آتش در کمین جنگل و مراتع کردستان

میزان بارش باران در سال جاری نسبت به سال های قبل بسیار بالاتر بوده و از این رو با حجم عظیمی از پوشش گیاهی در سطح مراتع و جنگل های کردستان مواجه بوده و همین باعث می شود در فصل خشکسالی و تابستان با خشک شدن این گیاهان، خطر آتش سوزی در سطح مراتع و جنگل های زاگرس در این استان بیش از پیش حس شود.

یکی از مهمترین عواملی که می تواند خطر حریق در سطح مراتع و جنگل ها را افزایش دهد، میزان پوشش گیاهی است که امسال به واسطه بارش های مناسب در ماه های ابتدایی سال، به میزان قابل توجهی این پوشش افزایش داشته است و این پوشش سبز م تواند در فصل تابستان مهمترین عامل به آتش کشیده شدن جنگل های زاگرس در منطقه کردستان باشد.

سال گذشته هکتارها از سطح جنگل های زاگرس در مناطقی مانند مریوان، سروآباد، سنندج و بانه طعمه حریق شدند که چندین شبانه روز نیروهای جنگل بانی با کمک نیروهای مردمی، توانستند آن را مهار کنند اما بخش عظیمی از جنگل های سرسبز به تلی از خاکستر تبدیل شدند.

به نظر می رسد با توجه به حجم پوشش گیاهی که امسال در این مناطق وجود دارد، جنگل بانان و مردم محلی باید نسبت به سال های گذشته بسیار هوشیارتر عمل کنند تا جنگل های چندین ساله بلوط زاگرس کردستان همچون سال های گذشته طعمه حریق نشده و یا اینکه به حدی آماده باشند که در صورت بروز آتش سوزی احتمالی در کمترین زمان ممکن آن را مهار کنند.

وقوع ۲۶۷ آتش سوزی در مراتع و جنگل های کردستان

آتش در کمین جنگل و مراتع کردستان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان در همین رابطه گفت و گویی با خبرنگار کرد پرس داشت و گفت: سال گذشته ۱۷۹ فقره آتش سوزی به میزان ۲ هزار و ۱۵۲ هکتار در سطح جنگل های طبیعی، دست کاشت و اراضی جنگلی رخ داد.

بهزاد شریفی پور با بیان اینکه ۸۸ فقره آتش سوزی نیز به میزان یک هزار و ۲۲۰ هکتار در سطح مراتع استان به وقوع پیوسته است، اظهار کرد: یکی از عمده مشکلات ما برای مقابله با آتش سوزی کمبود تجهیزات و نیروی انسانی است.

وی با اشاره به اینکه برای مقابله با آتش سوزی های احتمالی در تابستان پیش رو حداقل نیاز به ۱۰۰ نیروی عملیاتی جهت امر اطفا حریق هستیم، افزود: تجهیزات انفرادی از قبیل لباس و کفش مناسب، عینک، ماسک، قمقمه، آتش کوب، شن کش، کوله پشتی و دمنده نیز نیاز است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان ادامه داد: حجم بارش های سال جاری و رشد پوشش گیاهی سطح مراتع و جنگل ها، خشک شدن و گرمای هوا در تابستان پیش رو، می تواند خطرات بسیاری برای افزایش آتش سوزی در این مناطق داشته باشد.

عرصه های طبیعی مستعد حریق

آتش در کمین جنگل و مراتع کردستان

شریفی پور یادآور شد: مستعد بودن عرصه های طبیعی برای وقوع و گسترش حریق، مختل کردن و کند کردن عملیات اطفا حریق، آسیب های جدی تاجی و تنه ای به درختان در هنگام وقوع حریق با توجه به پوشش گیاهی بالا و گسترش سریع آتش سوزی در لحظه وقوع از دیگر مشکلاتی است که در صورت گرم شدن هوا، می تواند مراتع و جنگل های کردستان را به مخاطره بیاندازد.

وی بیان کرد: همچنین در سال ۱۴۰۲ میزان ۱۰ میلیارد تومان اعتبار صرف تولید بیش از ۳ میلیون اصله نهال شد و با مشارکت مردم نیز نسبت به احیای جنگل ها و مراتعی که دچار طعمه حریق شده بودند، فعالیت های صورت گرفت اما کافی نبود و برای بهبود صد درصدی وضعیت احتیاج به بیش از ۳۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر است.

آتش سوزی عامل اصلی تخریب منابع طبیعی

آتش در کمین جنگل و مراتع کردستان

مسئول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان نیز در گفت و گو با خبرنگار کرد پرس، آتش سوزی را یکی از عوامل مهم تخریب عرصه های منابع طبیعی، جنگل ها و مراتع عنوان کرد و گفت: در صورت وقوع حریق، خسارات سنگین و جبران ناپذیری به این منابع ارزشمند و خداداد ملی وارد می شود.

پیمان فتاحی اظهار کرد: با افزایش دما و خشکی هوا، احتمال وقوع آتش سوزی در محیط های طبیعی افزایش یافته است و رعایت کردن برخی نکات از جمله رها نکردن ته سیگار و پرهیز از رهاسازی زباله در طبیعت، به دلیل اینکه برخی اشیا مانند عدسی عمل کرده و موجب آتش سوزی می شود، دارای اهمیت بوده و لازم است همگان بر انجام آن اهتمام ورزند.

وی با بیان اینکه در صورت وقوع حریق سنگین خسارت جبران ناپذیری به این منابع ارزشمند خدادادی و ملی وارد می شود، افزود: به منظور پیشگیری از وقوع این پدیده مخرب در جنگل ها و مراتع این خطه سرسبز که امری بسیار مهم و ضروری است، همکاری و مساعدت آحاد مردم استان بسیار حائز اهمیت است.

مسئول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان ادامه داد: نظر به بارش ها در سال جاری و افزایش دما و خشکی هوا، احتمال وقوع آتش سوزی در محیط های طبیعی فزونی یافته است.

کد خبر 2771088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha