کُردها هرگز این همە فامیل در انتخابات ریاست‌جمهوری پیدا نکردە بودند / مصطفی بیگی

سرویس ایلام - نویسنده و فعال فرهنگ کُردی در یادداشتی به مسئله کُرد در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پرداخت.

کردپرس- یادش بەخیر؛ تا ساعت دوازدە شب جمعه 15 تیر، آقای پزشکیان خواهرزادەمان (خوارزامان) بود، آقای جلیلی پسرعمویمان (ئامووزامان)، و حتی بە قول ویکی‌پدیای انگلیسی؛ آقای قالیباف نیز دیگر عموزادەی کرمانج ما، و در پیامی کە اصالتش مورد تردید بود دختر خانم آقای پزشکیان نیز خود را خواهرزادەی کُردها معرفی کردە بود و در نهایت اینکە آقای جهرمی وزیر ارتباطات روحانی و ستاد پزشکیان هم پیام بە زبان کُردی برایمان فرستاد کە الا ای مرزداران عزیز بیایید حماسەای دیگر بیافرینید و همە آمدند و حماسەای دیگر آفریدند همانند همەی حماسەهایی کە بە توسعە همەجا بجز استانهای مرزی ختم شدە بود. اگر چە من علیرغم اینکە هموارە کُرد بودنم پاشنەی آشیلم بودە اما بە دلایلی چند، بە آقای پزشکیان رای ندادم هر چند برای ایشان آرزوی موفقیت می‌نمایم و امیدوارم کە نامی نیک از خود در مدیریت ایران بە جای بگذارد.

در هر صورت این عزیزان نامزدان همە در یکی از قوای سەگانە و جریانات اثرگذار کشوری، معتمد و صاحب منصب بودە و هستند و خواهند شد کە هرچند ریاست‌جمهوری یکی از آنهاست ولی لازم است کە هر سە نامزد رای اولی و رای دومی و رای سومی و نیز آقای جهرمی و سایر دور و بری‌هایشان، وعدەهایشان را برای ایران و برای استانهای مرزی کە از نظر امکانات دولت‌دادی نابرخوردار، فراموش‌شدە و  حاشیەای هستند و از نظر منابع خدادادی غنی را دریابند.

ان شاءالله از فردا باز هم، بە قول ستادهای آقای پزشکیان، او کە خوارزا (خواهرزادە و داماد) ما کُردها است، چە باشد و چە نباشد، خاڵوواری و زاماواری بکند و دایی و دامادی نمک‌شناس باشد برای مردم و خود را رییس‌جمهور همەی ایران بداند. و بە قول ستادهایشان؛ پسرعموها (ئامووزایمان) نیز حق پسرعموگری (ئامووزاداری) را بە جای آورند.

و البتە با توجە بە اینکە ما بە تجربە دریافتەایم کە طبیعتا رییس‌ جمهورها فرصت انجام بسیاری را از کارها را از جملە رسیدگی بە عملیاتی کردن وعدە و عیدهای انتخاباتی خود را و یا حداقل توقعات ایجاد شدە در مردم را نخواهند نمود، دور و بری‌هایی کە از برای قدرت و ثروت دور و بر نامزدان را نگرفتە بودند و برای ایران وارد صحنەی انتخابات شدە بودند، اثرگذاری خود را از دست ندهند.

دکتر جهرمی، باز هم پیام پیامی بە کُردی برایمان بگذارد. البته این‌بار او بیاید و حماسه‌ی رفع محرومیت را در حق مناطق کردنشین به‌ انجام برساند. بیاید و این‌ بار خبر احداث و در طول ریاست‌ جمهوری آقای پزشکیان، مژده‌ی افتتاح خط راەآهن ایلام را در قالب پیامی، به زبان کُردی هم اگر نشد بە زبان فارسی بدهد. آرزویی دیرینه کە خبر آغاز قطعه‌ای از آن را در دولت آقای رییسی، بە صورت نمادین منتشر کردند.

امیدواریم کە آقای جهرمی، این‌ بار مژده‌ی افزایش درصد سهم درآمدی استانهای نفت و گاز خیز از استخراج نفت و گاز را اطلاع‌رسانی کند اگر چه نه با زیرنویس به زبان کردی، بە زبان فارسی بگوید جای تشکر فراوان دارد. امیدواریم که این‌ بار خبر انتصاب چند کرد و از جملە چند ایلامی در وزارتخانەهایش را منتشر کند کاری کە شهید رییسی کرد و نشان داد کە کار سخت و نشدی نبوده و نیست و البته که سخت و نشد نیز نخواهد بود. این خبر را به زبان کردی هم اطلاع‌رسانی نکرد باز هم جای تشکر دارد.

امیدواریم که این‌بار خبر خوش تهیە و اجرای طرح آمایش سرزمینی کارآمدی را برای رفع محرومیت مناطق مرزی کردنشین و نیز توسعه و رونق اقتصادی در مرز پرگهر ایلام و کرمانشاه و کوردستان و آذربایجان‌غربی در کنار سایر مرزهای ایران عزیز منتشر کند و همچنین با برنامه‌ای مدون از گسترش و تکرار وقایعی دردناک همانند مشکلات زیست‌محیطی دریاچه‌ی ارومیه و آتش‌سوزی جنگلهای زاگرس و ... پیشگیری نماید.

لازم است ایشان و دیگر سیاسیون بدانند که مرزدار خطاب دادن ما حرمت دارد چرا کە به قول شاعر جهانی کُرد؛ این مرزها هستند که به ما تکیه کرده‌اند و در درازنای تاریخ سقوط نکرده‌اند و ایستادگی ما در دژی مستحکم به نام (زاگرس)، باعث پاسداشت هویت حرمت و ناموس ایران و ایرانیان شده است. البته این پیام را هم اگر  بە زبان کردی نفرستاد بە زبان فارسی برایمان توئیت بزند، ما را بسنده است. مرز ایلام و مرز غرب کشور سالیان سال است که به برکت اربعین و حتی در طول کل سال میزبان عزیزان ایرانی و عراقی است ولیکن به اندازه‌ی سایر مرزها و حتی سایر راههای کشور مورد توجه قرار نگرفته و اقدامات زیربنایی در استانهای غرب کشور همپای این فرصت ایجاد نشده و جهت یادآوری باید گوشزد کرد که نه تنها بلیط هواپیما که حتی بلیط اتوبوس هم گهگاه نایاب می‌شود و این در خور میزبانی این مرزداران نیست.

در ابعاد فرهنگی نیز، امیدواریم که دولت آقای پزشکیان اما و اگرهای عجیب و غریب را کنار بگذارند و این‌بار مژده‌ی تدریس زبان کردی در ایلام را هم بە کردی توئیت بکند و مژده‌ی افتتاح فرهنگستان زبان و ادبیات کردی را نیز منتشر نماید؛ اقدامی که به وفور و با صدور مجوز نهادهای فرهنگی-اجتماعی در ایلام و در دوران آقای رییسی اتفاق افتاد و فعالین کرد، بارها مورد تقدیر قرار گرفتند. موضوعی کە خود آقای دکتر پزشکیان و با نگاهی کلان‌تر، بە عنوان مسایل قومیتها و به عنوان یکی از موانع مشارکت حداکثری مردم در دور اول به آن اشاره کرد.

از دیگر موضوعاتی که در دولت آقای رییسی رخ داد موضوع ارتقا حداکثری روابط با دولت اقلیم کردستان بود. اقدامی کم‌سابقه بین عموزداه‌های همسایه و فرامرزی ایرانیان که امید است برای تامین امنیت پایدار کشورهای همسایه حتی در مورد روابط ایران با دیگر عموزاده‌های ایرانیان یعنی کردهای ترکیه و سوریه و ارمنستان نیز، در روابط بین‌الملل مورد عنایت قرار گیرد.

و امید است کە هر سه کاندیدای اول در هر پست و مقامی کە برای خدمت بی‌منت به مردم در دست خواهند گرفت بدانند کە مردم ایران و به قول آقای جهرمی، مرزنشینان ایران به طور اخص، آن مواعید و وعدە و عیدهای چند روز انتخابات را از یاد نخواهند برد و اگر وعده‌وعید و برنامه‌ای هم نشنیدند توقعات و انتظارات ایجاد شده را همواره مرور خواهند کرد و باز هم این سیاسیون خواهند بود که در انتخاباتی دیگر و بالاجبار و باید به یاد مردم بیفتند و بدا به حال آنان که ببینند که توقعات مردم را برآورده نکرده‌اند. امید است مردم را از یاد نبرند.

و آقای دکتر پزشکیان که یکی از ابعاد شخصیتی خود را و خاندانش را قرآنی بودن و اهل نهج‌البلاغه بودن نشان داد، رجوع به توصیه‌های امام علی (ع) به مالک‌ اشتر را آویزه‌ی گوش مدیران ریز و درشت خود کند. مردم با حضور حداکثری برادریشان را به سیاسیون هر دو جناح حاکم ثابت کردند حال نوبت سیاسیون است کە وعدە و عیدهایشان را و توقعاتی را که ایجاد کرده‌اند و وجود آنها به فرمایش بزرگان (نعمت) است برای (دولتمردان)، از یاد نبرند. نعمتی که فرداروز در مورد آن بازخواست خواهند شد.

کد خبر 2772528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha