عادی‌سازی روابط ترکیه و سوریه کمکی به حل بحران سوریه نمی‌کند

سرویس سوریه - «سیهانوک دیبو» مدیر دفتر رسانه‌ای PYD ضمن تاکید بر این مسئله که تنها هدف دولت ترکیه بدون نقش کردن کامل کردها در سوریه است اعلام کرد که عادی‌سازی روابط دو کشور کمکی به حل بحران سوریه نخواهد کرد.

به‌ گزارش کردپرس، «سیهانوک دیبو» مدیر دفتر رسانه‌ای حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(PYD) در مصاحبه‌ای اعلام کرد که تنها هدف دولت ترکیه این است که کردها را به طور کامل در سوریه بدون نقش باقی بگذارد و همچنین در ارتباط با عادی‌سازی روابط ترکیه و سوریه نیز تاکید کرد که عادی‌سازی روابط دو کشور کمکی به حل بحران سوریه نخواهد کرد.

به نوشته آژانس خبری فرات، «سیهانوک دیبو» مدیر دفتر رسانه‌ای PYD در مصاحبه خود با بیان اینکه هدف دولت ترکیه از مذاکرات و تلاش‌های عادی‌سازی با دولت دمشق توسعه سیاست اشغالگری است، گفت: «PYD و مدیریت خودگردان شمال و شرق سوریه از همه ائتلاف‌هایی که بر اساس منافع مردم و جامعه شکل بگیرند حمایت می‌کنند با این حال امروز مذاکرات یا تلاش‌های عادی‌سازی روابط بین آنکارا و دمشق را ائتلاف‌هایی دموکراتیک و استراتژیک مبتنی بر منافع مردم نمی‌دانیم.»

«سیهانوک ‌دیبو» ادامه داد: «عادی سازی روابط دو دولت وقتی دلایل داخلی، منطقه‌ای، سیاست‌های بین‌المللی و بحران‌ها را در مجموع در نظر می‌گیریم هیچ کمکی به حل بحران سوریه نمی‌کند. ایده عادی‌سازی روابط بین دولت ترکیه و دولت دمشق در ابتدا با حمایت روسیه شکل گرفت. پس از آن مشاهده شد که برخی از کشورهای عربی نیز از توسعه این مذاکرات حمایت کردند. اما برخی اظهارات دولت ترکیه، اظهارات وزیر امور خارجه دولت دمشق و اظهارات چند روز پیش بشار اسد نشان داد که این مذاکرات نتیجه مثبتی به همراه نخواهد داشت. در واقع، تمایل و تلاش دولت ترکیه برای دیدار با اسد بر اساس برخی از منافع اساسی است.»

دیبو در رابطه با منابع ترکیه از این عادی‌سازی روابط گفت: « اولین منفعت ترکیه از بعد اقتصادی است. دوم دولت ترکیه می‌خواهد پناهجویان سوری را در قلمرو خود در سوریه که توسط این دولت و شبه‌نظامیان وابسته به آن تصرف شده اسکان دهد. ترکیه سال‌هاست که تغییراتی در بافت فرهنگی، زبانی، اجتماعی و جمعیتی این مناطق ایجاد کرده است. اکنون نیز می‌خواهد با اسکان پناهجویان در این مناطق، بافت جمعیتی کل منطقه را برای همیشه تغییر دهد. به این ترتیب این دولت از شر پناهجویانی که در داخل مرزهای خودش به یک بحران تبدیل شده‌اند خلاص می‌شود و در عین حال از آنها برای خود استفاده می‌کند.»

دیبو در ادامه سخنان خود تصریح کرد: «استراتژی اساسی دولت ترکیه این است که کردها را در شمال و شرق سوریه و کل منطقه کاملاً بدون نقش باقی بگذارد. به ویژه می‌خواهد در حل بحران سوریه و تصمیمات اساسی که آینده سوریه را تعیین می‌کند، کردها نقشی نداشته باشند و کشورهای آستانه نیز تا حدودی از پروژه او حمایت می‌کنند.»

کد خبر 2773063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha