اجرای قانون اساسی مهمترین مطالبه مردم کُرد از رئیس جمهور است/جایگاه رئیس جمهور باید احیا شود

دکتر جلال جلالی زاده، فعال سیاسی شناخته شده کردستانی، در گفت و گو با کرد پرس اجرای قانون اساسی به صورت تام و تمام را مهم ترین انتظار مردم کُرد از رییس جمهور آینده عنوان کرد. این گفتگو را در ادامه می خوانید:

کرد پرس: مهمترین انتظاری که مردم کُرد از رئیس جمهور آینده خواهند داشت، چه خواهد بود؟

جلالی زاده: اجرای قانون اساسی که مهمترین وظیفه رئیس جمهور است، قطعا مهمترین انتظار مردم کُرد از رئیس جمهور آینده خواهد بود؛ اصل هایی مانند ۳، ۱۲، ۱۳، ۱۵، ۱۹  در کل تمام اصل هایی که مرتبط با اجرای عدالت، مساوات و رعایت حقوق شهروندی تمام ایرانیان بدون توجه به زبان، مذهب و ... است.

اگر پس از این دوره از انتخابات رئیس جمهوری بیاید که بتواند قانون اساسی را اجرایی کند، بزرگترین مطالبه کُردها را محقق کرده است. در طول چند دهه گذشته از شهری مانند سنندج که مرکز استان کردستان است، هیچ مسئولی مانند استاندار، فرماندار، مدیرکل، ریاست دانشگاه و یا پست های دولتی مهم انتخاب نشده است و امیدواریم در دولت آینده این مسئله جبران شود.

مردم دیگر از وعده و شعارهای انتخاباتی خسته شده اند و برای یک بار هم که شده انتظار دارند فردی که رئیس جمهور می شود، به تعهدات خود پایبند بوده و آنها را اجرایی کند.

کرد پرس: مشارکت مردم کردستان را در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری چگونه ارزیابی می کنید؟

جلالی زاده: قطعا مردم نسبت به انتخابات بسیار دلسرد هستند و جلب رضایت و مشارکت مردم برای حضور در این دوره از انتخابات بسیار سخت است مگر اینکه واقعا کاندیداها وعده های عملی برای جبران کمبود و کم توجهی های گذشته به کردستان داشته باشند.

وعده هایی که بتواند مشکلات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، معیشتی، بیکاری و ... را در کردستان رفع کند و قابلیت عملی شدن هم داشته باشد می تواند مردم را با صندوق های رای آشتی داده و آنها را پای صندوق بکشاند.

در انتخابات گذشته شاهد بوده ایم، کاندیدایی که برای ریاست جمهوری به استان کردستان سفر کرده، وعده های بسیاری داده اما پس از انتخاب شدن، نتوانسته این وعده ها را محقق سازد که این مسئله بزرگترین تبلیغ منفی برای انتخابات است و امیدواریم در این دوره از انتخابات کسانی که هر شعار و وعده ای که می دهند، تلاش کنند آنها را اجرایی کنند.

کرد پرس: نقش احزاب و جریان های سیاسی در میزان مشارکت مردم در انتخابات چگونه خواهد بود؟ آیا می توانند مردم را برای حضور در پای صندوق رای ترغیب کنند؟

جلالی زاده: متاسفانه احزاب در کل کشور وضعیت و جایگاه مناسبی ندارند و به همین مراتب در جایی مانند کردستان، جایگاه نامناسب تری هم دارند؛ در منطقه کردستان قطعا احزاب نمی توانند حرف بسیاری برای ترغیب کردن مردم برای حضور در پای صندوق های رای داشته باشند.

قطعا در میان مردم کرد، کسانی که جزو نخبگان و معتمدان مردم هستند، بیشتر از هر کسی و هر جریانی می توانند در پررنگ شدن مشارکت مردم در انتخابات تاثیرگذار باشند.

کرد پرس: از دیدگاه شما ساختار سیاسی و اقتصادی کشور نیازمند چه تغییراتی است که رئیس جمهور جدید باید آنها را ایجاد کند تا شاید بتوان بخشی از مشکلات حوزه اقتصاد، معیشت، اشتغال و ... را رفع کرد؟

جلالی زاده: کسی که رئیس جمهور می شود قبل از هر چیز باید جایگاه رئیس جمهور را احیا کند؛ رئیس جمهور یعنی نماینده جمهور ایران؛ رئیس جمهور یعنی نماینده اعم مردم ایران؛ در کنار این مسئله باید مشکلاتی نظیر تحریم و روابط با کشورهای خارجی را بهبود بخشد؛ رئیس جمهور به عنوان مجری قانون اساسی و مسئول اجرایی کشور باید بتواند با شهامت حرف خود را بزند.

تا کی هر وقت کسی پای کار می آید و رئیس جمهور می شود باید مشکلات کشور را به پای تحریم بیاندازد، این مشکل تا ابد که نمی تواند پا برجا بماند، بالاخره باید یک نفر بیاید تا بتواند این مشکل را حل کند. باید کسی باشد که در این راه پیش گام شود و از لحاظ کار دیپلماسی، روابط خارجی و پشتوانه داخلی دارای قدرت باشد و بتواند این مشکلات را برطرف کرده و در راستای مطالبات، رفاه و آسایش مردم کار کند.

رئیس جمهور اگر بتواند به عنوان فردی مستقل و با اراده عدالت اجتماعی را برقرار کرده؛ تمام وزارتخانه ها و ارگان ها را به جایگاه خود بازگرداند و از انجام کار موازی توسط دستگاه های مختلف جلوگیری کند و در کنار این مسائل بر کارکرد مسئولان و کارگزاران دولت نظارت کامل داشته باشد؛ می تواند بی اعتمادی که مردم نسبت حاکمیت و دولت دارند را بهبود بخشد.

کرد پرس: نظر شما در خصوص کاندیداهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با توجه به اینکه بیشتر این چهره ها سال ها در مسندهای مختلف قدرت حضور داشته اند، چیست؟

جلالی زاده: کاندیداهای که در این دوره از انتخابات ثبت نام کرده اند، امتحان پس داده هستند و هیچ کدام از آنها عملکرد مثبتی نداشته اند که اکنون در جایگاه ریاست جمهوری قرار گیرند و امیدوار باشیم تا کار مثبتی انجام دهند.

من معتقد هستم که ایران از لحاظ شخصیت های برجسته بسیار غنی است، هستند افرادی که می توانند به عنوان نماد شخصیت سیاسی، فرهنگی و اقتصادی ایران در جهان حرف برای گفتن داشته باشند اما به هر دلیلی بسیاری از آنها خود کاندید نمی شوند، تعدادی از آنها به هر دلیلی رد صلاحیت می شوند و در نهایت کسانی می مانند که آنگونه که باید توانایی علمی، فکری و سیاسی ندارند که بتوانند بار این مشکلات را به دوش بکشند.

هر کسی که رئیس جمهور آینده می شود، دنیایی از مشکلات را تجربه می کند مانند بیکاری، فقر، فساد و بسیاری دیگر از مشکلات عدیده ای که اکنون کشور با آن مواجه است؛ اگر رئیس جمهوری که می آید هم خودش و هم تیم اجرایی اش افرادی مخلص، صادق و مجرب نباشند، بدون شک مشکلات کشور بیشتر هم خواهد شد.

کد خبر 2771614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha