حمایت بافل طالبانی از رئیس شورای قضایی عراق و اعلام مخالفت با اظهارات سناتور آمریکایی

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ یک سناتور آمریکایی گفته است که «فایق زیدان» رئیس قوه قضاییه عراق در راستای تامین منافع ایران فعالیت می‌کند این موضوع عصبانیت برخی از طرفها را به دنبال داشته است، فواد حسین وزیر امور خارجه عراق و سروه عبدالواحد رئیس فراکسیون جنبش نسل نو و سپس بافل جلال طالبانی رئیس اتحادیه میهنی نیز مخالفت خود را با این اظهارات اعلام کردند.

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبری دراو میدیا، «مایک والتز» عضو کنگره آمریکا در شبکه اجتماعی ایکس نوشت «فایق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی عراق تامین منافع ایران در عراق را در اولویت قرار می‌دهد و به شبه نظامیان وابسته به ایران کمک و یاری می‌رساند.

این سناتور آمریکایی با انتقاد از صدور حکم صادره در ماه فوریه سال ۲۰۲۲ دادگاه فدرال که حد نصاب برگزاری نشست پارلمانی ویژه انتخابات ریاست جمهوری را دو سوم تعیین کرده است گفت: «این تصمیم باعث شده است احزاب مخالف ایران مانند کُردها نتوانند یک دولت دوست را با آمریکا در عراق تشکیل دهند».

منظور این سناتور از تشکیل دولتی مخالف ایران در عراق زمانی بود که پس از برگزاری انتخابات پیش از موعد مجلس عراق در اکتبر سال ۲۰۲۱ مقتدی صدر و مسعود بارازنی و محمد حلبوسی به عنوان نمایندگان پیروز ردیف اول هر سه اقلیت شیعه و کُردها و احزاب سنی با هم متحد شدند و تشکیل ائتلاف دادند و تصمیم گرفتند که یک دولت اکثریت ملی تشکیل دهند مانند آنچه که مقتدی صدر آن را نام گذاری کرده بود، ولی جبهه مخالف آنها که چارچوب هماهنگی (مالکی+خزعلی+عبادی+حکیم+فالح فیاض) بود مانع تشکیل این دولت شدند، این جبهه که اتحادیه میهنی کردستان نیز از آن حمایت می‌کرد به عنوان جبهه ایرانی عراق از آن نامبرده می‌شود، با استناد به حکم ماه فوریه سال ۲۰۲۲ دادگاه فدرال که حد نصاب برگزاری نشست پارلمانی را دو سوم تعیین کرده است، مقتدی صدر که پیروز انتخابات بود را مجبور به استعفا از پارلمان کرد، با این اقدام بارزانی و حلبوسی تنها ماندند و تحت فشار جبهه وابسته به ایران قرار گرفتند، در پی تشکیل ائتلاف بارزانی با مقتدی صدر دادگاه فدرال در فوریه سال   ۲۰۲۲ سلسله احکام سنگینی را بر علیه دولت اقلیم کردستان صادر کرد، که برجسته ترین آنها لغو قانون نفت و گاز اقلیم کردستان بود، اما اخیراً حزب دمکرات کردستان روابط خود را با ایران عادی کرده است و نچیروان بارازنی و مسرور بارازنی هر دو به ایران سفرکردند.

اظهارات سناتور آمریکایی چند روزی است عراق را به خود مشغول کرده است، وزارت امور خارجه که وزیر آن وابسته به حزب دمکرات کردستان است(فواد حسین) بیانیه‌ای در مخالفت با این اظهارات صادر کرد  و ارائه این اظهارات را  دخالت در امور داخلی عراق نام برد.

آخرین فردی که بدون نامبردن از سناتور آمریکایی حمایت خود را از فایق زیدان رئیس شورای عالی قضایی عراق ابراز داشت بافل جلال طالبانی رئیس اتحادیه میهنی کردستان بود.

وی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد نهاد قضایی عراق یک نهاد ملی و مستقل و مورد احترام مردم عراق است. دخالت در امور این نهاد و  رئیس آن قاضی فایق زیدان از سوی هر حزب و گروه و یا هر فردی که جرات انجام این کار را داشته باشد مردود و محکوم است و بر حمایت و تعهد و احترام خود نسبت به این نهاد و ریاست محترم آن تاکید می‌کنیم.

بافل طالبانی روابط دوستانه قوی با رئیس قوه قضاییه عراق دارد برخی بر این باور هستند که این روابط تاثیر بسزایی بر صدور حکم دادگاه فدرال که یک دادگاه مستقل قضایی است، داشته است تا قانون انتخابات کردستان باب میل اتحادیه میهنی تغییر کند.

قبل از بافل طالبانی سروه عبدلواحد رئیس فراکسیون جنبش نسل نو در مجلس عراق نیز مخالت خود را با اظهارات این سناتور آمریکایی ابراز داشت.

احزاب چارچوب هماهنگی نیز هر کدام  از جانب خود با صدور بیانیه‌ای حمایت خود را از فایق زیدان اعلام کردند.

کد خبر 2772266

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha