تحلیل بنیاد دفاع از دموکراسی ها درباره عملیات نظامی ترکیه در اقلیم کردستان

سرویس جهان- کارشناسان اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی ها بر این باورند ترکیه همزمان با پیگیری روند آشتی با دمشق و زمزه خروج آمریکا از سوریه و عراق، به دنبال استفاده از آخرین فرصت برای ضربه زدن به پ.ک.ک و جلوگیری از ایجاد خلا امنیتی در مرزهای این کشور با عراق و سوریه است.

به گزارش کردپرس، ترکیه در یک ماه گذشته عملیات نظامی بی سابقه ای در داخل خاک اقلیم کردستان عراق، به بهانه مقابله با پ.ک.ک آغاز کده و بر اساس برخی گزارشها، نیروهای نظامی این کشور وارد برخی شهرهای این منطقه مانند آمیدی شده است.

بنیاد دفاع از دموکراسی ها در تحلیل عملیات جدید ترکیه در اقلیم کردستان نوشته است آنکارا به دنبال بهره گیری از آخرین فرصت ها برای بهره گیری از تحولات جدید در خارج از مرزهای جنوبی خود است.

تایلر ستپلتون، مدیر ارتباطات کنگره در بنیاد دفاع از دموکراسیها، درباره دلیل انجام عملیات نظامی جدید ترکیه در خاک اقلیم کردستان گفته است شاید ترکیه فکر می کند آمریکا به دنبال خروج از عراق است. به همین دلیل، به دنبال این است از ایجاد خلا امنیتی احتمالی در شمال عراق جلوگیری کرده و بر تحولات این منطقه در جهت ثبات بیشتر خود استفاده کند. از طرفی، با توجه به این که ترکیه به دنبال عادی سازی رابطه با سوریه است، این امر مستلزم خروج نیروهای ترکیه از سوریه است. به همین دلیل، آنکارا می خواهد قبل از خروج نیروهایش از سوریه آخرین ضربات را بر پ.ک.ک وارد کند.

سینان جیدی، تحلیلگر دیگر بنیاد دفاع از دموکراسیها خوانش دیگری از عملیات تازه ترکیه در عراق داشته و معتقد است اردوغان با بحران مالی جدی در ترکیه مواجه است. او می خواهد با عملیات نظامی جدید در عراق موجب انحراف افکار عمومی در ترکیه، از بحران اقتصادی داخل کشور شده و خود را قهرمان مبارزه با تروریسم جلوه دهد.

کد خبر 2772937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha