تالاب ها سالانه ۴.۹ میلیارد دلار ارزش خدماتی برای ایران دارند

مدیر طرح حفاظت از تالاب های ایران گفت: تالاب ها سالانه حداقل ۴.۹ میلیارد دلار ارزش خدماتی برای کشور ایجاد می کنند.

به گزارش کرد پرس، یوسف علی احمدی در نشستی با عنوان رویکرد زیست بومی و نقش و مسئولیت دست اندرکاران در حفاظت از تالاب زریوار که در سنندج برگزار شد، گفت: براساس مطالعات بانک جهانی در سال ۲۰۰۲ میلادی در ایران هزینه خسارت های ناشی از تخریب تالاب ها برابر با ۳۵۰ میلیون دلار بوده است.

وی با بیان اینکه ارزش اکولوژیک تالاب ها ۱۰ برابر جنگل ها و ۲۰۰ برابر زمین های زراعی است، اظهار کرد: تالابی مانند شادگان معیشت بیش از ۵ هزار خانواده وابسته به آن بود.

مدیر طرح حفاظت از تالاب های ایران افزود: ۱۲ هزار خانوار در اطراف تالاب هورالعظیم با صید ماهی امرار معاش می کردند و معیشت ۷۰ هزار خانوار هم به تالاب هامون ربط داشت.

علی احمدی با طرح این سوال که چرا باید از تالاب ها حفاظت شود، بیان کرد: تالاب ها به دلیل خدمات و کارکردهایی که دارند به صرفه است که مورد حفاظت قرار گیرند.

وی ادامه داد: تالاب در هنگام وقوع سیلاب هم چون اسفنج عمل می کنند و می توانند از تخریب های زیاد این حادثه طبیعی ممانعت کنند همچنین  تولید مواد غذایی، تغذیه و پشتیبانی آب های زیرزمینی، تفریح و گردشگری، تلطیف خوا و زیستگاه جانداران به ویژه پرندگان و ماهی ها از دیگر کارکردهای تالاب است.

مدیر طرح حفاظت از تالاب های ایران به مشکلات پیش روی مناطق حفاظت شده تالابی اشاره کرد و یادآور شد: افزایش تعداد و تنوع مصرف کنندگان و بهره برداران و رشد روند استفاده از منابع یکی از اصلی ترین مشکلات تالاب هاست.

علی احمدی گفت: برنامه مدیریت جامع تالاب بین المللی زریوار مریوان در سطح ملی و استانی مصوب شده و دارای پشتوانه قوانین بالادستی است.

اعلام فراخوان سرمایه گذاری در تالاب زریوار

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان نیز در این  نشست اظهار کرد: بیشترین همراهی و تعامل دستگاه های اجرایی استان را طی ۲ سال اخیر با اداره کل محیط زیست استان در زمینه حفاظت از تالاب بین المللی زریوار داشته ایم.

اقبال حمیدی افزود: به تغییر کاربری که به دلیل استفاده شخصی از محیط آبی تالاب زریوار شده است با ورود دستگاه های ذیربط پرداخته ایم.

وی با اعلام اینکه بر اساس برآوردهای انجام شده وضعیت تالاب زریوار در شرایط مناسبی است، ادامه داد: باتوجه به بارندگی های مطلوب  بعد از هشت سال، امسال شاهد سرریز شدن آب تالاب بودیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان یادآور شد: بارندگی های امسال موجب شد بخشی از دخل و تصرف هایی که در ضلع جنوبی تالاب اتفاق افتاده بود به زیر آب رود.

حمیدی یکی از برنامه های این اداره کل را احیای حریم و بستر برای جلوگیری از تعارضات در تالاب زریوار عنوان کرد و بیان کرد: احداث نیوجرسی براساس قوانین حفاظتی باید در سال ۱۳۸۸ ایجاد می شد و از حرکت خزنده شهر به سمت تالاب جلوگیری می کرد که در این راستا نیوجرسی در ضلع جنوبی تالاب سال گذشته از محل مصوبات سفر رئیس جمهور شهید به استان ایجاد شد و تکمیل آن هم در سال جاری انجام خواهد شد.

وی گفت: در راستای استفاده از ظرفیت گردشگری تالاب، براساس دستورالعمل موجود، فراخوان سرمایه گذاری محدوده ۱۵ هکتاری از تالاب را بر مبنای طرح مطالعات تالاب منتشر کرده ایم.

کد خبر 2773148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha