وزیر امور اقلیتها در دولت اقلیم کردستان: کرسی اقلیتها در پارلمان کردستان بە 15 کرسی افزایش یابد

سرویس عراق و اقلیم کردستان- عضو دفتر سیاسی جبهه ترکمانی و وزیر اقلیم کردستان در امور اقلیت‌ها گفت: «تلاش می کنیم در پارلمان آتی کردستان سهم اقلیت‌ها به ۱۵ کرسی افزایش یابد». وی اظهار داشت که اقلیت‌ها در پارلمان کردستان باید حق وتو داشتە باشند.

به گزارش کردپرس به نقل از روداو، تعدادی از نمایندگان به ریاست آیدین معروف عضو دفتر سیاسی جبهه ترکمانی و وزیر اقلیم کردستان در امور اقلیت‌ها نشستی برگزار کردند و درمود شرایط اقلیت‌های خود در انتخابات آتی پارلمان کردستان بحث و گفتگو کردند.

پس از این نشست، آیدین معروف طی کنفرانسی خبری بیان کرد: «بنده از نزدیک بر وضعیت اقلیت‌ها بدون هیچ تبعیضی نظارت می‌کنم. ما در نشستی که برگزار شد درمورد برگزاری انتخابات در تاریخ مقرر توافق نظر داشتیم».

آیدین معروف‌ افزود: «در پارلمان آینده درخواست می‌کنیم تا در قانون انتخابات پارلمانی تغییرات بیشتری اعمال شود. همچنین تلاش می‌کنیم سهم اقلیت‌ها از کرسی‌های پارلمانی به ۱۵ کرسی افزایش یابد».

در ۲۰ مە ۲۰۲۴، کمیته قضایی انتخابات به کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق دستور داد ۵ کرسی از ۱۱ کرسی پارلمان که با دستور دادگاه فدرال حذف شده بود را به اقلیت‌ها بازگرداند.

به گفته آیدین معروف، در نشست اخیر نمایندگان اقلیتها مطرح شده است که در آینده علاوه بر تلاش برای بازگرداندن 11 کرسی اقلیت ها، سعی دارند 4 کرسی دیگر هم اقلیت های مذهبی اختصاص دهند.

وزیر اقلیم کردستان در امور اقلیت‌ها همچنین اشاره کرد که حضور نمایندگان اقلیت‌های ایزدی، کاکه‌یی و شبک در پارلمان کردستان بسیار مهم است زیرا یکی از نقاط قوت اقلیم کردستان، همزیستی مسالمت آمیز قومی و مذهبی است.

آیدین معروف علاوه بر تلاش برای افزایش سهم اقلیتها به 15 کرسی، اعطای حق وتو به اقلیتها در پارلمان کردستان را مهم دانست زیرا باید در مسائلی که مربوط به آنهاست، حقوق آنها بیشتر در نظر گرفته شود.

در انتخابات آتی پارلمان کردستان در استان‌های اربیل و سلیمانیه دو کرسی به اقلیت مسیحی و ترکمان و در دهوک نیز یک کرسی به اقلیت ارمن اختصاص داده شده است.

19 نامزد از اقلیت مسیحی به این شرح نامزد شده اند: هفت نفر در اربیل، چهار نفر در سلیمانیه و هشت نفر در دهوک.

 20 نامزد نیز از اقلیت ترکمان به این شرح نامزد شده اند: 14 نفر در اربیل و شش نفر در سلیمانیه.  

کد خبر 2773137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha