وزیر کار و امور اجتماعی اقلیم کردستان: مراکز اصلاح و تربیت مملو از محکومین است اگر وضعیت به همین منوال پیش برود دچار مشکلات بزرگی خواهیم شد

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ کوستان محمد وزیر کار و امور اجتماعی در مصاحبه با صدای آمریکا اعلام کرد مرکز اصلاح و تربیت بزرگسالان سلیمانیه ظرفیت ۹۰۰ محکوم را دارا می‌باشد در حالی که ۱۶۰۰ مجکوم در این مرکز به سر می‌برند. در مرکز اصلاح و تربیت دهوک نیز ۲۵۰۰ محکوم وجود دارند در حالی که این مرکز ظرفیت ۹۰۰ نفر را دارد.

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبری صدای آمریکا، کویستان(کوهستان) محمد وزیر کار و امور اجتماعی اقلیم کردستان اعلام کرد مرکز اصلاح و تربیت بزرگسالان سلیمانیه ظرفیت ۹۰۰ هزار نفر را دارا می‌باشد در حالی که ۱۸۰۰ نفر در این مرکز هستند مرکز اصلاح و تربیت دهوک نیز ظرفیت ۹۰۰ نفر را دارد در حالی که ۲۵۰۰ محکوم در آنجا به سر می‌برند.

وی افزود در حال حاضر مشکل ازدحام محکومین در این مراکز را داریم اگر این تعداد آمار افزایش پیدا کند دچار مشکل بزرگی خواهیم شد.

محکومین فروش و قاچاق و استفاده از مواد مخدر و محکومین سوءاستفاده از وسایل ارتباطی به لحاظ تعداد در راس مرتکبین به انواع جرائم دیگر قرار دارند که در اقلیم کردستان در مقابل مجازات قانونی قرار می‌گیرند.

براساس آمارهای رسمی دستگاه امنیتی اقلیم کردستان در مدت ۵ ماه ابتدای سال ۲۰۲۴ بیش از یک هزار نفر به جرم قاچاق و استفاده از مواد مخدر در اقلیم کردستان دستگیر شده‌اند این آمار علاوه بر افرادی است ک پرونده‌های آنها در نزد دادگاه تعیین تکلیف شده‌اند و مجازات قانونی برای آنها صادر شده است.

وی افزود اگر شرایط به همین منوال پیش برود مراکز اصلاح و تربیت توانایی پذیرش این همه محکوم را ندارند از این رو باید مشکل مواد مخدر در بیرون از این مراکز رفع گردد و از گسترش آن جلوگیری شود به خصوص بسیار خطرناک است زمانی که از ضبط و توقیف مقادیر زیادی مواد مخدر مطلع می‌شویم.

وی همچنین افزود انتقال محکومین استفاده از مواد مخدر به این مراکز، راه حل هیچکدام از مشکلات موجود نیست بلکه راه حل بستن  گذرگاههای حمل مواد مخدر است که اکنون اقلیم کردستان به محل ترانزیت این مواد تبدیل شده است در حالی که در سالهای گذشته اقلیم کردستان پاکترین مکان از نظر مسئله ماده مخدر بوده است.

در پایان چهارمین سال ۲۰۲۴ دستگاههای امینتی اقلیم کردستان در روستای «آوباری» در نزدیکی منطقه دربندیخان یک کارگاه تهیه مواد مخدر را توقیف کردند که به گفته مقامات امنیتی کارگاه تولیدی کریستال بوده است.

کوستان محمد گفت: «در تمامی مناطق اقلیم کردستان کارگاههای تهیه مواد مخدر توقیف شده‌اند، این یک فاجعه است که باید از آن جلوگیری شود».

گفته می‌شود مراکز اصلاح و تربیت در اقلیم کردستان به مکانی برای معرفی قاچاقچیان و مصرف کنندگان مواد مخدر به یکدیگر تبدیل شده است به طوری که اگر قبلا به سختی مواد مخدر را تهیه می‌کردند پس از اتمام دوره محکومیت و آزادی خود می‌توانند با استفاده از آسانترین شیوه و از طریق ارتباط با یکدیگر این ماده را تهیه کنند.

اما وزیر کار و امور اجتماعی دولت اقلیم کردستان ضمن تکذیب این موضوع گفت: «در مراکز اصلاح و تربیت اتاقها (سلولها)ی اعدام و فروشندگان و مصرف کنندگان مواد مخدر و سالن غذا خوری و محل خواب آنها از یکدیگر جدا هستند به جز در زمان ورزش و هواخوری که با هم ادغام می‌شوند».

به گفته کوستان محمد وزیر کار و امور اجتماعی دولت اقلیم کردستان افزایش فروش و استفاده از مواد مخدر همچنین و سوءاستفاده از ابزارهای ارتباطی و رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی علت ازدحام زندانها و مراکز اصلاح و تربیت در اقلیم کردستان است.

کد خبر 2771991

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha