سفر ویژه به اقلیم کردستان با هدف گشایش های تجاری و مسافری

سرویس کرمانشاه _ استاندار کرمانشاه به دعوت استاندار اربیل عراق و با هدف شرکت در دومین نشست استان های هم مرز ایران و اقلیم کردستان عراق، روز چهارشنبه در راس هیاتی از مقامات استانی از مرز پرویزخان وارد کشور همسایه شد و در این سفر با استانداران و مقامات اقلیم کردستان دیدارها و نشست های کاری متعددی برگزار کرد.

به گزارش کردپرس؛ سفر کاری دور روزه محمدطیب صحرایی و تیم همراه به اقلیم کردستان با هدف تقویت ارتباطات اقتصادی، تجاری، فرهنگی، گردشگری و تسهیل امورات مرزی با طرف عراقی و شرکت در دومین نشست استانداران استان های هم مرز جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق در استان اربیل صورت گرفته است. در این سفر معاون اقتصادی استانداری، دستیار استاندار در امور عراق، مدیران کل امنیتی- انتظامی استانداری، گمرکات، جهاد کشاورزی، راهداری و میراث فرهنگی، استاندار کرمانشاه را همراهی می کنند.

گرمیان یک نقطه کلیدی برای گشترش مناسبات تجاری و مسافری

استاندار کرمانشاه در بدو ورود در مرز پرویزخان با استقبال رسمی شیخ جلال نوری رئیس اداره مستقل گرمیان روبرو شد. پرویزخان مهم ترین مرز ترازیتی ایران با اقلیم کردستان است که به لحاظ موقعیت جغرافیایی در محدوده اداره مستقل گرمیان واقع شده است و در کنار این ها بخشی از منطقه آزاد تجاری قصرشیرین در همجواری با این اداره مستقل واقع شده است.

همه این ویژگی ها موجب افزایش انگیزه ها برای افزایش مناسبات میان گرمیان و کرمانشاه شده است. در همین راستا هیات کرمانشاهی علاوه انجام بر یک دیدار رسمی با رئیس اداره مستقل گرمیان، یک نشست ویژه کارشناسی مهم برای ارتقای سطح روابط و تقویت مناسبات میان دو طرف برگزار شد.

در این نشست کارشناسی در ساعات پایانی چهارشنبه شب و باحضور دکتر صحرایی استاندار کرمانشاه و شیخ جلال نوری رییس اداره مستقل گرمیان عراق، معاون اقتصادی استانداری، دستیار استاندار در امور عراق، سرکنسول ایران در اربیل، مدیران کل امنیتی-انتظامی استانداری، گمرکات، جهاد کشاورزی، راهداری و میراث فرهنگی برگزار شد و تا بامداد روز پنجشنبه به طول انجامید. 

در این نشست موضوعات مختلفی از جمله در حوزه راهداری و پایانه مرزی پرویزخان، مرزهای مشترک کرمانشاه و گرمیان، همکاری برای مهار قاچاق سوخت، دعوت از سرمایه‌گذاران عراقی برای حضور در منطقه آزاد قصر شیرین و تاسیس منطقه آزاد مشترک و معرفی جذابیت‌ها و ظرفیت‌های حوزه کشاورزی، ارائه پیشنهادهایی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری مطرح و پیگیری شد.

در این نشست که استاندار هم حضور داشتند، توافقاتی برای پیگیری موضوعات در قالب سه کمیته کشاورزی، صنعت و گردشگری صورت گرفت که قرار است به زودی و با حضور مدیران و کارشناسان مربوطه دو طرف تشکیل و دغدغه‌های طرفین را پیگیری کند.

تقویت مناسبات تجاری و مسافری در پرویزخان

رونق گمرک پرویزخان و تسهیل در ترانزیت کالا و مسافر یکی از مهم ترین مباحث مطرح شده در نشست مشترک کاری استاندار کرمانشاه و و هیات همراه و مقامات اداره مستقل گرمیان عراق بود. محمدطیب صحرایی به اهمیت ویژه گمرک پرویزخان برای کرمانشاه اشاره کرد و افزود: ما به صورت مستمر پیگیر افزایش سطح کیفی تبادلات مرزی دو کشور از پرویزخان و تحقق کامل توافقات دیدار قبلی هستیم.

شیخ جلال نوری رییس اداره مستقل گرمیان عراق هم با ابراز خرسندی از دیدار مجدد با استاندار کرمانشاه، از توجه ویژه صحرایی به ارتقای روابط و تسهیل تجارت از مرز پرویزخان تشکر کرد. در این نشست کارشناسی توافقات بسیار خوبی حاصل شد و به زودی شاهد آثار مثبت آن در حوزه تسهیل در ترانزیت کالا و مسافر، تعریض دروازه های ورودی در نقطه صفر مرزی، تسهیل در گردشگری سلامت، تردد کامیون های ترانزیتی و ارتقای زیرساخت های جاده ای در بخش عراق خواهیم بود.

سفر ویژه به اقلیم کردستان با هدف گشایش های تجاری و مسافری

پیگیری تاسیس منطقه آزاد تجاری مشترک با گرمیان

احداث منطقه آزاد تجاری مشترک در محدوده قصرشیرین و اداره مستقل گرمیان یکی از مطالبات کلیدی سفر هیئت کرمانشاهی به اقلیم کردستان عراق بود. استاندار کرمانشاه و رییس اداره مستقل گرمیان عراق تاسیس منطقه آزاد قصرشیرین را فرصت مناسبی برای افزایش تبادلات بین دو طرف برشمردند و ابراز امیدواری کردند که با تداوم همکاری ها شاهد رشد چشمگیر ارتباطات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مشترک باشیم.

استاندار کرمانشاه در دیدار با رئیس اداره مستقل گرمیان عراق گفت: تلاش برای تقویت و ارتقای روابط کرمانشاه با اداره گرمیان و اقلیم کردستان از اولویت های مدیریت ارشد استان است و این رویکرد با جدیت در حال پیگیری است.

سفر ویژه به اقلیم کردستان با هدف گشایش های تجاری و مسافری

نشست مشترک استانداران برای تقویت روابط کرمانشاه و اقلیم کردستان

استاندار کرمانشاه و تیم همراه عصر روز چهارشنبه و یک روز پیش از برگزاری دومین نشست استانداران استان‌های هم مرز ایران و اقلیم کردستان در اربیل، یک نشست مقدماتی در محل کنسولگری ایران در سلیمانیه عراق با استانداران سلیمانیه، حلبچه و رئیس اداره مستقل گرمیان برگزار و پیرامون مسائل و موضوعات مشترک گفتگو کردند.
در این دیدار دکتر هوال استاندار سلیمانیه، دکتر آزاد توفیق رحیم استاندار حلبچه و شیخ جلال نوری رییس اداره مستقل گرمیان که برای مراسم استقبال در کنسولگری جمهوری اسلامی در سلیمانیه حاضر شده بودند، شهادت دکتر رئیسی و همراهان ایشان را به استانداران کرمانشاه و کردستان تسلیت گفتند و با ملت بزرگ ایران ابراز همدردی کردند.
در این دیدار که استاندار کردستان، استاندار آذربایجان غربی، دکتر محمودی سرکنسول ایران در سلیمانیه، معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه و جمعی از مدیران و مسئولان این استانها نیز حضور داشتند، محمد طیب صحرایی عنوان کرد: با توجه به سیاست های بنیادین دولت های مختلف جمهوری اسلامی ایران از جمله دولت سیزدهم، برادری و حسن همجواری با کشور دوست عراق و استان های همجوار مرزی برقرار خواهد بود.
وی ادامه داد: خوشبختانه فرصت‌های بسیار خوبی در سطح ملی و استان‌های همجوار برای ارتقای مناسبات میان دو طرف وجود دارد و امکان همکاری‌های دوجانبه و چند جانبه فراهم است و امیدواریم با کمک همدیگر روز به روز شاهد افزایش تعاملات و مناسبات باشیم.
استاندار کرمانشاه تاکید کرد: موقعیت ویژه کرمانشاه و مرز پرویزخان ظرفیت بسیار خوبی برای افزایش روابط استان و اقلیم کردستان است.

سفر ویژه به اقلیم کردستان با هدف گشایش های تجاری و مسافری

برگزاری دومین نشست استانداران استان‌های مرزی در اربیل

اولین نشست استانداران مرزی دو کشور 11 خردادماه سال 1402 به میزبانی ارومیه برگزار شد و در یک سالگی این نشست امروز 5 شنبه 17 خردادماه دومین نشست مشترک استانداران کرمانشاه، آذربایجان غربی و کردستان با استانداران اربیل، سلیمانیه و گرمیان عراق در محل استانداری اربیل برگزار می شود.
تقویت روابط اقتصادی، فرهنگی، گردشگری، پزشکی، امنیتی، پیگیری تفاهم نامه های قبلی بین استان های اقلیم کردستان با کرمانشاه کردستان و آذربایجان غربی، پیگیری رفع مشکلات مسیر توسعه تجارت و دغدغه های تجار و بازرگانان دو طرف و ... از جمله دستورکارهای نشست اربیل است.
با توجه به سفر نچیروان بارزانی رئیس حکومت اقلیم کردستان عراق به ایران و دیدار صمیمانه وی با رهبر معظم انقلاب بسترهای لازم برای تقویت ارتباطات و افزایش مناسبات کاملا فراهم است و فضای دلگرم کننده ای را به دومین نشست استانداران استان‌های هم مرز ایران و اقلیم کردستان در اربیل بخشیده است .

کد خبر 2771376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha