فرنگیس؛ خاطرات یک بانوی کرمانشاهی از جنگ

سرویس فرهنگ و هنر- «فرنگیس» نام کتابی است به قلم «مهناز فتاحی» نویسنده تاریخ شفاهی جنگ که در آن خاطرات «فرنگیس حیدرپور» زن کرمانشاهی که با تبر به دفاع از خود در برابر سربازان عراقی پرداخت، روایت شده است.

به گزارش خبرنگار کردپرس، «مادرم همیشه می گفت چقدر شری تو فرنگ! اصلاً تو اشتباهی دنیا آمدی و باید پسر می شدی. هیچ چیزت به دخترها نرفته. دختر باید آرام و باحیا باشد. متین و رنگین ...!

وقتی می دید به حرفش گوش نمی دهم، می گفت: فرنگیس؛ مردی گفتند، زنی گفتند... کاری نکن هیچ مردی برای ازدواج نیاید سراغت! دختر باید سنگین و رنگین باشد!   

وقتی مادرم این طوری نصیحتم می کرد حرصم می گرفت. اصلاً هم دلم نمی خواست سنگین و رنگین باشم. چه اشکال داشت شلوار پسرانه پا کنم و چوپان باشم!؟ چه اشکال داشت شب ها دختران را توی تاریکی بترسانم و خودم بخندم!؟ چه اشکال داشت وقتی برای بازی می رفتیم سمت قبرستان، با هر بهانه ای پسران را بترسانم و آنان را فراری دهم و خودم همان جا بنشینم و بهشان بخندم!؟».

این ها بخشی از روایت خاطرات «فرنگیس حیدرپور» زنی کُرد و قهرمان از دیار کرمانشاه است. زنی که در سال ۱۳۴۱ در روستای آوه زین گورسفید از توابع شهرستان گیلانغرب کرمانشاه به دنیا آمد و در زمان جنگ ایران و عراق در حمله نظامیان به روستای محل سکونتش با یک تبر از خود در برابر سربازان دشمن دفاع کرد.

خاطرات این قهرمان غیرنظامی کرمانشاهی در کتابی با نام «فرنگیس» به قلم «مهناز فتاحی» از نویسندگان و پژوهشگران تاریخ شفاهی جنگ توسط انتشارات سوره مهر منتشر و چاپ شده است.

نویسنده در این کتاب نشان می دهد که «فرنگیس» با روحیه ای استوار و پرقدرت چطور دلاورانه برابر دشمن ایستاد. او گرچه راوی خاطرات «فرنگیس» است اما نوشتار آن به گونه ای است که انگار قلم در دستان سوژه اش می چرخد چرا که بیان روانی که در کتاب هست مخاطب را کامل به زمان جنگ و قصه «فرنگیس» می برد.

کتاب در ۱۲ فصل نوشته شده و هر فصل به بخشی از زندگی «فرنگیس» می پردازد؛ از دوران کودکی و محرومیت های مردم گرفته تا دوران جنگ و آوارگی و دفاع از خود در برابر دشمن در جنگ ایران و عراق.

اوج داستان «فرنگیس» آن جایی شروع می شود که «فرنگیس» ۱۸ ساله از دفاع دلاورانه اش می گوید. در سال ۱۳۵۹ پس از حمله عراق به محل تولد «فرنگیس»، مردم روستا به دره های اطراف فرار می کنند. یک شب «فرنگیس» به همراه پدر و برادرش برای تهیه غذا به روستا برمی گردند که در مسیر پدر و برادر او در درگیری با سربازان عراقی کشته می شوند و «فرنگیس» می ماند که در برخورد با دو سرباز عراقی بدون داشتن سلاح گرم، تنها با تبر پدرش با سربازان درگیر شده و یکی را می کشد و دیگری را اسیر و به مقر فرماندهی ارتش ایران برده و تحویل می دهد.  

نویسنده با نوشتن این کتاب مقاومت زنان ایرانی در جنگ را به خوبی نشان می دهد. زنانی که هرکدام در دفاع از کشور به سربازان کمک کردند و مقابل دشمن ایستادند.

این کتاب برای علاقه مندان به داستان های جنگی می تواند جالب باشد به خصوص اینکه کتاب «فرنگیس» راوی سرنوشت یک زن است و واقعیت هایی از زندگی در دوران جنگ را به مخاطب ارائه می دهد.

کتاب برگزیده جایزه کتاب سال دفاع مقدس بوده و همچنین مورد تجلیل توسط رهبری هم قرار گرفته است. /

کد خبر 2771055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha