دبیر کمیته مرکزی حزب شیوعی کردستان: احزاب حاکم تلاش می‌کنند انتخابات را به تعویق بیاندازند تا مشکلات با بغداد را حل کنند

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ دبیر کمیته مرکزی حزب شیوعی کردستان بر این باور است که احزاب حاکم بر اقلیم کردستان به منظور حل مشکلات با بغداد در تلاش هستند تا انتخابات را به تعویق بیندازند و در این باره افزود: برگزاری انتخابات در این زمان به نفع احزاب حاکم نیست.

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبری ویستگه نیوز، کاوه محمود دبیر کمیته مرکزی حزب شیوعی کردستان در مصاحبه با صدای آمریکا اعلام کرد احتمال دارد ریاست اقلیم کردستان نماینده خود را برای حضور در نشست احزاب بفرستد اما فکر نمی‌کنم همه احزاب در این نشست حضور داشته باشند زیرا احزاب مدعی هستند که انتخابات باید برگزار شود و مسئولیت به تعویق افتادن آن را  عهده نخواهند گرفت، با این حال  ممکن است ریاست اقلیم کردستان تاریخ جدیدی را برای برگزاری انتخابات اعلام کند.

قرار بود در تاریخ ۲۰۲۴/۶/۱۰ انتخابات پارلمانی کردستان برگزار شود در حالی که حزب دمکرات کردن شرکت در این انتخابات را رد کرد اما طرح شکایت مسرور بارزانی رئیس دولت اقلیم کردستان در دادگاه فدرال اجرای دستورالعملهای کمیسیون انتخابات عراق را  برای برگزاری انتخابات متوقف کرد.

دبیر کمیته مرکزی حزب شیوعی بر این باور است که انتخابات پارلمانی کردستان در سال جاری برگزار خواهد شد با این حال اعتقاد دارد که احزاب حاکم مایل به برقراری توافق با بغداد می‌باشند.

کاوه محمود افزود: به منظور فراهم نموده عرصه مساعدتری برای برگزاری انتخابات، احزاب حاکم می‌خواهند مشکلات را با بغداد رفع نمایند.

وی در پاسخ به این سوال آیا همه مشکلات با بغداد حل خواهند شد؟ گفت: «به نظر من حل همه مشکلات دشوار خواهد بود».

پیشتر کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق با نوشتن نامه‌ای به شماره خ/۲۴/ل/م/۸۲ مورخه ۲۰۲۴/۵/۲۸ که به رئیس اقلیم کردستان ارائه کرد خواستار تعیین تاریخ جدیدی برای برگزاری انتخابات پارلمانی کردستان شد و پیشنهاد داد که در تاریخ ۲۰۲۵/۹/۵ این انتخابات برگزار شود.

کاوه محمود در پاسخ با این سوال که مشکلات میان اقلیم کردستان و بغداد چه ارتباطی با انتخابات پارلمانی کردستان دارد؟ معتقد است که شاید علت بخشی از این مشکلات بغداد باشد و اقدامی به سوی تشکیل دولتی متمرکز مرکزی و باور نداشتن به سیستم فدرالی باشد. ولی اکنون زمینه‌ای فراهم شده است که مخالفتهایی در حوزه پرداخت حقوق ها ایجاد شده است و انتخابات در این شرایط به نفع حاکمیت نیست.

وی تصریح کرد احتمالا حاکمیت بخواهد کاری کند که زمینه برای انتخابات مساعدتر شود به خصوص درباره مسئله حقوق و بودجه

عدم تعیین زمان جدید انتخابات پارلمانی کردستان از سوی ریاست اقلیم در حالی است که پیشتر اکثر احزاب سیاسی به جز حزب دمکرات کردستان لیست اسامی نامزدهای انتخاباتی خود را به کمیسیون عالی مستقل تحویل داده‌اند.

پیشتر لطیف نیروه‌یی عضو شورای رهبری اتحادیه میهنی کردستان به صدای آمریکا اعلام کرده بود اتحادیه میهنی خود را برای انتخابات آماده کرده است و منتظر تعیین زمان انتخابات است.

در تاریخ ۲۰۲۴/۵/۲۰۲۴ کمیسیون قضایی انتخابات عراق تصمیم گرفت ۵ کرسی از مجموع ۱۰۰ کرسی پارلمان کردستان برای کرسی اقلیتهای در نظر گرفته شود به  نحوی که یک کرسی به ارمنی‌ها در دهوک، ۲ کرسی برای ترکمنها و مسیحیان در اربیل، ۲ کرسی به ترکمن‌ها و مسیحیان در سلیمانیه اختصاص داده شود.

کد خبر 2771953

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha