کمیسیون عراق: از ریاست اقلیم کردستان می‌خواهیم تاریخ جدید انتخابات پارلمانی را تعیین کند

سرویس عراق و اقلیم کردستان- کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق طی نامه‌ای از ریاست اقلیم کردستان درخواست کرد تا تاریخ جدید انتخابات دور ششم پارلمان کردستان را تعیین کند.

به گزارش کردپرس به نقل از روداو، جومانه غلای سخنگوی کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق گفت: «هیئت کمیساریا تشکیل جلسه داده و به منظور تعیین تاریخ جدید انتخابات دور ششم پارلمان کردستان، نامه‌ای رسمی را به ریاست اقلیم کردستان ارسال کرده ایم».

جومانه غلای در پاسخ به این سوال که آیا کمیسیون هیچ تاریخی را برای برگزاری انتخابات پیشنهاد کرده یا خیر؟ گفت: «ما هیچ تاریخی پیشنهاد نمی‌دهیم و تنها از ریاست اقلیم کردستان می‌خواهیم تاریخ جدید انتخابات پارلمانی را اعلام کند».

جومانه غلای افزود: «حکم دادگاه فدرال و کمیته قضایی انتخابات تغییرات زیادی در برنامه کاری کمیسیون برای برگزاری انتخابات در 2024/06/10 ایجاد کرد و به موجب آن کمیسیون قادر به برگزاری انتخابات در تاریخ مذکور نشد».

مهلت قانونی کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق در 2024/04/07 به پایان می‌رسید؛ اما پارلمان عراق در 2024/05/22، دوره فعالیت آن را تا 2025/01/06 به منظور برگزاری انتخابات پارلمانی کردستان تمدید کرد.

سخنگوی کمیسیون همچنین اعلام کرد که با تمدید مهلت فعالیتهای کمیسیون برای 6 ماه دیگر، "هیأت کمیساریا موظف خواهد بود انتخابات پارلمانی کردستان را بر اساس استاندارهای بین المللی برگزار کند".

مهلت قانونی کمیسیون فقط به منظور برگزاری انتخابات پارلمانی کردستان تمدید شده است. برای انتخابات سال آینده پارلمان عراق، کمیسیون جدیدی انتخاب خواهد شد.

پس اعلام عدم مشارکت حزب دمکرات کردستان و اقلیتها در انتخابات و سپس شکایت رئیس دولت اقلیم کردستان علیه کمیسیون در دادگاه فدرال، کمیسیون فعالیتهای خود برای انتخابات پارلمانی کردستان را که قرار بود در 10 ژوئن سال جاری برگزار شود، به حالت تعلیق درآورد.

اکنون کمیسیون فعالیتهای خود از جمله ثبت‌نام بیومتریک برای متولدین 2006 و افراد جامانده از ثبت نام بیومتریک را از سرگرفته و انگشت‌نگاری کسانی که مشکل خوانده نشدن اثر انگشت دارند هم آغاز شده است.

کد خبر 2771097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha