پایان رویای استقلال نفتی اقلیم کردستان

سرویس جهان- مجله نفتی اویل پرایس با اشاره به اعلام آمادگی شرکت های نفتی بین المللی در اقلیم کردستان برای تمکین به درخواست بغداد و تسلیم نفت به شرکت بازاریابی سومو وابسته به دولت مرکزی عراق، این تحول زدن آخرین میخ به تابوت رویای فروش مستقل نفت خام اقلیم کردستان عراق دانسته است.

به گزارش کردپرس، مجله معتبر اویل پرایس در یادداشتی تاکید کرده است که اقلیم کردستان عراق در تمایلات استقلال طلبانه در حوزه فروش نفت ناکام بوده و بغداد در حال کامل کردن تسلط خود بر منابع نفتی اقلیم کردستان و درآمدهای آن است.

این مجله با اشاره به اعلام انجمن صنعت نفت اقلیم کردستان، مشتکل از 8 شرکت نفتی خارجی، مبنی بر موافقت آنها با تحویل نفت اقلیم کردستان به دولت مرکزی عراق نوشت: این مسئله نشان می دهد که اقلیم کردستان در پیشبرد سیاست نفتی مستقل خود ناموفق بوده و در حال از دست دادن کنترل بر منابع نفتی خود است.

این نشریه از یک مقام ارشد اروپایی که نخواسته نامش فاش شود، نقل کرده است که دولت مرکزی عراق می خواهد با تسلط بر صنعت نفت اقلیم کردستان، دست این منطقه را از هر گونه منابع مالی خارجی، به جز دولت مرکزی عراق کوتاه کند.

اویل پرایس تاکید کرده است که دولت مرکزی عراق به همراه روسیه و چین از مخالفان استقلال نفتی اقلیم کردستان عراق هستند زیرا این مسئله به معنای تقویت رابطه اقلیم کردستان با آمریکا و ادامه روند حرکت استقلال طلبانه کردهای عراق است. این در حالی است که روسیه از طریق دو غول نفتی خود به نام های لوک اویل و روسنفت، بر بخش مهمی از خط لوله انتقال نفت اقلیم کردستان و دارایی های نفتی اقلیم کردستان کنترل دارد و با دادن وام به اقلیم کردستان در سال 2017 اقلیم کردستان را مجبور به تبعیت از خود کرده است.

این نشریه معتبر حوزه نفت و گاز یادآوری کرده است که دولت اقلیم کردستان عراق، سرمست از درآمدهای نفتی مستقل خود در سال های گذشته، اقدام به برگزاری رفراندوم استقلال کرد. اربیل فکر می کرد چون در جنگ با داعش با ائتلاف بین المللی همراه شده و به پیاده نظامی آن در جنگ با داعش تبدیل شده، می تواند روی آن در تحولات بعد از برگزاری رفراندم هم روی کمک و حمایت آنها حساب باز کند. اویل پرایس معتقد است بزرگترین مخالف استقلال همین آمریکا و کشورهای غربی بودند و نه تنها از پیامدهای بعد از برگزاری رفراندوم علیه اقلیم کردستان جلوگیری نکردند بلکه عامل تشدید آن بودند.

بر اساس مطلب این نشریه، اکنون دولت مرکزی عراق در فشارهای خود بر اربیل، در کنار بحران اقتصادی اقلیم کردستان توانسته است حق کنترل کامل خود بر منابع نفتی اقلیم کردستان را به دست آورد. نتیجه این اقدامات از بین رفتن رویای کردها برای استقلال اقلیم کردستان در فروش نفت خام بود.

کد خبر 2772371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha