نبرد پهپادهای FPV پ.ک.ک علیه ترکیه در خاک اقلیم کردستان

سرویس جهان- بر اساس گزارش نشریه میدل ایست آی، نیروهای پ.ک.ک به طور گسترده، از پهپادهای انتحاری برای مقابله با حملات ارتش ترکیه در خاک اقلیم کردستان استفاده می کنند.

به گزارش کردپرس، نشریه میدل ایست آی  با اشاره به حملات گسترده ارتش ترکیه علیه نیروهای پ.ک.ک در خاک اقلیم کردستان عراق، از شیوه جدید این گروه معارض کرد در ترکیه، برای مقابله با حملات آنکارا در عمق خاک اقلیم کردستان عراق خبر داد.

بر اساس گزارش این نشریه، پ.ک.ک در ماه گذشته از 17 پهپاد انتحاری یا FPV که تا لحظه برخورد با هدف فیلمبرداری می کند، مواضع نیروهای ارتش ترکیه در خاک اقلیم کردستان را هدف قرار داده است. ارتش ترکیه گفته است این حملات فقط خساراتی را در پی داشته و تلفاتی به همراه نداشته است.

در این گزارش ادعا شده که پ.ک.ک با استفاده از ارتباطات بین المللی خود و شبکه های حامی مالی، کارگاههایی برای تولید و یا سرهم بندی این نوع پهپادها در مناطق مختلف بویژه کوهستان قندیل ایجاد کرده است. بر همین اساس، قطعات پهپادهای تولید شده توسط پ.ک.ک از بازار پهپاد کشورهایی مانند اکراین، شرق اروپا، گرجستان و چند کشور دیگر تامین می شود.

میدل ایست آی به نقل از منابع خود ادعا کرده است که پ.ک.ک از جنگجویان خارجی وابسته به نیروهای کرد سوریه نیز برای پیشبرد برنامه تولید پهپادهای انتحاری خود استفاده کرده است.

این نشریه همچنین ادعا کرده است که شبکه تامین سلاح برای اکراین که در حال جنگ با روسیه است، یکی از مسیرهای دست یابی پ.ک.ک به پهپادهای دوربین دار انتحاری است اما سفارت اکراین در ترکیه، با تروریست خواندن پ.ک.ک این موضوع را تکذیب کرده است.

بر اساس این گزارش، پ.ک.ک در کنار دست یابی به پهپادهای انتحاری توانسته است به تجهیزات سبک راداری نیز دست پیدا کند و در حال تجهیز بیشتر خود به ابزارهای کنترل دقیق و ردیابی برای مقابله با پایگاههای ترکیه در خاک اقلیم کردستان است. تاکید شده است که برخی تجار اسلحه در عراق در دستیابی پ.ک.ک به ابزارهای جنگ الکترونیک دست دارند که عمدتا از بازار چین تامین می شود.

برخی منابع به میدل ایست ای گفته اند پ.ک.ک از سال 2018 در حال توسعه و تجهیز نیروهای خود به جنگ افزارهای جدید از جمله پهپادهای انتحاری بوده و در این راه نیز موفقیت هایی به دست آورده است. با این حال منابع ترکیه ای ادعا کرده اند که ارتش این کشور توانسته است بیشتر حملات پهپادی پ.ک.ک را خنثی کند. با این حال، این نشریه به نقل از منابع عراقی اشاره کرده که با توجه به برخی توانمندی ها در جنگ اکراین و روسیه برای به دام انداختن پهپادهای انتحاری، ممکن است به زودی این تکنولوژی نیز از طریق شبکه های ارتباطی پ.ک.ک به قندیل منتقل شود.

کد خبر 2772781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha