فرجام لابی گری کردهای سوریه در غرب

سرویس جهان- مقامات اداره خودگردان کردی در سوریه و نمایندگان آن در برخی کشورهای خارجی، در چند سال گذشته اقداماتی را برای کسب مشروعیت بین المللی آغاز کرده اند اما این تلاشها نتوانسته تهدید پیش روی کردها را از بین ببرد و یا جایگاه مطمئنی در جامعه بین المللی برای آنها ایجاد کند.

به گزارش کردپرس، اداره خودگردان کردی در سوریه و نیروهای دموکراتیک سوریه، به عنوان بازوی نظامی آن، به عنوان تنها متحد آمریکا در سوریه شناخته می شوند. با این حال، حمایت های آمریکا از کردهای سوریه، تنها به کمک های نظامی  محدود شده است.

اداره خودگردان کردی بعد از سال 2014 و همزمان با ورود نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا به شمال و شمال شرق سوریه، با عنوان حمایت از نیروهای کرد در جنگ با داعش، همزمان فعالیت های سیاسی خود را در کشورهای خارجی نیز آغاز کرد و در کشورهای روسیه، فنلاند، سوئد و چند کشور دیگر اروپایی و نیز آمریکا دفتر نمایندگی دایر کرد.

بر اساس گزارش رسانه های آمریکایی، اداره خودگردان کردی، با پیروی از اقلیم کردستان عراق، فعالیت های حقوقی را نیز برای همراه کردن  برخی نهادها و سیاستمداران آمریکایی آغاز کرده و با ثبت قرارداد با شرکت های حقوقی آمریکایی، برای کسب حمایت سیاسی آمریکا لابی ایجاد کرده است.

نشریه اینتجلینس آنلاین مستقر در پاریس که به رصد فعالیت های اطلاعاتی در جهان می پردازد، سه سال پیش گزارشی از فعالیت مجموعه ای از افراد و شرکت های حقوقی آمریکایی تهیه کرده که برای کردهای سوریه لابی گری کرده و تلاش کرده اند سیاست های دولت آمریکا در سوریه، در راستای تامین منافع کردها باشد.

این موسسه از تلاش کردهای سوریه برای استخدام شرکت های حقوقی در آمریکا خبر داده که هدف از آنها ایجاد ارتباطات سازنده با حلقه رهبران حزب دموکرات آمریکاست که در حال حاضر دولت آمریکا را در دست دارند. اینتجیلنس آنلاین از جمله ثمرات این لابی گری را سفر هیئت بلندپایه وزارت خارجه دولت جو بایدن دموکرات به شمال شرق سوریه از جمله جوی هوود، دستیار خاورمیانه آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا و زهرا بل مدیر عراق و سوریه در شورای امنیت ملی آمریکا دانسته است که با مقامات بلندپایه کرد سوریه از جمله مظلوم کوبانی، فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه دیدار کردند.

بر اساس این گزارش، نتیجه این دیدارها اعلام حمایت جو بایدن از کردهای سوریه و ادامه حضور نیروهای این کشور در شمال شرق سوریه بود. نیروهای نظامی کرد سوریه نیز در کنار نیروهای سیاسی به ایجاد شبکه لابی برای کردها در آمریکا اقدام کرده اند. بر اساس گزارش اینتجیلنس آنلاین، نیروهای کرد سوریه موسوم به یگان های مدافع خلق یا YPG از طریق نوروز احمد، فرمانده این نیرو در جریان عملیات علیه داعش در شهر الرقه سوریه، اقدام به استخدام جیمز دورنان رییس سابق کارکنان ریچارد بور سناتور جمهوریخواه و بنیانگذار شرکت حقوقی جیم دورنان استراتجیس کرده است. نیروهای YPG قصد دارند از طریق او و شرکتش زمینه ملاقات با مقامات آمریکایی، سازمان ها و موسسات آموزشی آمریکا را فراهم کنند.

این نشریه همچنین از استخدام یک شرکت حقوقی دیگر به نام کاوینگتون و برلینگ از سوی کردهای سوریه و از طریق موسسه غیرانتفاعی «جاستیس فور د کردز» خبر داده است این شرکت حقوقی متعلق به ستفان ردمیکر مقام سابق دولت بوش و نماینده سابق دموکراتها از کالیفرنیاست که فعالیت آن روی ارتقا منافع کردها در دولت جو بایدن اعلام شده است.

موسسه جاستیس فور د کردز نیز که از سوی برنارد هنری لوی، فیلسوف و فیلمساز فرانسوی و توماس کاپلان، میلیاردر آمریکایی در سال 2017 تاسیس شده است، در هیئت مدیره آن افراد مختلفی از ژاک اودلبرت دیپلمات و مشاور فرانسوا اولاند رییس جمهور سابق فرانسه تا سناتور پیتر گالبریث و رابرت ریچارد دستیار سابق رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا CIA حضور دارند.

از سوی دیگر شورای دموکراتیک سوریه، شاخه سیاسی نیروهای کرد-عرب سوریه موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه نیز در واشنگتن دفتر نمایندگی خود را ایجاد کرده و سه نماینده ارشد آن برای تامین منافع کردهای سوریه در ایالات متحده آمریکا فعالیت دارند. این نهاد سیاسی وابسته به اداره خودگردان کردی در شمال سوریه نیز در اواسط سال 2020 شرکت ای اف اینترنشنال وابسته به ایال فرانک، لابی گر را به خدمت گرفته است. ایال فرانک مدافع چیشکسوت مسئله کردها پیشتر اقدام به ایجاد شورای تجاری آمریکایی- کردی کرده است که مدافع ادامه حضور نیروهای آمریکا در مناطق تحت کنترل کردها بوده است.

سایت اوپن سیکرت نیز در گزارشی به تقلای کردهای سوریه برای جلوگیری از خروج نیروهای آمریکا از شمال سوریه خبر داد و نوشت: کردهای سوریه از سال گذشته که برای ثبت دفتری در واشنگتن به عنوان یک عامل خارجی در وزارت دادگستری آمریکا اقدام کردند در تلاش هستند یک لابی قدرتمند در آمریکا که از کردهای سوریه حمایت کند ایجاد کنند.

سایت فارن لابی واچ نیز با اشاره به ثبت یک دفتر به نام شورای سوریه دموکراتیک در آمریکا، نوشت این اولین دفتر وابسته به عامل خارجی در آمریکا از سوی کردهای سوریه است.

بر اساس این گزارش، این دفتر در سال 2018 حدود 112000 دلار برای فعالیت خود در آمریکا که بخشی از آن برای ایجاد لابی حامی کردها بوده هزینه کرده است.

سایت اوپن سکرت از جمله موفقیت های این لابی را ایجاد زمینه لازم برای دیدار هر چند کوتاه الهام احمد، از مقامات ارشد کرد سوریه با دونالد ترامپ عنوان کرده و افزوده است این شخصیت سایسی کرد سوریه همچنین توانست با برخی از سناتورهای آمریکا از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه دیدار کند و بعد از آن نیز به چند کشور اروپایی نیز سفر کرد و خواستار عدم خروج نیروهای خارجی تا روشن شدن وضعیت سیاسی سوریه شده است.

به نوشته این سایت، الهام احمد با حمایت لابی ایجاد شده با برخی از مقامات نزدیک به ترامپ دیدار کرد و در اندیشکده های مشهور و رسانه های قدرتمند این کشور درباره فعالیت کردها در سوریه و اهداف آنها سخرانی کرد.

از نظر این سایت همین فعالیت ها باعث شد دونالد ترامپ نظر خود را در باره خروج زودهنگام از سوریه تغییر داده و دستور دهد تعدادی از نیروهای این کشور همچنان در سوریه حضور داشته باشند.

اوپن سکرت در ادامه نوشت: لابی کردهای سوریه در آمریکا، نگرانی ترکیه را به همراه داشته و وزیر خارجه ترکیه چند ماه قبل نسبت به صدور مجوز فعالیت برای دفتر شورای سوریه دموکراتیک ابراز نگرانی کرده و خواستار لغو آن شده بود.

از سوی دیگر، مقامات اداره خودگردان و حتی برخی فرماندهان نیروهای کرد سوریه، در سال های اخیر طی سفرهای خود به فرانسه، بلژیک، سوئد و آلمان، با مقامات ارشد این کشورها دیدار و گفتگو کرده و خواهان حمایت آنها از اداره خودگردان کردی شده اند. هدف مقامات کرد از این تلاشها، کسب مشروعیت بیشتر اداره خودگردان برای حفظ ساختار سیاسی-نظامی کردهای سوریه در آینده است.

لابی گری کردها در آمریکا نیز توانسته است برخی مقامات سابق را با کردها همراه کند، یکی از این مقامات آستین هولمز، رئیس سابق کمیسیون آزادی های مذهبی دولت آمریکاست که در دو سال اخیر فعالیت های زیادی در حمایت از کردهای سوریه انجام داده و اخیرا نیز کتابی را در توصیف مقابله کردهای سوریه با داعش، تهدیدهای ترکیه علیه کردهای سوریه و لزوم حمایت بیشتر واشنگتن از کردها  منتشر کرده است.

 دفتر نمایندگی اداره خودگردان کردی در واشنگتن که مسئول آن سینم شرکانی محمد است، در دو سال اخیر فعالیت های زیادی برای کسب حمایت بیشتر آمریکا انجام داده است. او در دو سال گذشته دیدارهایی با برخی مقامات این کشور داشته و در اندیشکده های نزدیک به دولت آمریکا سعی کرده است با تشریح وضعیت کردها و نقش آنها در جلوگیری از گسترش حملات داعش در غرب، واشنگتن را به حمایت سیاسی از کردهای سوریه متقاعد کند.

 الهام احمد، رئیس بخش ورابط خارجی اداره خودگردان کردی در سوریه نیز اخیرا به همراه هیئتی به آلمان سفر کرد و با مقامات این کشور پیرامون مشکلات این منطقه، تهدیدهای ترکیه و آینده سیاسی کردها سوریه گفتگو کرد. تولسی گابار، نماینده کنگره آمریکا در سال 1397 توانست الهام احمد را به هتل ترامپ ببرد تا در جریان سخنرانی سالانه دونالد ترامپ ، رئیس جمهور سابق آمریکا با او دیدار کند. الهام احمد بعدا این دیدار را مثبت ارزیابی کرد. با این حال، دونالد ترامپ به کردهای سوریه پشت کرد و با خروج نیروهای آمریکایی از دو منطقه گری سپی و سری کانی در سال 2019، زمینه حمله ترکیه به کردهای سوریه را فراهم کرد. همچنین در دوران او قانون تحریم اقتصادی سوریه شامل مناطق تحت کنترل کردهای سوریه نیز شد.

لابی گری کردهای سوریه در غرب، عمدتا به دلیل مخالفت های ترکیه نتیجه چندانی برای کردها نداشته است. حمایت قوی سوئد از کردهای سوریه، به دلیل استفاده ترکیه از ابزار عضویت سوئد در ناتو و نیاز این کشور به حمایت ترکیه به حداقل رسیده است.

بیشتر حمایت غرب از کردهای سوریه به خاطر مقابله کردهای سوریه با داعش و محافظت از اسرای داعش و خانواده های آنان در 11 کمپی است که کردهای سوریه برای آنها ایجاد کرده اند. با این حال، برخی کشورهای غربی مانند انگلیس که در حال گسترش رولبط تجاری- نظامی با ترکیه هستند، نه تنها حمایت از کردهای سوریه را کاهش داده اند بلکه لندن در ماهای اخیر اقدام به بازداشت و بازجویی فعالان حوزه کردهای سوریه، حتی شهروندان انگلیس کرده است.

آمریکا به عنوان متحد اصلی کردهای سوریه، بارها اعلام کرده است که حمایت از کردهای سوریه تاکتیکی و موقتی است. کردهای سوریه که امید چندانی به حمایت سیاسی غرب ندارند، بارها تلاش کرده اند با دولت مرکزی سوریه به توافق برسند. نکته مهم حمایت برخی مقامات آمریکایی از توافق میان کردها و دمشق است که در محافل سیاسی آمریکا، به تلاش واشنگتن برای خروج آمریکا از سوریه تعبیر شده است. برخی کارشناسان معتقدند این مسئله می تواند به معنای تنها ماندن کردهای سوریه و حتی احتمال از بین رفتن ساختار سیاسی- نظامی آنهاست. فابریس بالانش، پژوهشگر مسائل سوریه در دانشگاه لیون دو فرانسه اخیرا در مصاحبه با نشریه المانیتور هشدار داد کردهای سوریه بزرگترین بازنده تحولات آتی در سوریه خواهند بود.

او اشاره کرد که طرفداران خروج نیروهای آمریکایی از سوریه در آمریکا بیشتر شده و این کشور به دنبال خروج بدون درسر از مناطق تحت کنترل کردهای سوریه است.

بالانش هشدار داد در صورت خروج آمریکا از سوریه، ترکیه برای تصرف مناطق باقی مانده در دست نیروهای کرد سوریه اقدام خواهد کرد و ممکن است شاهد موج تازه ای از آوارگی کردهای سوریه باشیم.

دکتر فابریس بالانش در مصاحبه ای که سال گذشته با کردپرس انجام داد، تلاش کردهای سوریه برای کسب مشروعیت سیاسی بین المللی را ناامید کننده خواند. او درباره وضعیت کردهای سوریه و گزینه‌های آنها پس از خروج احتمالی آمریکا از منطقه تحت کنترل کردهای سوریه  گفت: کردهای سوریه، به منظور حفظ اداره خودگردان، در حال تلاش برای مذاکره با دمشق هستند اما بشار اسد این را رد می کند. او می خواهد شرایط را به قبل از سال 2011 باز گرداند و تنها حق استفاده از زبان کردی محفظ باشد. دمشق متقاعد شده است که کردها انتخابی ندارند. همانطور که بثینه شعبان، مشاور رئیس جمهور سوریه اخیرا اشاره کرد، نیروهای آمریکایی، دیر یا زود سوریه را ترک می کنند. کردهای سوریه نیاز دارند حمایت هوایی را از آمریکا دریافت کنند و آمریکا از آنها محافظت کنند. با این حال، اگر ترکیه به کردهای سوریه حمله کند آمریکا هواپیماهای ترکیه را ساقط نخواهد کرد. 

دکتر بالانش هشدار داد در حال حاضر شرایط برای کردهای سوریه بسیار دشوار است. ترکیه و دمشق آنها را نمی خواهند اما روسیه مایل است از آنها به عنوان ابزاری علیه ترکیه استفاده کند. نباید فراموش کرد که در آگوست 2016 و بعد از این که کردها از حمایت آمریکا برخوردار شدند ترکیه نیز با روسیه همپیمان شد. اما روسیه می تواند در  قبال حلب و یا اکراین، کردها را به ترکیه بفروشد. تنها راه برای کردها ادامه حضور آمریکا در سوریه و ادامه حمایت این کشور از آنهاست.

کد خبر 2772258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha