بیانیۀ مجمع کردهای مقیم فرانسه دربارۀ فشارها برای تخلیۀ کمپهای «زرگویز» در اقلیم کردستان

سرویس عراق و اقلیم کردستان- مجمع کردهای مقیم فرانسه در بیانیەای بە فشارهای اقلیم کردستان بر گروهکهای ایران مقیم اقلیم واکنش نشان دادە و اعلام کردە است کە این فشارها، منجر به محدود کردن اختیارات و قدرت ساختار اقلیم کردستان خواهد شد و تسلیم شدن در برابر این طرح ضد کُردی، به طور مستقیم تبعات زیانباری برای اختیارات و قدرت خود اقلیم کردستان خواهد داشت.

به گزارش کردپرس به نقل از شارپرس اتحادیۀ میهنی کردستان پیشتر مهلتی برای تخلیۀ کمپ «زرگویز» محل استقرار گروهکهای کومله تعیین کرده بود اما هر سه گروهک «کومله» اعم از  (شورشگیران، زحمتکشان و حزب کمونیست) این خواستۀ اتحادیۀ میهنی کردستان را رد کردند.

مجمع کردهای مقیم فرانسه دربارۀ اعمال فشار برای تخلیۀ این کمپها بیانیە­ای منتشر کرد و در آن اعلام کرده است که این فشارها، منجر به محدود کردن اختیارات و قدرت ساختار اقلیم کردستان خواهد شد و تسلیم شدن در برابر این طرح ضد کُردی، به طور مستقیم تبعات زیانباری برای اختیارات و قدرت خود اقلیم کردستان خواهد داشت.

اتحادیۀ میهنی کردستان در پی این خواستۀ ایران، در سطح مقامات عالی این حزب، از هر سه شاخۀ گروهک کومله خواسته است تا کمپهای مذکور را تخلیه نمایند و هشدار جدی به این گروهک نیز داده است. در همین حال اتحادیۀ میهنی، وعدۀ افتتاح کمپی جدید را، تحت نظر این حزب به آنان داده است.

هر سه شاخۀ گروهک کومله (شورشگیران، زحمتکشان و حزب کمونیست) در پاسخ، خواستۀ اتحادیۀ میهنی کردستان را نپذیرفتە­اند و اعلام کردە­اند که کمپهای «زرگویز» محل استقرار غیرنظامیان است و هیچ فرد مسلحی در این کمپها حضور ندارد. بر همین اساس به هیچ نحو و تحت هیچ نوع فشاری، کمپهای «زرگویز» و «زرگویزله» را تخلیه نخواهند کرد.

در بیانیۀ مجمع کردهای مقیم فرانسه آمده است: «ضمن محکوم کردن جمهوری اسلامی ایران، بر این اعتقاد راسخ هستیم که احزاب و تشکلهای کردستان ایران با حساسیت و احساس مسئولیت، با منافع مردم و دولت اقلیم کردستان برخورد کرده‌اند و خواستۀ دولت عراق و دولت اقلیم کردستان را در نظر گرفته و آن را رعایت کرده‌اند. کمپهای «زرگویز» محل استقرار غیرنظامیان است و هیچ فرد مسلحی در این کمپها حضور ندارد و هیچ فعالیت مسلحانە­ای در این کمپها انجام نشده است».

همچنین در این بیانیه افزوده شده است: «دولت اقلیم کردستان بر اساس حق طبیعی خود مجاز است که دولتهای همسایه روابط سیاسی و دیپلماتیک داشته باشد اما این روابط ایران با اقلیم کردستان باید بر اساس اصل و بنیاد تاریخی و ملی باشد نه بر مبنای محدود کردن و اعمال فشار بر زندگی روزمرۀ مردم کردستان ایران که مقیم اقلیم کردستان هستند. لذا نباید امنیت و آرامش این احزاب و تشکلهای کردستان ایران –که حافظ منافع مردم و دولت اقلیم کردستان هستند- با تهدید مواجه شود».

در این بیانه تصریح شده است: «احزاب و تشکلهای کردستان ایران، نزد این بخش از مردمان کردستان، قابل احترام و دارای محبوبیت هستند. در مقاطع گوناگونی به یاری احزاب شتافتە­اند و درخواست کمک آنان را پذیرفتە­اند. مردم کردستان ایران همیشه از فراخوانهای این احزاب، استقبال کردە­اند و در تمامی اعتصابات عمومی اخیر نیز مشارکت فعال و شجاعانه داشتە­اند».

در پایان بیانیۀ مجمع کردهای مقیم فرانسه آمده است:

بر اساس نکات فوق:

«از دولت اقلیم کردستان، اتحادیۀ میهنی کردستان و نیروهای امنیتی اقلیم کردستان می­خواهیم تا به فشارهایی وارده بر احزاب و تشکلها و مردم غیرنظامی کردستان ایران که مقیم اقلیم کردستان هستند پایان دهند. زیرا این افراد، مشغول به کار هستند و در این بخش از کردستان، زندگی خود را سپری می­کنند. در همین حال لازم است تا در موضوع ماندنشان و همچنین در مسایل اداریشان، با آنان همکاری شود. خانوادەهای اهل کردستان ایران که در اقلیم کردستان و در دو روستای زرگویز و زرگویزله زندگی می ­کنند، مدت سی سال است که مقیم آنجا هستند و روابط خانوادگی و خویشاوندی با مردم اطراف این روستاها دارند. اکنون مزار خویشاوندان و عزیزان  این مردم در آن منطقه است و در عمل، به مردم یکی از روستاهای اقلیم کردستان تبدیل شدە­اند. این خانوادە­ها هرگز، کوچکترین مشکل یا تنشی برای کسی ایجاد نکردە­اند. جایز نیست که به پیروی از خواست و درخواست جمهوری اسلامی ایران، خانوادە­های بی­ پناه در معرض ترس و آزار و اضطراب قرار گیرند و به کمپهای تحمیلی منتقل شوند که خاطرات بسیار تلخ و آزاردهندە­ای از تاریخ اقلیم کردستان را برایشان زنده می­کند. تاریخ کردستان، قاضی بی­طرفی است و اشتباه هیچ کسی را در هیچ مقام و پایۀ سیاسی و حزبی فراموش نخواهد کرد».

کد خبر 2771925

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha