توافق با ترکیه برخلاف منافع مردم سوریه است

سرویس سوریه - مدیریت خودگردان تاکید کرد که توافق با ترکیه برخلاف منافع مردم سوریه و تضمین کننده تفرقه و توطئه علیه اتحاد سوریه و مردم آن است.

به گزارش کردپرس، مدیریت خودگردان شمال و شرق سوریه(AANES) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که هرگونه توافق با دولت ترکیه به طور کلی برخلاف منافع مردم سوریه و تضمین کننده تفرقه و توطئه علیه اتحاد سوریه و مردم آن است.

به نوشته آژانس خبری هاوار،  AANES در رابطه با صحبت‌های اخیر مبنی بر رسیدن به توافق بین دولت ترکیه و دولت دمشق بیانیه‌ای صادر کرد.

در بیانیه AANES آمده است: «همه می‌دانند که نقش دولت ترکیه از ابتدای بحران سوریه منفی بوده است و برای گسترش دایره حاکمیت خود در چارچوب «میثاق ملی» از نیروهای تندرو و شبه‌نظامی استفاده کرده است. بیشتر از آن، ترکیه از نیازهای مردم سوریه استفاده کردە و سیاست خود را به حساب مردم سوریه بنا کردە است. دولت ترکیه در ابتدا با ماسکی دروغین مدعی شد که حامی اصلی مردم سوریه است و با استفاده از آن قسمتی از سوریه را تصرف کرد. از یک سو از شبه‌نظامیان حمایت کرد و از سوی دیگر آغوش خود را به روی داعش باز کرد و از اروپا با کارت پناهجویان اخاذی کرد.»

در ادامه بیانیه مدیریت خودگردان آمده است: «دولت ترکیه در تلاش است تا در میدان خونین سوریه با دولت دمشق به توافق برسد در حالی که این دولت مرتکب جنایات جنگی علیه مردم سوریه شده است و مسئولین این جنایات باید تحت تعقیب قرار گیرند. اگر این توافق اجرایی شود، یک «توطئه بزرگ» علیه مردم سوریه و همه اقوام آن و مشروعیت به اشغالگری ترکیه است.‌ ترکیه در تاریخ به این شناخته شده که وقتی منطقه‌ای را تصرف کند به راحتی آن را ترک نخواهد کرد. مناطقی مانند عفرین، سرکانی و گره‌سپی، ادلب، باب، اعزاز و لیوا اسکندرون که توسط دولت ترکیه تصرف شده‌اند، باید بازگردانده شوند اما متأسفانه در صورت توافق دمشق و آنکارا، سایر مناطق سوریه نیز تصرف می‌شود و این مسئله نقض آشکار حاکمیت سوریه است.»

در این بیانیه AANES تصریح کرد: « ما به عنوان AANES اعلام می‌کنیم که هرگونه توافقی با دولت ترکیه به طور کلی برخلاف منافع مردم سوریه است، این توافق یک توطئه برای تضمین تفرقه و علیه اتحاد سوریه و مردم آن است. علاوه بر این، این توافق هیچ نتیجه مثبتی به همراه نخواهد داشت، وضعیت سوریه را حتی بحرانی‌تر می‌کند، تنش را گسترش می‌دهد و به گروه‌هایی که دولت ترکیه از آنها حمایت کرده به ویژه داعش کمک می‌کند تا دوباره قدرتمند شوند.»

در پایان بیانیه AANES آمده است: « همچنین ما اعلام می‌کنیم که AANES بهترین انتخاب برای اتحاد سوریه و مردم آن و تضمین اساسی اجرای یک تغییر دموکراتیک مسالمت‌آمیز در سوریه واحد است. ما خواهان گفتگو در محور AANES هستیم و هر رأیی علیه نقش ترکیه و نقش آن علیه سوریه و مردم آن برای ما یک موضع ارزشمند و حیاتی است. همچنین از نیروهای میهنی سوریه می‌خواهیم که برای آزادسازی مناطق تحت تصرف ترکیه و بیرون‌ راندن اشغالگران و برگزاری گفتگوی میهنی سوریه با هم به توافق برسند.»

لازم به ذکر است که پیشتر «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در جریان دیدار با «الکساندر لاورنتیف» فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه از اعلام آمادگی روسیه برای میانجیگری میان سوریه و ترکیه استقبال کرده بود. پس از آن نیز «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در سخنانی از برقراری رابطه با دولت دمشق استقبال کرد و گفت هیچ مانعی بر سر راه تجدید روابط وجود ندارد.

کد خبر 2772270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha