هدف اصلی اردوغان از طرح آشتی با سوریه

سرویس جهان- موسسه کی پی آی، یکی از مهم ترین دلالی برای عادی سازی رابطه ترکیه با دولت مرکزی را نابودی ساختار سیاسی-نظامی کردهای سوریه دانسته است.

به گزارش کردپرس، موسسه کی پی آی در آمریکا، در تحلیلی پیرامون اظهارات جدی مقامات ترکیه از جمله رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه درباره لزوم عادی سازی روابط دو کشور نوشت: ترکیه از این اقدام دو هدف را دنبال می کند: یافتن شریکی برای هدف قرار دادن ساختار سیاسی-نظامی کردهای سوریه و بازگرداندن 3.5 میلیون آواره سوری از ترکیه و اسکان دادن آن در مناطق کردنشین.

این موسسه با اشاره به این که دولت آمریکا با عملیات نظامی گسترده ترکیه علیه کردهای سوریه، از سال 2019 تاکنون موافقت نکرده، معتقد است اکنون ترکیه می خواهد برای مقابله با کردها یک همدست پیدا کند و با عادی سازی رابطه با دمشق، می خواهد دولت مرکزی سوریه را برای از بین بردن ساختار سیاسی-نظامی کردی در شمال شرق سوریه، با خود همراه کند.

کی پی آی جدی شدن روند عادی سازی روابط میان آنکارا و دمشق را در آینده ممکن دانسته است زیرا معتقد است دو طرف می توانند با تعدیل خواسته ها به برخی اهداف خود دست پیدا کنند.

این موسسه با اشاره به این که ترکیه همزمان با تلاش برای از بین بردن تجربه سیاسی-نظامی کردهای سوریه در یک دهه گذشته، به دنبال اخراج 3.5 میلیون آواره سوری است، احتمال توافق میان ترکیه و دمشق برای اسکان دادن این افراد در مناطق اشغال شده توسط ترکیه در شمال سوریه، بویژه مناطق کردنشین سوریه را بعید نداسته است. این مسئله که به معنای تغییر بافت جمعیتی این مناطق است، مطلوب دولت ترکیه است.

کد خبر 2773128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha