پشت پرده نفرت پراکنی علیه کردهای ساکن ژاپن

سرویس جهان- بر اساس گزارش برخی رسانه های ژاپنی، عوامل نفرت پراکنی علیه کردهای ژاپن، عموما شهروندان ژاپنی نیستند بلکه شهروندان ترکیه هستند که به نام ژاپنی ها علیه کردهای ساکن ژاپن نفرت پراکنی کرده و ژاپنی ها نیز به تبعیت از این تخریب ها خواستار اخراج آنها از ژاپن هستند.

به گزارش کردپرس، بر اساس گزارش رسانه های ژاپنی حدود 2000 شهروند کرد تبعه ترکیه، از اواخر دهه 1990 و در جریان سرکوب شدید کردها در ترکیه به ژاپن مهاجرت کرده اند. بیشتر آنها ساکن حومه توکیو در منطقه کاواگوچی هستند.

تاکنون تنها چند تعداد بسیار اندکی از شهروندان کرد ترکیه توانسته اند مجوز اقامت در ژاپن را دریافت کنند. در همین حال، اعتراضات و جنجال های زیادی پیرامون کردهای ساکن ترکیه ایجاد شده که عامل بسیاری از این جنجالها دولت ترکیه و عوامل این کشور معرفی شده اند زیرا دولت ترکیه، بارها به مقامات دولت ژاپن گفته است که کردهای ساکن ژاپن طرفدار پ.ک.ک یا حزب کارگران کردستان ترکیه بوده و پ.ک.ک در این کشور نیز فعالیت دارد. اخیرا پلیس داخلی ژاپن ضمن ممنوع کردن هر نوع فعالیت مرتبط با پ.ک.ک مجوز ضبط اموال این گروه را نیز صادر کرده است.

 اما مسئله مهم تری که در دو ماه اخیر در ژاپن جنجال زیادی به پا کرد، نفرت پراکنی علیه کردهای ساکن ژاپن در شبکه های اجتماعی بود. بر اساس گزارش دو روزنامه آساهی شیمبون و ماینیچی، افرادی، تعداد بسیار زیادی پست و به نام شهروندان ژاپنی در شبکه های اجتماعی مانند ایکس منتشر کرده و خواستار اخراج همه کردها از ژاپن شده اند.

اما این دو نشریه در گزارش های جدید خود به شواهدی اشاره کرده اند که نشان می دهد بیشتر عوامل انتشار مطالب مغرضانه علیه کردهای ساکن ژاپن، نه شهروندان ژاپنی بلکه شهروندان ترکیه هستند که اغلب از داخل ترکیه چنین مطالبی علیه شهروندان کرد ساکن ژاپن منتشر کرده اند.

روزنامه آساهی شیمبون که با یکی از این افراد مصاحبه کرده، نوشت: یکی از این افراد که مطالب تحریک آمیز، به نام کردها و به زبان ژاپنی در شبکه ایکس منتشر کرده، خود را تایفون معرفی کرده است. اما این فرد گفته که اصلا به ژاپن سفر نکرده ولی زمانی که دریافته که کردها در ژاپن نیز سکونت دارند، مطالبی، به نام کردها و به زبان ژاپنی منتشر کرده که واکنش شدیدی از سوی ژاپنی ها علیه کردها به دنبال داشته است. او گفته است که در استانبول زندگی می کند و در یکی از شرکت های حوزه ارتباطات و فناوری مشغول به کار است. این فرد گفته است من کرد نیستم اما به نام کردها، مطالب تحریک آمیز منتشر کرده ام که تنفر شدید ژاپنی ها علیه کردها را به دنبال داشته است.

این نشریه از اقدام دو فرد دیگر، یکی ساکن کره جنوبی و دیگر ساکن اقلیم کردستان برای انتشار مطالب حساسیت برانگیز در مورد کردها خبر داده است. آنها نیز بهانه های مختلفی برای ایجاد انزجار علیه کردها، بویژه متهم کردها کردهای ساکن ژاپن به هوادار بودن پ.ک.ک، برای ایجاد نفرت علیه آنها بیان کرده اند.

بر اساس گزارش این دو نشریه، از مارس گذشته تاکنون بیشتر از یک میلیون پست علیه کردهای ساکن ژاپن در شبکه های اجتماعی منتشر شده که تاثیر زیادی در ایجاد تنفر در میان ژاپنیها علیه کردها داشته است.

مقامات شهر کاواگوچی به روزنامه آساهی شیمبون گفته اند فقط در یک ماه بیش از 400 بار تماس تلفنی از سوی شهروندان ژاپنی به کردها ثبت شده و از آنها خواسته شده که ژاپن را ترک کنند.

برخی شهروندان ژاپنی به این نشریه گفته اند که اغلب مطالب و مسائلی که در شبکه های اجتماعی علیه کردهای ساکن ژاپن مطرح می شود، واقعیت ندارد و آنچه در واقعیت وجود دارد متفاوت از مطالب منتشر شده علیه کردها در شبکه های اجتماعی است.

بر اساس این گزارشها، مطالب منتشر شده علیه کردها در ژاپن روی دست اندرکاران حوزه مهاجرت در ژاپن نیز تاثیر گذاشته و ممکن است برخی تصمیمها که به زیان مهاجران است، متاثر از این مطالب گرفته شود.

کد خبر 2772031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha