و اینکه دیده می شود در بسیاری موارد با خبرنگاران درست برخورد نمی شود عجیب است. باید بدانیم کار خبرنگار به سلامت سیستم کمک می کند و در واقع دلسوزی خبرنگار برای مردم است نه شخص خودش».

قانون معادن باید اصلاح شود

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از اصلاح قانون معادن با هدف در نظر گرفتن منافع مناطق خبر داد. «درباره مشکلات معادن راه اصلی در اصلاح قانون معادن است. در این زمینه باید منافع منطقه و مردم و مسئولیت های اجتماعی حتماً دیده شود و اینجا نباید تنها به تدوین قانون اکتفا کرد و نیاز است به در بدنه اجرایی هم ورود کرد».

پاسخ «شیخی زاده» به برگشت حقوق معادن این بود که «برای حقوق معادن و برگشت آن برنامه هایی تدوین شده که درست نیست و باید همصدا باهم از معادن مطالبه گری کنیم که گردش مالی آن ها به منطقه بیاید، نیروهای بومی به کار گرفته شود، شفاف باشند با مردم و زمین های مردم را با زور نگیرند. در این مورد حتی اگر قانون مانع کار شود با همراهی مردم پیگیر خواهم شد».  

آن طور که او می گوید «برای برگشت حقوق معادن در کمیسیون تلفیق سقفی در نظر گرفته شده که باید این میزان سقف برداشته شود و از طرفی اگر این حقوق به هر دلیلی قابل برگشت نیست شفاف به مردم اعلام کنند».

استفاده از ظرفیت دستگاه های حاکمیتی، به کارگیری نیروهای بومی در واحدهای تولیدی بزرگ، اصلاح راه های مواصلاتی منطقه، بهره گیری از نخبگان برای رفع مشکلات، رفع معضلات آب و فاضلاب، تلاش برای کاهش گرانی و تورم و بیکاری و خام فروشی، تلاش برای توسعه یافتگی آموزش عالی در منطقه، حل معضل بومی گزینی دانشگاه ها، اتصال راه ها به مناطق همجوار برای گردشگری، توجه به عمران شهری و مدیریت شهری و نظارت بر سیستم اداری و... از دیگر مباحثی بودند که «شیخی زاده» به آن ها اشاره داشت. /

کد خبر 2772651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha