بحران آب حاصل مدیریت نادرست است/عواید معادن قروه کجا می رود!؟

سرویس کردستان- نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس با اشاره به مشکلات موجود در حوزه های انتخابیه خود، گفت: عامل بحران آب در منطقه مدیریت نادرست است و باید مشخص شود عواید معادن کجا می رود!؟

به گزارش خبرنگار کردپرس، محمدرسول شیخی زاده در نخستین نطق میان دستور خود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات دو شهرستان قروه و دهگلان، بیان کرد: چگونه می توانیم انتظار داشته باشیم کشاورزان با بحران و کمبود آب کنار بیایند وقتی مدیریت نادرست و تقسیم و توزیع ناعادلانه منابع آبی و سدها در کردستان صدای هر جنبنده ای را در دشت های قروه و دهگلان درآورده است.

به گفته او در استانی که خود مبدأ و منشأ آب چندین استان همجوار است چگونه می شود مسئله اصلی و اولیه آن آب باشد!؟

شیخی زاده در ادامه به دیگر مشکلات دو شهرستان حوزه انتخابیه خود اشاره کرد. «من نماینده دیاری هستم که چشم امیدشان برای اشتغال به میادین میوه و تره بار تهران و یا کارهای ساختمانی در البرز بیشتر است تا دیار خودشان».

براساس گفته های او مردم قروه و دهگلان سهم شان از دیار زرخیر لیلاخ و بدر و پریشان تنها آرسنیک و بیماری و رنج و گرد و غبار و آلودگی ناشی از بهره برداری بی رویه معادن است.

شیخی زاده وجود معادن را از مزیت های اقتصادی دانست. «وجود معادن گوناگون در نقاط مختلف کردستان به ویژه در حوزه های انتخابیه بنده یکی از مزیت های اقتصادی برای حل معضل بیکاری و تقسیم عادلانه ثروت است اما معلوم نیست عواید هزاران میلیاردی این معادن به جیب چه کسانی سرازیر می شود و در کدامین بانک ها متمرکز است!؟».

او به روند نادرست اشتغال در معادن هم اشاره کرد. «گویا بسیاری از مافیای معادن روی به قروه و دهگلان آورده و به جز به کارگیری ایل و تبار و طایفه خود و ویرانی و تخریب کردن منطقه هدف دیگری ندارند».

شیخی زاده در ادامه سخن خود را خطاب به دولت چهاردهم که روی کار می آید، گفت. «من اعلام می کنم دیگر نخواهم پذیرفت که سهم مردم از معادن تنها آلودگی و مزاحمت باشد و دولتی که بر سرکار بیاید باید به استاندار و تیم اقتصادی استان کردستان گوشزد کند که عواید معادن متعلق به مردم است و دولت باید حقوق معادن را تمام و کمال در اختیار عمران و آبادانی منطقه قرار دهد».

نماینده مردم قروه و دهگلان در ادامه به وضعیت راه های این دو شهرستان پرداخت. «دولت های گذشته در ارتقای وضعیت راه ها در قروه و دهگلان کارهای ماندگاری انجام داده اند اما شریان های اصلی منطقه با مشکلات بزرگی مواجه هست و راه های غیراستاندارد تا کنون خانواده های زیادی را داغدار کرده است».

مطابق سخنان محمدرسول شیخی زاده جاده های بلبان آباد، بلدستی، دلبران، مالوجه، دزج و بخش سریش آباد به گونه ای است که تبدیل به قتلگاه جوانان شده و باید اصلاح شوند.

او سپس گریزی داشت به مشکلات بخش کشاورزی و گفت که «بی عدالتی در نظام خرید و فروش و قیمت پایین محصولات کشاورزی، توزیع ناعادلانه کود و سموم شیمیایی، فقدان صنایع تبدیلی و سردخانه های کافی؛ داد کشاورزان منطقه را درآورده است».

همچنین دیگر نکته ای که شیخی زاده از آن سخن گفت مربوط به نبود مدیریت درست در حوزه سیب زمینی بود. «با نبود مدیریت صحیح به محض رسیدن فصل برداشت سیب زمینی و جلوگیری از صادرات آن، ارزش آن به کمترین مقدار در کشور می رسد و این غیرقابل قبول است»./ 

کد خبر 2772157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha