پیام اتحادیه میهنی کردستان به مناسبت سالروز تاسیس قرارگاه رمضان

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ حزب اتحادیه میهنی کردستان در پیامی به مناسبت سالروز تاسیس قرارگاه رمضان به نقش موثر این قرارگاه در مبارزات سیاسی ملت کردستان اشاره کرد.

به گزارش کردپرس، متن پیام اتحادیه میهنی کردستان به این شرح است:

حضار گرامی عزیزانی که در مراسم شهدای پیشمرگه و قرارگاه رمضان و همه مبارزان راه آزادی از ستم و دیکتاتوری حضور دارید، سلام گرم ما را پذیرا باشید.

اتحادیه میهنی کردستان خوشنود است که پس از ۴۰ سال امروز در سالروز تاسیس چنین نهاد مهمی حضور دارد که نقشی اساسی و بنیادین در مبارزه علیه ستمگران و دفاع از مستضعفین دارد.

امروز در اینجا کنار هم جمع شدیم تا یاد و خاطره باشکوه این سازمان عظیم را گرامی بداریم اگر نگاهی به گذشته یعنی ۴۰ سال پیش که قرارگاه رمضان تاسیس شده بود بیندازیم قرارگاهی که مخصوص پشتیبانی از نیروهای مبارزه علیه دیکتاتوری و ستمگران بود به این حقیقت پی می‌بریم که اگر حمایت و پشتیبانی و هماهنگی  فعالیت‌های موثر و نقش تعیین کننده این قرارگاه و فرماندهان والا مقام آن نبود دشوار بود که این جنبش آزادی خواهانه در عراق و به خصوص در اقلیم کردستان عراق به انجام برسد.

حضار گرامی، تاریخ اتحادیه میهنی کردستان سرشار از حماسه‌هایی است که تاریخ معاصر منطقه به آن مفتخر است. به خصوص حماسه‌هایی که پیشمرگه‌ها علیه رژیم دیکتاتور عراق و همچنین حمایت از مبارزه مردم ایران علیه رژیم پهلوی و محمدرضا شاه برپا کردند.

در سال ۱۹۷۵ ساواک قهرمانانی که علیه رژیم بعث مبارزه می‌کردند را تعقیب کردند و چندین مبارز بزرگ از کادر رهبری اتحادیه میهنی کردستان را دستگیر کرد و به سران رژیم بعث تحویل داد و اعدام شدند. اتحادیه میهنی کردستان در تاریخ مبارزات خود و از همان آغاز قیام نو ملت ما، مبارزات مسلحانه علیه دیکتاتوری در تاریخ ۱۹۷۶/۶/۱ آغاز کرده است.

رویداد مهم و تاریخی و باشکوه اتحادیه میهنی کردستان که باید به آن اشاره کرد: ایجاد ارتباط بین رهبران حوزه نجف، علمای دینی و مرجعیت آن که علیه دیکتاتوری می‌جنگیدند فعال و هماهنگ بودند.

بهترین نشانه‌های دوستی میان اتحادیه میهنی و انقلاب جمهوری اسلامی ایران ادای دین رهبر بزرگ کردستان مام جلال رئیس جمهور پیشین عراق و رهبر اتحادیه میهنی کردستان بود که در بیانات خود به این امر اشاره می‌کرد.

در تاریخ منطقه شاید پیغام حمایت مرحوم مام جلال برای رهبر بزرگ انقلاب اسلامی ایران امام خمینی رخدادی بی‌نظیر بوده، که یک رهبر سیاسی مخالف دیکتاتور عراق برای رهبر انقلاب اسلامی فرستاده باشد، آن هم دقیقاً پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مام جلال بارها و بارها در چندین سخنرانی به این رابطه تاریخی اشاره نموده است.

مام جلال از پیشاهنگان و اولین سیاستمدارانی بود که خیلی زود پی برد که انقلاب اسلامی ایران یک ضرورت است و به همین خاطر خیلی زود نیروهای پیشمگه را در حالت آماده باش قرار داد تا همراه و  یار و حامی انقلاب ملت ایران باشند زیرا پیروزی انقلاب ایران را تنها راه رهایی عراق از دیکتاتوری می‌دانست و این یک اقدام تاریخی و مهم مام جلال بود.

آری، با پیروزی انقلاب اسلامی ایران عملاً جنبش مقاومت علیه دیکتاتوری رژیم عراق پا به مرحله جدید و مهم و تاریخی گذاشت که اگر حمایت و پشتیبانی جمهوری اسلامی از جنبش سیاسی کردها در عراق و همچنین کلیه نیروهایی که در عراق علیه دیکتاتوری مبارزه می‌کردند نبود، بدون حمایت جمهوری اسلامی تقریباً محال به نظر می‌رسید.

در اردیبهشت سال ۱۳۶۲ به ویژه زمانی که قرارگاه رمضان برای هرچه مستحکم‌تر کردن روابط همه جانبه با جنبش سیاسی کرد تاسیس شد قدرت و جان تازه‌ای به جناح‌های سیاسی در عراق بخشید و امید پیروزی و غلبه بر دیکتاتوری بعث را در ما بیشتر کرد.

قرارگاه رمضان نه تنها حامی و پشتیبان جنبش مسلحانه و سیاسی کرد در عراق بود بلکه عملاً کاری کرد که همه نیروهای متعدد کُرد و همچنین نیروهای اپوزیسیون عراق با هم متحد شوند و حامی اصلی آنها باشد.

احزاب سیاسی کرد عراق را زیر چتر جنبش کردستانی جمع کرد و اختلافات درونی آنها و همچنین دیگر نیروهای عراقی را برطرف نمود و همه را علیه رژیم بعث متحد کرد.

تاسیس جبهه کردستانی مرحله مهم و تاریخی در مبارزه نیروهای کُرد علیه رژیم بعث بود. مرحله‌ای سیاسی که اگر میانجی‌گری و همکاری و کمک قرارگاه رمضان نبود به انجام نمی‌رسید.

همین کوشش‌ها و کمک‌ها زمینه را فراهم کردند تا ارتباط‌های تنگاتنگ‌تر و بیشتری با هم داشته باشیم و امید بیشتری برای مردم کردستان به وجود بیاید، که نتیجه‌اش قیام مردمی بهار سال ۱۹۹۱  و پس از آن تاسیس پارلمان و حکومت اقلیم کردستان عراق بود.

اتحادیه میهنی کردستان که در جبهه‌های مقاومت و مبارزه علیه دیکتاتوری و تحقق حقوق مردم آزادی‌خواه کرد عراق، که بیش از ۲۷ هزار شهید داده است، هیچگاه نقش موثر و حیاتی قرارگاه رمضان و فرماندهان عالی مقامش را در کمک به اقلیم کردستان عراق فراموش نخواهد کرد. علاوه بر این قرارگاه در زمان جنگ تحمیلی ۸ ساله نقش بسیار مهمی را ایفا کرد مهمتر از آن در جنگ بین‌المللی علیه سازمان تروریستی داعش، همچون گذشته فرماندهان برجسته قرارگاه و مشاوران نظامی آن نقش مهم و حیاتی در محافظت از عراق و اقلیم کردستان علیه حمله تروریست‌ها به آن مناطق ایفا کردند. اگر کمک‌های جمهوری اسلامی نبود شاید مقاومت علیه داعش کار بسیار دشوار و محالی می‌بود.

اتحادیه میهنی کردستان علاوه بر تاکید بر روابط دوستانه و دیرینه و تاریخی خود با جمهوری اسلامی ایران این کشور را به عنوان دوست و حامی ملت ما در روزهای سخت به ویژه هنگام عملیات انفال و نسل کشی کردهای عراق و شیمیایی شدن سرزمین‌های کرد نشین عراق توسط رژیم بعث حامی و پناهگاه ما بوده است، می‌شناسد.

اکنون جمهوری اسلامی بیش از هر زمانی می‌تواند همکار و حامی ما برای حل مشکلات و اختلافات سیاسی مابین اربیل و بغداد باشد پشتیبانی و همکاری جمهوری اسلامی ایران برای حل اختلافات سیاسی فرصت مهمی را فراهم می‌کند تا شرایط مناسبی به نفع ملت‌های عراق و حتی کشورهای منطقه شکل گیرد، همین انتظار هم از جمهوری اسلامی می‌رود که چنین نقشی را ایفا کند.

در پایان ما سپاسگزار و ستایشگر جمهوری اسلامی هستیم به خاطر حمایت تاریخیش از مبارزان کرد و عراق در طول مبارزه علیه رژیم صدام.

سر تعظیم فرود می‌آوریم در برابر همه شهدای راه رهایی کردستان و عراق علیه دیکتاتوری صدام و یاد و خاطره جانباختگان همیشه زنده را گرامی می‌داریم.

از خداوند متعال می‌خواهیم مبارزان و جانبازان جبهه‌های جنگ و ادامه دهندگان راه شهدا را محفوظ بدارد.

 پاینده باد آرمان شهدا و مبارزین راه آزادی

اتحادیه میهنی کردستان

۲۰۲۴/۷/۱۰

کد خبر 2772766

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha