سازمان CPT:  تعداد ۴۵ فروند تانک زره‌پوش ارتش ترکیه وارد روستای «سرگله» از توابع شهرستان آمیدی شدند

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ تحرکات نظامی ارتش ترکیه در داخل استان دهوک مرتب در حال افزایش است و به گفته سازمان سی بی تی آمریکایی روز پنجشنبه ارتش ترکیه با ۴۵ فروند تانک زره‌پوش با فاصله ۶ کیلومتری از شهرستان آمیدی وارد روستای «سرگله» شدند که در پی سه بار بمباران کردن این منطقه  بیش از نصف باغات و مزارع این منطقه به آتش کشیده شدند.

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبری صدای آمریکا، کامران عثمان رئیس بخش حقوق بشر سازمان سی بی تی آمریکایی به صدای آمریکا اعلام کرد بر اساس اطلاعاتی که در اختیار ما قرار گرفته است در ساعت ۲ و ۳۰ دقیقه سحرگاه روز پنجشنبه ۴۵ فروند تانک زره‌پوش متعلق به ارتش ترکیه از طریق ناحیه «بامه رنو» وارد منطقه آمیدی شده‌اند و از آنجا وارد روستای سرگلی شده‌اند. این نیرو در پشت روستای سرگلی مستقر شده و تا کنون سه بار داخل این روستا را بمباران کرده است.

این روستا در فاصله ۶ کیلومتری شرق آمیدی واقع شده است و در حال حاضر تنها ۴۷ خانوار در این روستا زندگی می‌کنند. به گزارش اطلاعاتی که به دست صدای آمریکا رسیده است هدف از استقرار نیروهای ارتش ترکیه در پشت این روستا ممانعت از نفوذ نیروهای مسلح پ. ک.ک و اقدام بر علیه نیروهای ارتش ترکیه است.

کامران عثمان افزود همراه با ورد نیروهای ارتش ترکیه در طول شب گذشته جنگنده‌های ارتش ترکیه و پهبادهای جنگی این کشور روستای میان «گلی رشاوا» و «گوهرزری» را بمباران کردند، در پی انجام عملیاتهای نظامی ارتش ترکیه در ۱۰ روز گذشته ۵۵ درصد از باغات و مزارع این روستا به طور کامل در آتش سوختند.

سازمان سی پی تی اعلام کرد ترکیه از ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ تا ماه آوریل سال ۲۰۲۲ به طور کامل ۶۴ مقر و پایگاه نظامی را در خاک اقلیم کردستان به عمق ۱۲ تا ۴۰ کیلومتر احداث کرده است، ترکیه علاوه بر  استقرار این مقرها، باز هم به طور مکرر به خاک اقلیم کردستان حمله نظامی انجام می‌دهد.

بنا بر گزارشات سازمان سی پی تی تنها در سال ۲۰۲۳ ارتش ترکیه ۱۵۴۸ بار مناطق مرزی اقلیم کردستان را بمباران کرده است به طوری که اکثر این حملات از طریق جنگنده‌های بمب افکن انجام گرفته است که تعداد این حملات ۱۱۵۹ حمله بوده‌اند، همچنین ۲۲۸ بار این بمباران ها توسط پهباد صورت گرفته‌اند و بقیه از طریق هلیکوپتر و آتش توپخانه و تیراندازی انجام گرفته است.

مسعود عبدالخالق ناظر سیاسی، در خصوص تحرکات نظامی اخیر ارتش ترکیه به صدای آمریکا اعلام کرد بسیار روشن است که ترکیه اهدافی را در منطقه دنبال می‌کند، پیش از این از دریای مدیترانه و لیبی و مناطق دیگر عبور می‌کرد اما در این مناطق موفق عمل نکرد بنابراین در کردستان گرفتار و محصور شد. این ارتش برای حضور خود در هرجا بهانه‌ای را علم می‌کرد در کردستان نیز بهانه آن حضور نیروهای پ. ک.ک بود، اما در جایی مانند بعشیقه با این که نیروهای پ. ک.ک حضور ندارند اما ارتش زیادی را در این مکان مستقر کرده است.

مسعود عبدالخالق حزب دمکرات کردستان را به همکاری با لشکرکشی‌ها و حملات ارتش ترکیه متهم کرد.

تا زمان انتشار  این گزارش سخنگوی حزب دمکرات کردستان در این باره پاسخی به صدای آمریکا نداده است.

در بخش دیگری از آمارهای سازمان سی پی تی تصریح شده است که تنها از ۱۵ ماه ژوئن سال جاری میلادی تا ۱ ژوئیه همین سال یعنی با شروع تهاجم

 ارتش ترکیه ۱۵۱ بار مناطق مرزی را بمباران کرده است این اقدام علاوه بر آن است که در شش ماه اولیه سال جاری ۸۳۳ بار به کردستان حمله کرده است و باعث ترک روستاها از سوی ساکنین آنها و تخلیه کامل این مکانها شده است.

وی اعلام کرد در واقع هدف ترکیه از ورود به خاک اقلیم کردستان برهم زدن شرایط و نابودی این منطقه است، ولی این بر هم زدن در چارچوب برقراری توافقی با عراق انجام می‌گیرد. ترکیه با عراق بارها پیشنهاد عقب نشینی نیروهای اقلیم کردستان و استقرار و جایگزینی نیروهای عراق را مطرح کرده‌اند، واضح است این اقدام به معنای بر همزدن و نابودی اقلیم کردستان است اما با هدف برخی توافقات، زمانی که اردوغان به بغداد سفر کرد قصد داشت دستاوردهای بزرگ مادی را  برای کشور ترکیه کسب کند همراه با این یکی دیگر از اهداف وی پایان دادن به حضور نیروهای پ. ک.ک بود.

ترکیه با وجود حملات مکرر و مستمر خود به خاک کردستان اما  باز هم اذعان می‌دارد  که برای انجام حملات گسترده تر برنامه ریزی کرده است و توجیه این اقدام خود را حفظ امنیت کشور و مرزهای خود از نفوذ نیروهای پ. ک.ک مطرح می‌کند و به آنها به چشم تهدید و خطری بر علیه امنیت خود می‌نگرد.

تا لحظه تنظیم این گزارش دولت اقلیم کردستان هیچ بیانیه‌ یا اظهارنظری را درباره ورود گسترده ارتش ترکیه به خاک اقلیم کردستان صادر نکرده است.

کد خبر 2772572

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha