تاثیر بحران اکراین بر وضعیت کردهای سوریه

سرویس جهان- کاندیدای ریاست فرماندهی مرکزی آمریکا اخیراً گفته است اگر روسیه اکراین را تصرف کند بدون شک قادر خواهد بود بازی را در سوریه نیز برهم بزند.

به گزارش کردپرس، آمریکا و چند کشور اروپایی با توجه به تجمع نیروها و تجهیزات روسی در مرز اوکراین، ادعا می کنند مسکو در صدد تصرف این کشور است.

در همین حال با توجه به اینکه روسیه و آمریکا در خاک سوریه به عنوان دو بازیگر اصلی و رقیب هم عمل می کنند، این سوال مطرح می‌شود که آیا روسیه قصد دارد چنین رویکردی را در سوریه دنبال کرده و آمریکا را از مناطق تحت کنترل کردهای سوریه بیرون کند.

ژنرال مایکل کوریلا کندیدای جو‌بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای ریاست فرماندهی مرکزی آمریکا یا سنتکام، هفته گذشته در جلسه استماع کنگره گفته بود اگر روسیه اوکراین را اشغال کند، این کشور در اینکه بخواهد در سوریه نیز بازی را به نفع خود بر هم بزند، تردید نخواهد کرد.

نشریه آمریکایی المانیتور با اشاره به برخوردهای متعدد میان نیروهای آمریکا و روسیه در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه در شمال شرق این کشور و مزاحمت هواپیماهای روسی در آسمان سوریه برای هواپیماهای ائتلاف مبارزه با داعش به ویژه آمریکا، این احتمال را مطرح کرده است که روسیه بخواهد عرصه را در سوریه بر آمریکا تنگ کند و کردهای سوریه تنها بمانند.

آمریکا و روسیه در سوریه خط تماس برای جلوگیری از ایجاد تقابل ایجاد کرده‌اند اما براساس گزارش ماه گذشته بازرس کل وزارت دفاع آمریکا، نیروهای روسی در ماه‌های گذشته پروتکل‌های ایجاد شده برای پرهیز از تقابل و هماهنگی لازم برای تحرک زمینی و هوایی را نقض کرده اند که می تواند به معنی تلاش روسها برای تنگ کردن عرصه بر آمریکا در سوریه باشد.

المانیتور در ادامه اشاره کرده است که اگرچه آسمان شمال شرق سوریه تحت کنترل ائتلاف و آمریکاست اما در ماه گذشته، روسیه برای هواپیماهای ائتلاف در منطقه‌ تحت کنترل کردهای سوریه مزاحمت زیادی ایجاد کرده است.

کد خبر 27713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha