فیلم «مرد پروانه‌ای» روایت حق شاد زیستن و تحقق آرزوهای کودکان است

میترا روحی منش، کارگردان و تهیه کننده ایرانی توانست در اولین فیلم بلند خود با نام «مرد پروانه‌ای» جایزه طلایی بهترین کارگردانی زن فیلم بلغارستان Golden FEMI را کسب کند، تا نشان دهد کودکان سندروم داون هم همچون همه کودکان حق داشتن یک زندگی شاد و تلاش برای کسب آرزوهایشان را دارند.

میترا روحی منش، کارگردان، مستندساز و تهیه کننده که موفق به کسب جایزه طلایی بهترین کارگردانی زن برای فیلم بلند «مرد پروانه‌ای» در جشنواره فیلم بلغارستان شده است، در گفت و گو با خبرنگار کردپرس می گوید: این فیلم اجتماعی درباره مشکلات کودکان سندروم داون است و به روایت زندگی مرد میانسالی به نام جهان که سال‌هاست به کشور سوئد مهاجرت کرده و پس از سال ها با کودک مبتلا به سندروم داون خود مواجه می شود، می پردازد.

او ادامه می دهد: این شخص سال ها پس از مهاجرت با بیماری سختی روبرو شده و از گذشته خود پشیمان میشود به همین جهت تصمیم می‌گیرد به ایران بازگردد و از همسر سابقش طلب بخشش کند، اما در زمان اقامتش در ایران متوجه می‌شود که فرزند مبتلا به سندروم داونش، قهرمان شنای ایران و جهان است.

روحی منش تاکید می کند: در این فیلم قصد داشتم نشان دهم که تمامی کودکان از حق برابر برای زندگی و داشتن آرزو، کسب شادی و آرامش و همچنین داشتن یک خانواده سالم برخوردار هستند و باید فرصت زندگی به آنها داده شود و اینکه ماندن و ساختن بهتر از رفتن و از دست دادن است.

کارگردان جوان ایرانی اضافه می کند: فیلم «مرد پروانه ای» با محوریت توجه به زندگی کودکان سندروم داون هم به این مسئله می‌پردازد که خانواده‌های دارای کودکان سندروم داون باید توجه بیشتری به این کودکان مبذول داشته باشند و به جای سرکوب آنها به دنبال پیدا کردن استعداد آنها و پرورش این استعدادها باشند تا این کودکان نیز بتوانند به آرزوهایشان برسند؛ همانند پدر «شاهو محمدی» که استعداد فرزندش را در ورزش کشف کرد و توانست در سطح قهرمانی در جهان پسرش را همراهی کند.

او با اشاره به اینکه «شاهو محمدی» نقش اول این فیلم را بازی کرد، می گوید: «شاهو» توانست در ایفای نقشش بسیار عالی عمل کند و نکته‌ای که شایان توجه است اینکه این نوجوان بسیار صبور بود و همکاری بسیار خوبی با تیم فیلمبرداری داشت. علاوه بر او در این فیلم یک نوجوان سندروم داون دیگر هم به نام  خانم «آیدا عادل‌پور» نیز ایفای نقش می‌کند که هر دو نوجوان بی‌نهایت عالی بودند و فراتر از انتظار ظاهر شدند.

روحی منش اضافه می کند: فیلم در ٣ کشور فیلمبرداری شد و بخش های مربوط به ایران در شمال کشور و در مرزن آباد فیلمبرداری شده و سایر بخش ها هم در سوئد و بلژیک فیلم برداری شده است.

کارگران فیلم "مرد پروانه ای" با اشاره به استقبال عوامل فیلم از موضوع آن می گوید: عوامل فیلم زمانی که با موضوع جذاب آن مواجه شدند، بسیار مشتاقانه با ما همکاری کردند. ما از گروه فنی گرفته تا بازیگرها از کشور سوئد و بلژیک داشتیم. از ایران استان آذربایجان غربی «شاهو محمدی» و پدر ایشان و از استان آذربایجان شرقی هم گروه فنی داشتیم داشتیم. همچنین از استان های مازندران، گرگان، تهران و گیلان هم با ما همکاری بسیار عالی صورت گرفت.

روحی منش تصریح می کند: حتی به خاطر حمایت از کودکان سندروم داون، جناب آقای عادل پور از آلمان، ساخت موسیقی این کار را پذیرفتند و به صورت افتخاری موسیقی فیلم را برای ما ساختند.

او ادامه می دهد: بخشداری مرزن آباد و سایر ارگان‌های دولتی در استان مازندران به حدی به این موضوع (کودکان سندروم داون)اشتیاق نشان دادند که در ساخت فیلم بسیار ما را یاری کردند. حتی در کشور سوئد در پی استقبال عوامل با توانستیم کشتی کروز را کرایه کنیم.

این کارگردان و مستند ساز در ادامه با اشاره به تجربه ساخت اولین فیلم بلند خود می گوید: فیلم «مرد پروانه ای» اولین تجربه ساخت فیلم بلند من بود که در جشنواره فیلم طلایی FEMI بلغارستان جایزه بهترین کارگردانی زن را دریافت کرد.

روحی منش اضافه می کند: پیشتر در بخش مستند تهیه کنندگی بیش از ۳۰۰ کار را به طور مستقل انجام داده ام و همینطور مجموعه‌هایی برای شبکه مستند و سایر شبکه‌های استانی ساخته ام. همچنین در بخش مستند ۳۰ مورد را هم در ایران و خارج از کشور مثل سوریه، آذربایجان و روسیه کارگردانی کردم.

فیلم «مرد پروانه‌ای» روایت حق شاد زیستن و تحقق آرزوهای کودکان است

به گزارش کردپرس،«شاهو محمدی» نوجوان مبتلا به سندروم داون مهابادی به عنوان نخستین شناگر توانخواه توانسته نزدیک به ٣ هزار متر شنا کند و رکورددار شنای استقامت در ایران و جهان است. او که به عنوان تنها نماینده کاروان ایران در رشته شنا مسابقات المپیک ویژه ۲۰۲۳ برلین حضور داشت توانست در ماده ۴۰۰ متر صاحب عنوان نخست و گردان آویز طلا شود.

علاوه بر این محمدی، رکورد شنای توانخواهان، مدال طلا و نقره المپیک ویژه ایرانیان، طلای مسابقات قهرمانی شنای توانخواهان کشور و چندین مقام ارزنده دیگر را در کارنامه ورزشی خود دارد و در رشته‌های قایقرانی، کوهنوردی و دوچرخه سواری و دو میدانی هم فعال است. او اکنون با ایفای نقش اول در فیلم "مرد پروانه ای" توانسته در حوزه هنری نیز ورود کند.

کد خبر 2771190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha