خطر 7 ساله شدن شورای ششم و ضرورت گوش به زنگ بودن مجلس

رییس شورای شهر تهران خبر داده است طرحی از سوی شورای عالی استان ها به مجلس ارایه خواهد شد که در آن درخواست خواهد شد عمر شورای شهر ششم 7 ساله شود. طرحی که مجلس نشینان در برابر آن باید هوشیار باشند.

به گزارش کرد پرس، انتخابات شوراهای شهر و روستا همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در کشور برگزار می شد که به دلیل وقوع حادثه تلخ سقوط بالگرد حامل رییس جمهور و شهادت ایشان و همراهان و برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری این روند دچار خلل شد.

حال دو راه پیش رو است. یا انتخابات شوراهای  شهر و روستا در موعد مقرر خود، یعنی سال آینده برگزار شود و دوره بعد شورا 3 ساله باشد یا اینکه عمر این شورا با افزایش 4 سال دیگر به آن؛ 7 ساله شود.

اینکه شورای عالی استان ها دست به کار شده و روش دوم را انتخاب کند به نوعی قابل پیش بینی است. اعضای شورای عالی استان ها  از اعضای همین شورای های مستفر تشکیل شده و قاعدتا دوست دارند که دوره تصدی گری شان افزایش یابد.

با این حساب بر کسی پوشیده نیست که نویسندگان این طرح به نوعی دچار «تعارض منافع» هستند و مصداق ضرب المثل «خود گوی و خود خندی» است.

اگر قرار باشد برای رفع این مشکل چاره اندیشی شود طرح آن را نه شورای عالی استان ها که خود به شدت ذی نفع است، بلکه باید گروهی خارج از شورا و کارشناسان بررسی کنند که نفعی در ادامه شورا نداشته باشند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید در این زمینه به شدت هوشیار باشند. خصوصا که عملکرد شورای های شهر ششم در اکثر شهرهای کشور با مشکل مواجه شده است و تاکنون برخی از آنها در شهرهای کوچک و بزرگ کشور به دلیل تخلفات عدیده یا عدم انجام وظیفه محوله منحل شده اند.

در صورت ادامه روند فعلی تعداد بیشتری از این شوراها خصوصا در شهرهای کوچک هم منحل خواهد شد چرا که شهرهایی را می توان سراغ گرفت که ماه ها و حتی سال هاست بدون شهردار اداره می شود چرا که شورای ششم در این شهرها نتوانسته است بین منافع خود و منافع مردم به توافق برسند و هنوز موفق به انتخاب شهردار هم شده اند.

در چنین شرایطی و با توجه به عملکرد به شدت ضعیف شورای شهر ششم در شهرهای مختلف، تمدید فعالیت آن به نوعی اجحاف در حق مردم است.

هر چند برگزاری انتخابات برای شوراها شاید هزینه هایی مادی به دنبال داشته باشد- که دارد- اما مجلس نشینان باید به صورت جدی و کارشناسی هزینه های آن انتخابات را با میزان خسارت وارده از ادامه وضعیت شورای ششم بسنجند و با کارهای میدانی و کارشناسی به یک تصمیم مناسب برسند.

در واقع مجلس شورای اسلامی در این مورد باید بدون کوچک ترین توجه به درخواست یا طرح شورای عالی استان ها؛ به صورت مستقل عملکرد شورای ششم را بررسی کرده و به تصمیم برسد. این یک ضرورت انکار ناپذیر است.

کد خبر 2772647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha