در طول ۲۷ سال سطح آب زیرزمینی ناحیه «بحرکه» ۳۶۰ متر کاهش داشته است

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ سطح آبهای زیرزمینی در منطقه بحرکه اربیل در ۲۷ سال گذشته ۳۶۰ متر کاهش پیدا کرده و مسئول اداره آب این ناحیه اعلام کرد ۱۷ حلقه چاه ارت در منطقه آنها دچار کاهش آب و خشک شده‌اند

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبری روداو، تعدادی از شهروندان.محله نوروز از ناحیه «بحرکه»  در برنامه «مژار» که از رادیو روداو پخش می‌شود از  بی آبی حدود ۲ ماه در محله خود و خشک شدن چاه  این محله که چاه شماره ۱۷ است خبر دادند.

محمد حسین مسئول اداره آب نا حیه بحرکه اعلام کرد به علت بروز خشکسالی و کاهش سطح آبهای زیرزمینی در این منطقه ۱۷ حلقه چاە عمیق وجود دارند که با مشکل کاهش آب و خشک شدن مواجه هستند.

در ناحیه بحرکه ۶۴ حلقه چاه آبیاری وجود دارند که روزانه آب ساکنین این ناحیه را تامین می‌کنند.

محمد حسین در خصوص مشکل آب محله نوروز اشاره کرد چاه شماره ۱۷ از محله نوروز  به این دلیل خشک شده‌ است که یک حلقه چاه دیگر در کنار همین چاه به عمق ۵۰۰ متر کنده شده است اما در بازرسی تایید نشد چون ۲۵ گالن در هر دقیقه اب داشت در حالی که می‌بایست ۱۰۰ گالن آب در هر دقیقه می‌داشت تا مورد استفاده قرار گیرد، ما همچنین خواستار کندن چاه سوم در همین مکان شدیم اما طبق گزارش زمین شناسی لایه‌های زیر زمینی این مکان خشک هستند و دچار کم آبی می‌باشند.

وی تصریح کرد برای رفع مشکل بی آبی در این محله قرار است که از سوی اداره آب استان اربیل دو تانکر آب برای این ناحیه تامین گردد تا منازل این محله از این طریق به آب دسترسی  داشته باشند.

محمد حسین افزود قرار است به مدت یک سال از طرح آب افراز به منطقه بحرکه آبرسانی شود اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

در مرکز ناحیه بحرکه از مجموع حدود ۲۰ هزار باب خانه و مغازه، برسانی آ

  ۱۰ هزار مشترک آب وجود دارد که از این تعداد نیز حدود ۵ هزار مشترک کنتور آب را نصب کرده‌اند.

در مدت ۲۷ سال گذشته سطح آب زیرزمینی در ناحیه بحرکه  بیش از ۳۶۰ متر کاهش داشته است در خصوص این کاهش سطح محمد حسین گفت : «من مدت ۲۵ سال است که در اداره آب بحرکه مشغول به کار هستم و این اداره را مدیریت می‌کنم در سال ۱۹۹۷ عمیق ترین چاه در ۸۵ متری به آب می‌رسید و در ۱۴۰ متری بهترین آب را دارا بود اما اکنون بهترین نقطه در عمق ۵۰۰ متری با ظرفیت ۷۵ گالن آب در دقیقه وجود دارد».

وی در ادامه اشاره کرد برای توزیع آب اگر روزانه کمتر از ۲۰ ساعت برق وجود داشته باشیم، نمی‌توانیم به خوبی با چاههای آب کار کنیم و آب مورد نیاز هموطنان را تامین نماییم.

کد خبر 2772195

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha