ناآرامی‌ها در سویدا ادامه دارد/ تلاش دولت دمشق برای کنترل مجدد این شهر

سرویس سوریه - کارشناسان اهل سویدا با اشاره به تلاش دولت دمشق برای کنترل دوباره سویدا، تاکید کردند که صلح کنونی به معنای پایان ناآرامی‌ها نیست و وضعیت در این شهر مانند بمبی است که هر لحظه امکان انفجارش وجود دارد.

به گزارش کردپرس، «مرحف الشعیر» روزنامه‌نگار و «عادل‌الهادی» وکیل اهل سویدا اعلام کردند که دولت دمشق کنترل دوباره سویدا است و تاکید کردند که صلح کنونی به معنای پایان ناآرامی‌ها نیست، بلکه وضعیت در این شهر مانند بمبی است که هر لحظه ممکن است منفجر شود.

به نوشته آژانس خبری هاوار، یک هفته پیش، نیروهای امنیتی دولت دمشق یک ایست بازرسی در ورودی شمالی شهر سویدا در نزدیکی دوربرگردان عنقود قرار دادند.

پس از این اقدام دولت دمشق، گروه‌های مسلح محلی و ساکنان به این ایست بازرسی اعتراض کردند و در بسیاری از نقاط شهر درگیری شدیدی بین نیروهای محلی و نیروهای امنیتی دولت دمشق در گرفت.

سپس برای جلوگیری از ارسال محموله‌های نظامی از سمت دمشق  به نیروهای امنیتی جاده‌ها مسدود شدند.

منابع محلی اعلام کردند که نیروهای امنیتی دولت دمشق و طرف‌های محلی سویدا بر سر مرز جدید بین خود به توافق رسیده‌اند.

«مرحف الشعیر» مدیر مرکز رسانه‌ای سویدا درباره ایست بازرسی ایجاد شده توسط نیروهای دمشق و واکنش ساکنان به آن گفت: «ساکنان با اعتراض به این ایست بازرسی، خواستار تغییر و اصلاح و حذف این ایست بازرسی شدند و اعلام کردند که این ایست بازرسی از امنیت شهر محافظت نخواهد کرد، سپس چون خود دولت از برخی گروه‌های درگیر در شهر حمایت می‌کرد، باعث ناآرامی در شهر ‌شد و ساکنان وجود ایست بازرسی را محکوم کردند.

«مرحف الشعیر» تصریح کرد که این ایست بازرسی برای جمع آوری مالیات و تسهیل تجارت خودروهای سرقتی است که متعلق به بخشی از اعضای نیرپهای «امنیت دولتی» است. الشعیر یادآوری کرد که در تحقیقات ویژه احرار جبل العرب با یک افسر «امنیت دولتی» دمشق، این افسر اعتراف کرد که آنها در سرقت خودروها دست داشته‌اند.

الشعیر همچنین درباره هدف دمشق از ایجاد ایست بازرسی اظهار کرد: «به نظر می‌رسد دولت دمشق می‌خواهد موضع ساکنان سویدا را بداند تا هر از گاهی آنها تهدید به استفاده از نیروی نظامی یا استفاده از عناصر داعش کند.»

الشعیر بر وضعیت فعلی در سویدا تمرکز کرد و گفت: «آرامش نسبی در این شهر وجود دارد. اوضاع مانند بمب ساعتی است، ممکن است هر لحظه منفجر شود. تنش ممکن است به سخت‌ترین سمت، یعنی مبارزه برای خلاص شدن از شر برود. ظلم و ستم حکومت ممکن است آغاز شود، اما تا کنون اعتراضات مسالمت آمیز است.»

ناآرامی‌ها در سویدا ادامه دارد/ تلاش دولت دمشق برای کنترل مجدد این شهر

«عادل الهادی» وکیل اهل سویدا نیز اظهار داشت که دولت دمشق می‌خواهد با ساختن یک ایست بازرسی بزرگ در ورودی شهر، بار دیگر سویدا را کنترل کند.

به گفته الهادی، ناآرامی‌ها هنوز تمام نشده است و هر لحظه احتمال دارد دوباره شعله‌ور شود، اما این بار شدت بیشتری خواهد داشت.

الهادی در پایان گفت: «ما باید اعتراضات مسالمت آمیز خواستار اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ را از واکنش گروه‌های مسلح محلی در برابر تحریکات دولت دمشق متمایز کنیم و حرکت مسالمت‌آمیز با راه‌حل ارائه شده بین‌المللی ادامه دارد.»

کد خبر 2772245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha