هزینه سالانه منفی شدن تراز صادرات بنزین در ایران ٤ میلیارد دلار است

نماینده بوکان در مجلس شورای اسلامی گفت: پیشتر تا ۳ میلیارد دلار در سال صادرات بنزین در کشور داشتیم ولی در سال ۱۴۰۲ این تراز منفی شده و روزانه ۱۵ میلیون لیتر کسری داریم که هزینه سالانه آن ۴ میلیارد دلار است.

به گزارش کردپرس، محمدقسیم عثمانی در صحبت‌های خود از تریبون مجلس به انتقاد از عملکرد وزارت نفت در حوزه‌های تولید بنزین پرداخت و گفت:  پس از بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره نفت خلیج فارس تا ۳ میلیارد دلار در سال صادرات بنزین در کشور داشتیم ولی در  سال ۱۴۰۲ این تراز مثبت به یک تراز منفی تبدیل شد و روزانه ۱۵ میلیون لیتر کسری داریم که هزینه سالانه آن ۴ میلیارد دلار است و در بودجه سالانه ۱۴۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد.

او افزود: این نشان می‌دهد به نسبتی که ما افزایش مصرف داریم نتوانستیم در عین حال تولید را افزایش دهیم و تراز مثبتی که داشتیم منفی شده است، یکی از برنامه‌های وزیر نفت در زمان کسب رای اعتماد این بود که این بخش به تراز مثبت تبدیل شود ولی عکس آن اتفاق افتاد.

عثمانی با اشاره به برداشت از میادین مشترک نفت و گاز با دیگر کشورها نیز تصریح کرد: در کشورهای همسایه مثل قطر چندین برابر ما از میادین مشترک استخراج و استحصال می‌کنند و سوال اینجاست که ما چه میزان از این میادین استخراج داشته‌ایم و مشخص نمایید که سهم ایران و طرفین از این میادین چقدر است و عملکرد ٣ ساله اخیر در این خصوص چگونه بوده است؟

او در پایان با اشاره به نابرابری در گازرسانی به روستاهای کشور گفت: متاسفانه نه در سطح کشور، روستاها به صورت برابر از گاز بهره‌مند شده‌اند و نه در استان‌ها هم، شهرستان‌ها سهم متوازن و متعادلی دارند و باید این رویه اصلاح شود/.

کد خبر 2771868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha