اما و اگرهای برگزاری انتخابات در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه

سرویس جهان- اندیشکده جسور دلیل اصلی تعویق برگزاری انتخابات در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه را عدم مشروعیت سیاسی اداره خودگردان می داند که می تواند زمینه ادامه مذاکره منطقه خودگردان کردی با واشنگتن و در پی آن، ازسرگیری مذاکرات کردی-کردی را برای برگزاری آن در آینده فراهم کند.

به گزارش کردپرس، برگزاری انتخابات شوراها و شهرداری های محلی در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه تاکنون دو بار به تعویق افتاده است. قرار بود این انتخابات در ماه می 2024 برگزار شود اما برگزاری ان به 11 ژوئن 2024 موکول شد. انتخابات در این زمان نیز برگزار نشد که برخی تحلیلگران و اندیشده های جهانی علت آن را مخالفت آمریکا و ترکیه با آن عنوان کردند. با این حال مقامات کرد سوریه علت تعویق برگزاری این انتخابات را عدم آمادگی کافی کمیته های برگزاری انتخابات عنوان کرده اند.

از سوی دیگر برخی گروههای سیاسی و مذهبی این مناطق از جمله شورای میهنی کرد سوریه، طیف مخالف مدیریت خودگردان کردی در سوریه به رهبری حزب اتحاد دموکراتیک سوریه و مسیحیان نیز انتخابات را تحریم کرده بودند.

اندیشکده جسور برای مطالعات خاورمیانه، در تحلیلی حواشی برگزاری انتخابات محلی در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه را بررسی کرده است. بر این اساس، اصلی ترین علت تعویق چند باره انتخابات ناکافی بودن مشروعیت سیاسی و بین المللی اداره خودگردان کردی به رهبری حزب اتحاد دموکراتیک سوریه یا PYD عنوان شده است. حزب حاکم بر منطقه تحت کنترل کردهای سوریه به همراه چند حزب چپ نزدیک به آن، از سال 2012 وارد مذاکرات مختلفی با شورای میهنی کرد سوریه، نزدیک به اقلیم کردستان عراق شده اما در این مذاکرات که ابتدا با میانجیگری اقلیم کردستان و سپس آمریکا برگزار شد، تنها یک یادداشت تفاهم در سال 2022 به دست آمد که آن هم، به دلیل ادامه اختلافات بر سر نحوه اجرای آن، ثمری نداشت و مذاکرات از آن زمان متوقف شده است.

 با این حال، اندیشکده جسور عدم برگزاری انتخابات محلی در منطقه تحت کنترل اداره خودگردان کردی در سوریه را فرصتی برای ازسرگیری مذاکرات دانسته است. این اندیشکده معتقد است که برگزاری انتخابات در منطقه شمال و شمال شرق سوریه برای کسب مشروعیت سیاسی اداره خودگردان و حزب PYD اهمیت زیادی دارد. بنابراین، احتمالا این حزب در دو ماه آینده و تا زمان رسیدن به موعد سومی که برای برگزاری این انتخابات در ماه سپتامبر تعیین شده، اقدام به مذاکره با آمریکا خواهد کرد و به دنبال آن مذاکرات با شورای میهنی کرد سوریه از سر گرفته خواهد شد.

بر اساس تحلیل اندیشکده جسور، حزب حاکم کردی بر منطقه شمال و شمال شرق سوریه همچنین ممکن است بار دیگر برای نزدیک شدن به دولت مرکزی سوریه و با میانجیگری روسیه تلاش کند. به گفته مقامات کرد سوریه، مذاکرات اداره خودگردان با دولت مرکزی سوریه که در سالهای اخیر و با وساطت روسیه انجام شده، جز ایجاد هماهنگی نظامی با دمشق برای جلوگیری از پیشروی نیروهای نظامی ترکیه در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه و استقرار نیروهای دولت سوریه در مناطق حائل نتیجه دیگری نداشته است. علت این بن بست تاکید دولت مرکزی بر کنترل دوباره بر مناطق تحت کنترل کردها عنوان شده است.

در ادامه مقاله جسور تاکید شده که آنکارا نگران پیامدهای سیاسی برگزاری انتخابات در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه است و به همین دلیل، احتمال ادامه حملات سنگین تر ترکیه در این مناطق وجود دارد. این اندیشکده احتمال داده است که حزب اتحاد دموکراتیک یا PYD ممکن است برای تلطیف فضای موجود اقدام به تعدیل خواسته های سیاسی منعکس شده در « قرارداد اجتماعی» خود شود که از آن به عنوان قانون اساسی منطقه تحت حکمرانی اتحاد دموکراتیک یاد می شود.

کد خبر 2771837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha