دولت اقلیم کردستان فروش گاز میدان گازی «کورمور» به عراق را تکذیب کرد

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ سخنگوی دولت اقلیم کردستان ضمن تکذیب فروش گاز به بغداد افزود: در حال حاضر اقلیم کردستان نیاز مبرمی به گاز دارد و بر اساس تفاهمها تا زمانی که اقلیم کردستان برای تامین بخش داخلی خود، به گاز میدان گازی کومور نیاز دارد گاز این میدان نباید به فروش برسد و به هیچ طرف دیگری واگذار گردد.

به گزارش کردپرس پیشوا هورامانی سخنگوی دولت اقلیم کردستان به صدای آمریکا اعلام کرد بر اساس قرارداد منعقد شده میان ما و کمپانی دانه گاز تا زمانی که دولت اقلیم کردستان نیاز به گاز میدان گازی «کورمور» داشته باشد هیچ طرف دیگری در اولویت واگذاری و فروش گاز به آن قرار ندارد در حال حاضر اقلیم کردستان نیاز مبرمی به گاز دارد و به مرحله‌ای خودکفایی نرسیده‌ایم تا آن را به دیگران بفرشیم.

میدان گازی کورمور بزرگترین میدان گازی در کشور عراق شمرده می‌شود و در منطقه چمچمال در شرق کرکوک واقع شده است که ۱۳۵۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و دارای ۸.۲ هزار میلیارد مکعب ذخایر گاز طبیعی است.

در حال حاضر ۵۵۰ میلیون مکعب گاز طبیعی در این میدان تولید می‌شود و ۶۷% برق اقلیم کردستان را تامین می‌کند و همچنین ۱۲۰۰ مگاوات برق از این میدان به استانهای موصل و کرکوک واگذار می‌شود.

پیشوا هورامانی گفت: «هر گاه توانستیم که گاز و برق و نیاز داخلی خود را تامین کنیم آن زمان امری طبیعی است که به فکر فروش گاز خود باشیم».

کمپانی دانا گاز امارات متحده عربی این طور بر نامه ریزی کرده بود که تا چند سال آینده تولید گاز از میدان «کورمور» را به سطح ۱۵۰۰ میلیون فوت مکعب برساند این مقدار گاز برای اقلیم کردستان کفایت می‌کند و می‌تواند به عراق نیز صادر شود اما بمباران این میدان توسط شبه نظامیان باعث شد که نتوانند این طرح را اجرا کنند.

تاکید پیشوا هورامانی بر عدم تامین نیاز داخلی اقلیم کردستان به گاز از سوی میدان گازی کورمور در حالی است که گفته می‌شود میان دولت عراق و کمپانی نفتی هلال امارات متحده عربی در خصوص فروش بخشی از گاز میدان گازی کومور گفتگوهایی صورت گرفته است، گویا این کمپانی به قیمت ۴۰% کمتر از گاز ایران این گاز را به عراق خواهد فروخت.

کد خبر 2771639

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha