عشایر آذربایجان غربی به ییلاقات کوچ کردند

رئیس اداره عشایر شهرستان چالدران گفت: کوچ عشایر شمال استان به مناطق ییلاقی این شهرستان آغاز شد و در این راستا قرار است ۶ هزار خانوار به این مناطق منتقل شوند.

به گزارش کردپرس؛ صمد آرامش  افزود: ۳۰ هزار نفر از عشایر آذربایجان غربی کوچ خود را به مناطق ییلاقی شمال استان آغاز کرده اند. این عشایر به همراه ۲۷۰ هزار واحد دامی مجاز در ۲۲۰ یورد ییلاقی (نقطه ییلاقی) مستقر می شوند و تا ۹۰ روز در این مکان ها ماندگار هستند.

رئیس اداره عشایر چالدران ادامه داد: ۱۷۰ هزار هکتار مراتع سرسبز در این شهرستان وجود دارد که ۵۰ درصد این مراتع در اختیار عشایر قرار می گیرد.

او افزود: سالانه ۳۵ درصد از فرآورده های دامی و لبنی آذربایجان غربی در شمال استان توسط عشایر این منطقه تولید می شود. همچنین  تولید یک هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز، ۵۰ هزار تن شیر و ۵۰۰ تن پشم نیز در این منطقه انجام و روانه بازار مصرف می شود.

آرامش بیان کرد: در راستای آسایش و رفاه حال عشایر ۶۰ کیلومتر از ایل راههای منطقه تسطیح می شود و ۱۷۰ آبشخور حیوانی و سه کیلومتر نیز لوله گذاری آب شرب برای منطقه انجام شده است.

او با اشاره به اینکه این عشایر همه ساله کوچ خود را از اوایل تیرماه شروع کرده و به مدت ۱۵ روز ادامه می دهند و تا سه ماه در ییلاقات مستقر هستند گفت: آنان ضمن بهره مندی از طبیعت زیبا و سرسبز و هوای سالم و پاک منطقه در طول این مدت اقدام به تولید انواع فرآورده های دامی و لبنی از جمله پنیر، گوشت، روغن، شیر و پشم می کنند.

کد خبر 2772332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha