تمرکز اردوغان بر خریدهای تسلیحاتی و مقابله با کردها در سفر به واشنگتن

سرویس جهان- بر اساس گزارش نشریه آمریکایی الماینتور، رئیس جمهور ترکیه در سفر خود به واشنگتن برای رفع مشکل اخراج ترکیه از برنامه تولید جنگنده اف 35 و همراه کردن ناتو برای مقابله با نیروهای کرد سوریه و پ.ک.ک تلاش می کند.

به گزارش کردپرس، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه که برنامه سفر دو ماه پیش او به آمریکا لغو شد، اکنون برای شرکت در نشست سران ناتو به واشنگتن رفته است. با این حال،  هنوز معلوم نیست دیدار دو جانبه با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا داشته باشد.

به نوشته نشریه آمریکایی المانیتور، اردوغان در این سفر دو هدف را دبنال می کند؛ تلاش برای مشارکت دوباره ترکیه در برنامه توید جنگنده های پیشرفته اف 35 و همراه کردن آمریکا و دیگر کشورهای عضو ناتو با خود در مقابله با نیروهای کرد سوریه و پ.ک.ک.

اردوغان پیش از سفر دیشب خود به واشنگتن بر لزوم مقابله بیشتر ناتو با تروریسم تاکید کرده است. البته اردوغان در بیشتر مواردی که درباره تروریسم اظهارنظر کرده است منظورش مقابله با گروههای مسلح کرد در سوریه و پ.ک.ک بوده است. او همواره آمریکا را به خاطر همکاری با نیروهای کرد سوریه مورد انتقاد شدید قرار داده است. با این حال، واشنگتن دست ترکیه را برای مقابله با پ.ک.ک در خاک اقلیم کردستان عراق باز گذاشته و تنها بر لزوم هماهنگی آنکارا با اربیل و بغداد در حملات علیه پ.ک.ک، آنهم به منظور جلوگیری از مرگ غیرنظامیان بوده است.

بر اساس گزارش المانیتور، اردوغان و تیم همراه او تلاش می کنند آمریکا را متقاعد کنند ترکیه به جمع کنسرسیوم تولیدکنندگان جنگنده اف 35 باز گردد. آمریکا در سال 2019 ترکیه را به خاطر خرید سیستم دفاع موشکی اس 400 از روسیه، از برنامه تولید جنگنده اف 35 اخراج کرد.

ترکیه همچنین درخواست خرید 40 فروند جنگنده اف 16 و همچنین ارتقا جنگنده های موجود خود را به آمریکا داده است. با این حال، تهدیدهای ترکیه علیه یونان و قبرس و نیز استفاده از این جنگنده ها در جنگ علیه کردهای سوریه در سال ،2018 باعث تعلیق فروش این تسلیحات به آنکارا شد. اما پس از اعلام موافقت ترکیه با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو در زمستان گذشته، روند فروش جنگنده های اف 16 جدید به ترکیه سرعت گرفته و اسناد آن امضا شده است. با این حال، هنوز خبری درباره ارسال جنگنده های اف 16 به ترکیه منتشر نشده است.

ترکیه در سال های اخیر، از نشست های ناتو برای پیشبرد برنامه های خود علیه کردها استفاده کرده است. این کشور دو سال پیش در جریان نشست سران ناتو تاکید کرد تنها در صورت تعهد سوئد و فنلاند برای مقابله با گروهای کرد در این کشورها، راضی خواهد شد به عضویت آنها در این نهاد نظامی موافقت کند. این دو کشور با اجرای برنامه های مورد نظر ترکیه در محدود کردن فعالان کرد توانستند در نهایت رضایت ترکیه را به دست بیاورند.

در سفر 2017 رجب طیب اردوغان به آمریکا، نیروهای امنیتی همراه او به ضرب و شتم معترضان کرد در مقابل محل اقامت او پراداختند. برخی از نیروهای امنیتی همراه او مورد بازجویی قرار گرفتند اما اکثر آنها با وجود ثبت شکایت در دادگاه توانستند با استفاده از مصونیت دیپلماتیک به آنکارا باز گردند. بر اساس آخرین گزارش های رسانه های آمریکایی، هنوز پرونده شکایت از اردوغان و محافظان او در برخورد با معترضان کرد در واشنگتن مختومه نشده است.

کد خبر 2772682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha