در دیاله اختلافات داخلی احزاب شیعه و در کرکوک اختلافات میان جریانها، مانع تشکیل شورای استانی شده است

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ در حالی که همه استانهای عراق شورای استانی خود را تشکیل داده‌اند اما وجود اختلافات میان احزاب شیعه در استان "دیاله" و بروز اختلاف میان اقلیتهای استان کرکوک  بر سر پست استانداری مانع تشکیل شورای استانی در این دو استان شده است با این حال نخست وزیر عراق به تلاشهای مداوم خود برای میانجیگری میان اقلیتهای کرکوک شدت بخشیده است. در دیاله نیر بروز اختلافات داخلی میان احزاب شیعه در خصوص پست استانداری برقراری توافق در این زمینه را سخت کرده است.

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبری صدای آمریکا، شیرکو میرویس مسئول تشکیلات اتحادیه میهنی در خانقین به صدای آمریکا اعلام کرد تا کنون احزاب شیعه عضو چارچوب هماهنگی در خصوص تعیین کاندید پست استانداری "دیاله" به توافق نرسیده‌اند. ما و برخی از احزاب سنی اگرچه موافق تعیین استانداری از احزاب شیعه هستیم اما مایل نیستیم در اختلافات میان احزاب شیعه جانبداری کنیم.

براساس نتایج انتخابات شورای استانی دیاله لیست ائتلاف دولت قانون و سازمان بدر صاحب ۴ کرسی شده است که تعداد ۳ کرسی از آنها متعلق به سازمان بدر است، لیست ائتلاف عصایب اهل حق ۲ کرسی، لیست تقدم احزاب سنی ۳ کرسی، لیست ائتلاف عزم سنی یک کرسی و لیست اتحادیه میهنی کردستان یک کرسی را از مجموع ۱۵ کرسی شورای استانی به دست آورده‌اند.

به اینترتیب احزاب شیعه از مجموع ۱۵ کرسی شورای استانی دیاله ۷ کرسی را به خود اختصاص داده‌اند.

موسنی تمیمی استاندار فعلی استان دیاله به منظور کسب مجدد منصب خود نامزد سازمان بدر  بود اما احزاب شیعه مخالف این موضوع هستند.

شیرکو میرویس گفت: «تاخیر در تشکیل شورای استانی "دیاله" در راستای منافع مردم نیست، اجرای بسیاری از پروژه‌ها متوقف شد و مردم منتظر شروع به کار استاندار و شورای استانی جدید این استان هستند اما همچنان مشکلات سیاسی ادامه دارند».

در ماه دوم (فوریه) سال جاری میلادی هادی عامری رهبر سازمان بدر تحت فشار احزاب شیعه تصمیم گرفت که موسنی تمیمی را تغییر منصب دهد و محمد جاسم عبود پسر رئیس دادگاه فدرال را به عنوان جانشین وی کاندید کند اما طرفداران موسنی تمیم  در مقابل ساختمان استانداری تجمع اعترضی برگزار کردند و رهبر سازمان بدر را ناچار به انصراف از تصمیم خود کردند.

موسنی تمیم استاندار فعلی استان دیاله و نامزد سازمان بدر به منظور کسب مجدد این پست که احزاب شیعه مخالف آن هستند از سال ۲۰۱۵ استاندار این استان است.

یک منبع نزدیک به مذاکرات میان احزاب استان دیاله برای تشکیل شورای استانداری که نخواست نامش فاش شود به صدای امریکا اعلام کرد احزاب شیعه در خصوص تعیین فردی برای استانداری دیاله دچار مشکلات داخلی هستند جناح بدر می‌خواهد موسنی تمیمی استاندار فعلی در این منصب ابقا شود اما ائتلافهای دولت قانون و عصایب اهل حق مخالف انتصاب وی می‌باشند.

این منبع افزود جناح بدر می‌گوید که موسنی تمیمی ۴۵۰۰۰ رای کسب کرده است و نمی‌توانند از این تعداد آرای بالا چشم پوشی کنند و او را  مجددا کاندید این پست نکنند.

کد خبر 2771667

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha