عادل باخوان: نچیروان بارزانی مشکلات اربیل و بغداد را به صورت ریشه‌ای در ایران حل کرد

سرویس عراق و اقلیم کردستان- مدیر مرکز فرانسوی مطالعات عراق گفت: سفر مسعود بارزانی به بغداد دستاوردهای بسیاری برای مردم به همراه خواهد داشت، وی افزود که سفر نچیروان بارزانی به ایران، مشکلات اربیل و بغداد را به صورت ریشه‌ای حل کرد.

به گزارش کردپرس به نقل از روداو، عادل باخوان مدیر مرکز فرانسوی مطالعات عراق گفت: سفر مسعود بارزانی به بغداد دستاوردهای بسیاری برای مردم به همراه خواهد داشت، از نظر اقتصادی حقوق کارمندان دیگر بدون آنکه تیتر خبرها باشد، مستقیم به حساب آنها واریز خواهد شد، در عین حال تهدیدات امنیتی علیه اقلیم کردستان دیگر وجود نخواهد داشت و آینده‌ای بهتر در انتظار مردم اقلیم کردستان خواهد بود.

 عادل باخوان می‌گوید از آنجایی که مسعود بارزانی ۵۰ سال سابقه و تجربه مذاکرات با عراق دارد، سفر وی بسیار حائز اهمیت و تاریخی است.

عادل باخوان تصریح کرد که اختلافات بزرگی بین اقلیم کردستان و بغداد وجود داشت که باعث سفر بارزانی به بغداد شده است، ‌اکنون از آنجایی که اقلیم کردستان به صورت ریشه‌ای به مشکلات پایان دادە است، همگان درمورد تاریخی بودن و اهمیت این سفر اتفاق نظر دارند.

 وی همچنین افزود: سفر رئیس اقلیم کردستان به ایران موجب به پایان رسیدن مشکلات میان اربیل و بغداد بود.

رئیس مرکز فرانسوی مطالعات عراق همچنین اضافه می‌کند: دیدار میان نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان و علی خامنه‌ای رهبر عالی جمهوری اسلامی ایران ۵۰ دقیقه به طول انجامید، در حالی که سران دیگر کشورها مانند ولادیمیر پوتین (رئیس جمهور روسیه) تنها 20 دقیقه درحضور خامنه ای بودند و نچیروان بارزانی در این مدت همه مسائل را در تهران حل و فصل کرد.

سفری که عادل باخوان به آن اشاره می‌کند، سفر دو روزه رئیس اقلیم کردستان به ایران بود که در ماه می سال جاری صورت گرفت و رئیس اقلیم در جریان این سفر با اکثر مقامات عالی رتبه ایران دیدار کرد.

عادل باخوان در خصوص روابط میان اربیل و بغداد پس از سفر مسعود بارزانی به بغداد اظهار داشت که کُرد باید پر قدرت در بغداد حضور داشته باشد و نقش سازنده و تاثیرگذار خود را ایفا کند، حمایت‌های بین‌المللی نیز برای حضور پرقدرت کردها در بغداد وجود دارد.

 عادل باخوان افزود که عراق در سال آتی وارد انتخابات سرنوشت‌سازی خواهد شد و این در حالی است که میان احزاب شیعه شکاف عمیقی ایجاد شدە است، کردها نباید اشتباهات گذشته را تکرار کنند و با یک حزب شیعه علیه یک حزب دیگر متحد شوند بلکه باید عامل اتحاد شیعیان و سنی‌ها باشند.

شایان ذکر است روز چهارشنبه 2024/7/3 مسعود بارزانی وارد بغداد شد و از سوی فواد حسین وزیر خارجه عراق و دیگر مقامات دولت عراق مورد استقبال قرار گرفت، وی در آغاز دیدارهای خود با محمد شیاع سودانی نخست وزیر عراق دیدار کرد.

بارزانی همچنین با تعدادی از سران و اکثر سفرای کشورها در عراق دیدار و عصر همان روز در نشست چارچوب هماهنگی شرکت کرد و بیان کرد: در فضای سیاسی عراق گشایشی برای حل و فصل مسائل ایجاد شده است.

عادل باخوان: نچیروان بارزانی مشکلات اربیل و بغداد را به صورت ریشه‌ای در ایران حل کرد

کد خبر 2772455

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha