کاش اصلاح طلبان با تابلوی قوم گرایی به صحنه سیاست باز نمی گشتند

تایید صلاحیت تنها نفر شناسنامه دار اصلاحات در فهرست نامزدهای ریاست جمهوری چهاردهم برای جریان اصلاحات و حتی اصولگرا غیر منتظره بود. جریان اصلاحات پس از چند دوره «نقاهت سیاسی» با نامزدی مسعود پزشکیان، مجددا وارد عرصه رقابت جدی انتخابات شدند.

کرد پرس- نامزد جریان اصلاحات این بار نه از تهران و مشهد و  اصفهان و سمنان  بلکه از شهر سیاسی تبریز آمده است. دکتر پزشکیان که پنج دوره نمایندگی مردم تبریز و وزارت بهداشت  دوران دولت اصلاحات را در کارنامه سیاسی خود دارد، در این دوره به نمایندگی از جبهه اصلاحات پا به عرصه رقابت ریاست جمهوری چهاردهم نهاده است.

 دکتر پزشکیان به لحاظ فردی، فاقد هرگونه حاشیه شخصی بوده و به اذعان همه در ساده زیستی و شفافیت مالی در تراز مدیران پاکدست کشور است. هرچند برخی اصلاح طلبان اصیل در اصلاح طلبی او تردید دارند اما به دلیل حمایت جبهه اصلاحات از وی دیگر اصلاحاتی ها  نیز حاضر به  حمایت از وی شدند.

در این بین شائبه قوم گرایی دکتر پزشکیان و حاشیه های پر رنگ تر از متن هواداران قوم گرای وی که خود را  هویت طلب می نامند  نگرانی هایی را برای چند دسته به وجود آورده است. 

اولین دسته، اصلاح طلبان اصیل می باشند که آبروی ملی خود را هزینه نامزد انتخاباتی کرده اند و بعدا متوجه حضور پر رنگ جریانات قومی در پیرامون وی شده اند. 

دومین دسته گروه قابل توجهی از هموطنان کُرد هستند  که در چند سال اخیر آماج مستقیم حملات قوم گرایان افراطی  در آذربایجان غربی قرار گرفته اند. برخی نخبگان کُرد همانند اصلاح طلبان ملی که دل در گرو جریان اصلاحات داشته و انتظار گشایش سیاسی در کنار این جریان را می کشیدند، اینک همانند اصلاح طلبان نگران تنش ها و محدودیت هایی هستند که در  آینده ممکن است گریبان شان را بگیرد زیرا از رفتار منصوبین این نامزد در ستادهای انتخاباتی در شمال بوی خوبی به مشامشان نمی رسد این در حالی است که  کُردهای استان آذربایجان غربی پس از سال ها در سایه مدیران ملی نگر در سطح استان  توانستند تاحدودی از زیر بار سنگین جریان قوم گرا  رها شده و نفسی تازه کنند.

 دکتر پزشکیان قبل از اینکه اصلاح طلب باشد، یک شخصیت آذری است که پنج دوره نمایندگی مجلس خود را مرهون هم تباران آذری زبان خود در حوزه انتخابیه تبریز می باشد بنابراین او با دو هویت اصلاح طلبی و محلی خود وارد عرصه رقابت انتخابات گردید برخی رویکرد های خاص پزشکیان موجب احاطه او در شمال غرب  توسط آنان شده و این قوم گرایان رادیکال هستند که ستادهای انتخاباتی او را مدیریت می کنند. کما اینکه در خصوص انتشار بیانیه یازده ماده ای او در خصوص اقوام و مذاهب به صرف قید کلمه آذری، او را وادار به حذف این بیانیه راز صفحات خروجی صفحه مجازی پزشکیان کردند.

این رفتار انتخاباتی دکتر پزشکیان نشان داد که وزن قوم گرایان  در نزد او از کفه اصلاح طلبی سنگین تر است. هر چند حذف این بیانیه برای شخصیت ملی او با انتشار فهرست کابینه آینده خود که برخی شخصیت های کُرد نیز در آن معرفی شده اند، منافات دارد .چرا که کردها  همواره هدف حملات پان ترک ها هستند.

  هر چند از هدف شورای نگهبان در ترکیب تایید صلاحیت شدگان اطلاعی در دست نیست و همین ابهام موجب  نقد جدی برخی از اصولگرایان از شورای نگهبان شده است ولی از اینکه تنها نامزد اصلاحات را با چنین مشخصاتی تایید کرده است جواب قانع کننده ای نه برای اصولگرایان دارد و نه برای اصلاح طلبان ملی نگر.

بسیاری از شخصیت های سیاسی از حاشیه های این تنها نامزد اصلاح طلبان نگرانند ولی چون با او میثاقنامه امضا کرده اند نمی توانند از مسیر انتخابی خود بازگردند. زیرا این اولین انتخاباتی است که اصلاح طلبان پس از چند دوره ریاست جمهوری و مجلس، مجددا به عرصه رقابت برمی گردند.

پیش بینی می شود در صورت پیروزی نامزد اصلاحات و در صورت حرکت پزشکیان با همین دست و فرمان طرفداران قوم گرای دکتر پزشکیان حاشیه های جریان قومی را به درون  جریان اصلاحات تسری دهند و موجب گسست و شکاف بین اصلاح طلبان ملی و قوم گرایان منطقه ای بشوند که در آن صورت نماینده جریان اصلاحات به چالش کشیده خواهد شد.

این تردیدها باعث شده این طیف ها اقبال شورای نگهبان به اصلاح طلبان را غنیمت ندانند. این تایید شورای نگهبان انتقادات جریان اصولگرایی و اصلاح طلبان ملی گرا را متوجه خود کرده است، بدین علت برخی این تایید صلاحیت را توسط شورای نگهبان هدفمندانه ارزیابی می کنند  که فرصت های اصلاحات را به تهدید داخلی برای آنان تبدیل کند.  بر این اساس بخشی از اصلاح طلبان  معتقدند کاش اصلاح طلبان با تابلوی قوم گرایی به صحنه سیاست باز نمی گشتند.

کد خبر 2771859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha