ایلام و تکرار قطعی آب و هفت چالش / فرزاد شیرزاد

سرویس ایلام - خبرنگار ایلامی در یادداشتی به بررسی چالش‌های تنش آبی چند روز اخیر در ایلام پرداخته و برخی راهکارهای خروج از این وضعیت را ارائه داده است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، شهروندان بعنوان مشترکین آبفا حق دارند که دیگر دغدغه آب نداشته باشند. مردم بارش های نرمال سال آبی گذشته و پرشدگی ۱۰۰درصدی سدها را می بینند و توقع عدم قطعی آب را دارند اما حقیقت موضوع چیز دیگری است و مشکلات آب ناشی از مسائل فنی بوده نه سوء مدیریت در حوزه آبرسانی! مگر در بحث تنظیم زمانبندی قطعی آب در هر محله! این مشکل راه حل دارد اما...

امروز امروز مدیران آب و فاضلاب استان از متخصصین و دانش آموختگان رشته تخصصی مهندسی آب ، با سواد و رشته تحصیلی  دانشگاهی در مقاطع دکتری و تجارب بالا و سوابق مدیریتی مرتبط در سطوح مختلف و همچنین پای کار بودن نیروها نه فقط در ساعات کاری مشخص بلکه بصورت ۲۴ ساعته و شبانه روزی  قرار دارد و نیروی انسانی آبفا کارآمد است. پس مشکل نیروی انسانی و مدیریتی نیست!

وضع امروز آب در استان را باید" فنی" دانست و آن نیز به شرح ذیل است. 

۱/ منابع اصلی تامین آب شرب ایلام سه منبع سد ایلام در شهرستان ملکشاهی با ۴ ایستگاه پمپاژ تا تصفیه خانه آب مرکزی شرب ایلام ، چشمه گل گل در شهرستان ملکشاهی با ۳ ایستگاه تا مخازن شهر ایلام با پوشش حدود ۱۰۰ درصدی مشترکین شهر ایلام و روستاهای قرار گرفته در مسیر و چاه های آب در هفت چشمه و قوچعلی در حومه شهر ایلام بصورت منابع فرعی.

مشکلات فنی از سد و گل گل شروع می شود و آن هم بحث " برق " این ایستگاه هاست که ایستگاه های ۱ سد و ۱ و ۲ گل گل از شهرستان ملکشاهی و ایستگاه های ۲ ، ۳ و ۴ سد و ۳ گل گل و تصفیه خانه آب شرب شهر ایلام  از ایلام با پست های (برق) مختلف تامین که با کوچکترین قطعی برق در هر کدام از این ایستگاه ها ، جریان آبرسانی از مبداء تا مخازن دچار اخلال شده که تاثیر منفی آن بصورت افت فشار و قطعی در شهر ایلام و مشترکین بهره بردار از این منابع می شود و قطعی برق خارج از اراده آبفا هست.

۲/ گرچه خطوط انتقال آب از مناطق فوق الذکر تا تصفیه خانه آب شرب شهر ایلام و مخازن تعبیه شده بصورت کامل کار انتقال آبرسانی را انجام می دهد  اما بر اساس جمعیت کنونی و تعداد مشترکین امروز شهر ایلام نبوده. یعنی سطح استیصال و انتقال با حجم کامل هم صورت می گیرد ولی جمعیت مصرف کننده شهر ایلام رشد چند برابری داشته.

۳/فرسودگی ها در تاسیسات آبفا از جمله پمپاژ ، خطوط انتقال ، شبکه آبرسانی شهری که باعث هدر رفت آن می شود غیر قابل انکار است!

۴/وجود انشعابات غیر مجاز آب با حجم بالای مصارف حتی گاها غیر شربی توسط برخی بهره برداران ، ظلم مضاعف بر مردم و شرکت آب و فاضلاب است که یکی دیگر از مشکلات تاثیرگذار در آبرسانی می باشد.

۵/عدم تفکیک مصارف آب در امور خدماتی مانند کارواش ها ، قالیشویی ها و... از آب شرب که البته قابل ذکر است گاها این تفکیک صورت گرفته ولی عده ای از افراد سودجو بدون ملاحظه وضعیت استیصال و انتقال آب از مبداء تا مخازن ، اقدام به بهره برادری خدماتی از آب شرب می کنند! 

۶/ می توان عدم توجه معدود مشترکان به رعایت الگوی مصرف را یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در ایجاد قطعی و افت فشار آب دانست.

۷/کاهش درآمدهای آبفا بدلایل مختلف و عدم تناسب آن با هزینه های جاری.

اما راهکارها برای جلوگیری از ایجاد بحران در آینده و رفع مشکل  امروز آب شهر ایلام  طی ۳ دوره زمانی کوتاه مدت با فرهنگ سازی و کار تبلیغاتی برای کاهش مصرف آب توسط مشترکین، شناسایی، قطع و برخورد قضایی با انشعابات غیر مجاز که بعضا مصارف غیر شربی و بلکه کشاورزی، خدماتی و تعبیه مخزن آب توسط مشترکین و در دوره زمانی میان مدت که شامل نوسازی، بازسازی و ارتقاع ایستگاه های پمپاژ، تأسیسات، ایجاد خطوط انتقال آب موازی با خطوط فعلی، ساخت مخازن جدید و توسعه تصفیه خانه آب شرب شهر ایلام، باز سازی و یا احداث و ایجاد شبکه آبرسانی شهری و از نکات مهم این مبحث ، تعبیه ژنراتور های قوی در هر ایستگاه یا خطوط برق مستقل از برق شهری که از حداقل نوسانات برخوردار باشد که البته این کار میان مدت مستلزم هزینه های وافر می باشد که قطعا از توان مالی شرکت آب و فاضلاب استان و حتی بودجه عمرانی استانی خارج بوده و این دیگر از ماموریت های کاری نمایندگان ایلام در مجلس شورای اسلامی است که این هزینه ها را از وزارت خانه ها درخواست و تامین کنند.

راه حل رفع مشکل آب ایلام در دوره بلند مدت نیز پذیرش این حقیقت است که سد ایلام، چشمه گل گل و چاه های فرعی نمی تواند بعنوان منبع پایدار تامین آب شهر ایلام برای آینده محسوب شود و قطعا این منابع از خود هیچ منبع تغذیه ای ندارند و توان آب دهی آنها به میزان بارش های سالیانه بستگی دارد که راه حل آن نیز جایگزین کردن منبع تامین اب ایلام از رود سیمره (نزدیک‌ترین و بهترین مسیر) و بخشی هم از سامانه گرمسیری می باشد وگرنه غیر ازاین هر اقدامی فقط یک "مسکن موقت" بوده و پایداری کامل ندارد.

کد خبر 2771623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha