پیامدهای تنش میان اقلیم کردستان و اداره خودگردان کردی

سرویس جهان- اندیشکده آمریکایی نیولاینز نسبت به بروز بی ثباتی بیشتر در مناطق کردنشین عراق و سوریه، به دلیل ادامه تنشها میان اقلیم کردستان و اداره خودگردان کردی در سوریه هشدار داد.

 به گزارش کردپرس، موسسه نیولاینز هشدار داد یکی از عوامل بی ثباتی در دو منطقه اقلیم کردستان و قلمرو تحت کنترل اداره خودگردان کردی در سوریه، تنش ها میان دولت اقلیم کردستان و اداره خودگردان کردی، بواسطه تفاوت در دیدگاهها و رویکردهای سیاسی این دو نهاد کردی است.

اندیشکده نیولانیز آمریکا در یادداشتی به قلم کارولین مورمن به عواقب خروج نیروهای آمریکا از عراق و سوریه بر وضعیت کردهای سوریه پرداخته است.

به باور مورمن، آمریکا بیش از هر زمان دیگری، برای خروج نیروهایش از عراق و منطقه تحت کنترل کردهای سوریه، هم از جانب داخلی ها و هم خارجیها تحت فشار قرار گرفته است. بنابراین، ممکن است خروج نیروهای آمریکا از عراق و سوریه بزودی اتفاق بیفتد. اما او معتقد است همکاری نظامی آمریکا با اقلیم کردستان همچنان ادامه خواهد داشت.

 در این یادداشت اشاره شده که که بیشتر حمایت های آمریکا از اداره خودگردان کردی و نیروهای همکار واشنگتن در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه، از داخل عراق و خارج از قلمرو اقلیم کردستان عراق انجام می شود. در صورت خروج آمریکا از خاک عراق، واشنگتن چاره ای ندارد برای ادامه حمایت از کردهای سوریه، از داخل خاک اقلیم کردستان عراق اقدام کند. اما با توجه به وجود تنش جدی اقلیم کردستان و اداره خودگردان کردی، ممکن است کردهای سوریه نتوانند مانند گذشته از حمایت آمریکا برخوردار شوند.

کارولین مورمن تاکید می کند دولت اقلیم کردستان عراق و اداره خودگردان کردی، به سبب رویکرد سیاسی- که به زعم وی، اداره خودگردان کردی در سوریه به پ.ک.ک نزدیک است و اقلیم کردستان عراق وابسته به ترکیه است- نمی توانند با هم کنار بیایند و به تبع آن، اقلیم کردستان عراق نمی تواند پل ارتباطی خوبی برای ادامه حمایت واشنگتن از کردهای سوریه باشند. به همین دلیل، ممکن است این تنشها در آینده به معظلی در برابر حمایت واشنگتن از کردهای سوریه تبدیل شود.

 این تحلیلگر مسائل دفاعی  توصیه کرده است آمریکا، قبل از هر اقدامی نسبت به بهبود ارتباط میان اقلیم کردستان و اداره خودگردان کردی تلاش کند زیرا ادامه تنشها می تواند به بی ثباتی بیشتر در مناطق کردنشین عراق و سوریه منجر شود.

کد خبر 2773130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha