ادامه بن بست صادرات نفت اقلیم کردستان با وجود دخالت آمریکا

سرویس جهان- با وجود مداخلات آمریکا برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان، شرکت های نفتی خارجی و دولت مرکزی عراق، به عنوان دو عامل تاثیرگذار در این روند همچنان از ادامه اختلافات خبر می دهند.

به گزارش کردپرس، با توجه به اظهارات اخیر نخست وزیر عراق و سخنگوی شرکت های نفتی فعال در اقلیم کردستان، به نظر می رسد مداخلات اخیر مقامات آمریکایی و اعزام فرستاده ویژه از سوی واشنگتن با گفتگو با مقامات کرد و عراقی نتوانسته است بن بست صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق ترکیه را رفع کند زیرا تنها دو روز بعد از دیدار جفری پیات، دستیار انرژی وزارت خارجه آمریکا با مقامات اقلیم کردستان و دولت مرکزی برای به جریان انداختن صادرات نفت اقلیم کردستان، نخست وزیر عراق گفته است پیشرفتی در مذاکرات طرفین حاصل نشده است.

محمد شیاع السودانی در اظهارات روز یک شنبه خود تاکید کرده است که مذاکره با شرکت های نفتی خارجی که از صفر تا 100 استخراج تا صادرات نفت اقلیم کردستان را در دست دارند، به نتیجه نرسیده است. انجمن صنعت نفت اقلیم کردستان متشکل از 8 شرکت نفتی خارجی، که بیشتر آنها آمریکایی هستند، از سفر دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور انرژی به عراق و اقلیم کردستان استقبال کرده است اما تاکید کرده که از حق خود برای تضمین دریافت دستمزد ماههای قبل و نیز توافقی جدید برای دریافت دستمزد در آینده کوتاه نخواهد آمد. دولت عراق و شرکت های نفتی خارجی یکدیگر را به ایجاد مانع بر سر ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان متهم کرده اند.

نشریه نیوعرب در گزارش امروز خود از جمله مشکلات توافق را اختلاف بر سر نوع قراردادهای نفتی شرکت های خارجی با اقلیم کردستان در مقایسه با قراردادهای دولت مرکزی با شرکت های خارجی دانسته و همچنین اشاره کرده است که دستمزد شرکت های نفتی خارجی در اقلیم کردستان، در مقایسه با دستمزد شرکت های نفتی خارجی با دولت مرکزی بالاتر است و دولت عراق نمی خواهد زیر بار پرداخت چنین دستمزدهایی برود.

بهروز جعفر، بنیانگذار و رئیس موسسه مطالعات منطقه ای خاورمیانه در این خصوص گفته است که هر گونه اقدام اقتصادی مستلزم ایجاد توافقات و قراردادهای منسجم و مستحکم است که در خصوص نفت باید چگونگی توزیع منافع اقتصادی، مسائل زیست محیطی و مسئولیت های اجتماعی شرکتها در نظر گرفته شود.

او به مشکلات نوع قراردادهای اقلیم کردستان با شرکت های خارجی، عدم نظارت بر فعالیت این شرکتها و عدم پرداخت به موقع دستمزد شرکت های نفتی از سوی اقلیم کردستان اشاره کرده و یکی از زمینه های لازم برای ایجاد توافق سه جانبه میان اقلیم کردستان، شرکت های نفتی و دولت عراق را رفع این مشکلات عنوان کرده است.

بر اساس یکی از بیانیه های انجمن صنعت نفت اقلیم کردستان، آمریکا در حوزه نفت اقلیم کردستان حداقل 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده و بر اساس گزارش نیوعرب، مداخلات اخیر آمریکا برای تحت فشار قرار دادن بغداد در راستای حفظ منافع شرکت های نفتی این کشور بوده که تا این لحظه ناموفق بوده است.

کد خبر 2770809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha