۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۴
آتش در کمین جنگل و مراتع کردستان

آتش سوزی در جنگل ها و مراتع زاگرس، به ویژه در استان کردستان، خطرات جدی را برای محیط زیست، مردم و اقتصاد منطقه به همراه دارد. این آتش سوزی ها که اغلب به دلیل عوامل انسانی مانند سهل انگاری، روشن کردن آتش عمدی و یا بی احتیاطی در طبیعت اتفاق می افتند، می توانند پیامدهای ناگوار و جبران ناپذیری به دنبال داشته باشند.

به گزارش کرد پرس، از بین رفتن منابع طبیعی، تهدید سلامت انسان، ایجاد خسارات اقتصادی و تضعیف امنیت از دیگر عواملی است که آتش سوزی در جنگل ها و مراتع زاگرس در استان کردستان می تواند به دنبال داشته باشد.

آتش سوزی ها می توانند هکتارها از جنگل ها و مراتع را نابود کنند و به خاک، گیاهان و جانوران آسیب بزرگی وارد کنند. این موضوع نه تنها تنوع زیستی منطقه را کاهش می دهد، بلکه به فرسایش خاک و سیلاب نیز منجر می شود.

دود و آلاینده های ناشی از آتش سوزی می توانند مشکلات تنفسی ایجاد کنند و برای سلامت به خصوص کودکان، سالمندان و افراد با بیماری های ریوی خطرناک باشد.

آتش سوزی ها می توانند به مزارع، باغات، تأسیسات و زیرساخت ها آسیب بزنند و منجر به میلیاردها تومان خسارت اقتصادی شوند. همچنین، این آتش سوزی ها می توانند صنعت گردشگری را نیز مورد تهدید قرار دهند.

آتش به ذخایر آب زیرزمینی آسیب می زند

آتش سوزی های گسترده می توانند نیروهای امنیتی و آتش نشانی را مشغول کنند و فرصت سوءاستفاده را برای متخلفان فراهم کنند و از این رو اهمیت وجود جنگل ها در مناطق مرزی مانند کردستان بیش از پیش مشخص می شود.

علاوه بر آن، آتش سوزی در جنگل ها و مراتع زاگرس می تواند به طور کلی به منابع آب، ذخایر کربن و ارزش های فرهنگی و تاریخی یک منطقه آسیب برساند.

آتش سوزی می تواند به ذخایر آب زیرزمینی و سطحی آسیب بزند و منجر به خشکسالی شود و در کنار آن نیز با توجه به اینکه جنگل ها و مراتع نقش مهمی در جذب کربن دی اکسید از جو دارند، آتش سوزی این ذخایر را از بین می برد و به گرمایش جهانی کمک می کند و حتی برخی از مناطق جنگلی و مرتعی در زاگرس نیز که دارای ارزش فرهنگی و تاریخی هستند ممکن است آتش سوزی این میراث را از بین ببرد.

میزان بارش باران در سال جاری نسبت به سال های قبل بسیار بالاتر بوده و از این رو با حجم عظیمی از پوشش گیاهی در سطح مراتع و جنگل های کردستان مواجه بوده و همین باعث می شود در فصل خشکسالی و تابستان با خشک شدن این گیاهان، خطر آتش سوزی در سطح مراتع و جنگل های زاگرس در این استان بیش از پیش حس شود.

وقوع ۲۶۷ آتش سوزی در مراتع و جنگل های کردستان

آتش در کمین جنگل و مراتع کردستان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان در همین رابطه گفت و گویی با خبرنگار کرد پرس داشت و گفت: سال گذشته ۱۷۹ فقره آتش سوزی به میزان ۲ هزار و ۱۵۲ هکتار در سطح جنگل های طبیعی، دست کاشت و اراضی جنگلی رخ داد.

بهزاد شریفی پور با بیان اینکه ۸۸ فقره آتش سوزی نیز به میزان یک هزار و ۲۲۰ هکتار در سطح مراتع استان به وقوع پیوسته است، اظهار کرد: یکی از عمده مشکلات ما برای مقابله با آتش سوزی کمبود تجهیزات و نیروی انسانی است.

وی با اشاره به اینکه برای مقابله با آتش سوزی های احتمالی در تابستان پیش رو حداقل نیاز به ۱۰۰ نیروی عملیاتی جهت امر اطفا حریق هستیم، افزود: تجهیزات انفرادی از قبیل لباس و کفش مناسب، عینک، ماسک، قمقمه، آتش کوب، شن کش، کوله پشتی و دمنده نیز نیاز است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان ادامه داد: حجم بارش های سال جاری و رشد پوشش گیاهی سطح مراتع و جنگل ها، خشک شدن و گرمای هوا در تابستان پیش رو، می تواند خطرات بسیاری برای افزایش آتش سوزی در این مناطق داشته باشد.

عرصه های طبیعی مستعد حریق

شریفی پور یادآور شد: مستعد بودن عرصه های طبیعی برای وقوع و گسترش حریق، مختل کردن و کند کردن عملیات اطفا حریق، آسیب های جدی تاجی و تنه ای به درختان در هنگام وقوع حریق با توجه به پوشش گیاهی بالا و گسترش سریع آتش سوزی در لحظه وقوع از دیگر مشکلاتی است که در صورت گرم شدن هوا، می تواند مراتع و جنگل های کردستان را به مخاطره بیاندازد.

وی بیان کرد: همچنین در سال ۱۴۰۲ میزان ۱۰ میلیارد تومان اعتبار صرف تولید بیش از ۳ میلیون اصله نهال شد و با مشارکت مردم نیز نسبت به احیای جنگل ها و مراتعی که دچار طعمه حریق شده بودند، فعالیت های صورت گرفت اما کافی نبود و برای بهبود صد درصدی وضعیت احتیاج به بیش از ۳۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر است.

آتش سوزی عامل اصلی تخریب منابع طبیعی

آتش در کمین جنگل و مراتع کردستان

مسئول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان نیز در گفت و گو با خبرنگار کرد پرس، آتش سوزی را یکی از عوامل مهم تخریب عرصه های منابع طبیعی، جنگل ها و مراتع عنوان کرد و گفت: در صورت وقوع حریق، خسارات سنگین و جبران ناپذیری به این منابع ارزشمند و خداداد ملی وارد می شود.

پیمان فتاحی اظهار کرد: با افزایش دما و خشکی هوا، احتمال وقوع آتش سوزی در محیط های طبیعی افزایش یافته است و رعایت کردن برخی نکات از جمله رها نکردن ته سیگار و پرهیز از رهاسازی زباله در طبیعت، به دلیل اینکه برخی اشیا مانند عدسی عمل کرده و موجب آتش سوزی می شود، دارای اهمیت بوده و لازم است همگان بر انجام آن اهتمام ورزند.

وی با بیان اینکه در صورت وقوع حریق سنگین خسارت جبران ناپذیری به این منابع ارزشمند خدادادی و ملی وارد می شود، افزود: به منظور پیشگیری از وقوع این پدیده مخرب در جنگل ها و مراتع این خطه سرسبز که امری بسیار مهم و ضروری است، همکاری و مساعدت آحاد مردم استان بسیار حائز اهمیت است.

مسئول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان ادامه داد: نظر به بارش ها در سال جاری و افزایش دما و خشکی هوا، احتمال وقوع آتش سوزی در محیط های طبیعی فزونی یافته است.

کد خبر 2770762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha