گلوی کردستانی ها از چنگال تورم رهایی نمی یابد

مرکز آمار ایران بار دیگر وضعیت استان های کشور را در شاخص های تورم منتشر کرد و استان کردستان همچون ماه های ۳ سال گذشته در صدر این جدول قرار دارد و انگار نمی خواهد این جایگاه را به دیگر استان ها واگذار کند.

به گزارش کرد پرس، وضعیت شاخص تورم در استان کردستان سال های متمادی است که رو به وخامت گذاشته و پی در پی نرخ این شاخص در استان بالاتر از میانگین کشوری است و کردستانی هایی که درآمد سرانه شان همواره نصف درآمد سرانه میانگین کشور است، باید بسیار بیشتر از میانگین کشوری فشار گرانی ها را هم تحمل کند. معادله که در سه سال گذشته هم با وجود وعده و وعیدهای فراوان همچنان لاینحل باقی ماند. 

بار دیگر مرکز آمار ایران وضعیت استان های کشور را در شاخص های تورم منتشر کرد که استان کردستان باز هم جایگاه سوم را در این حوزه داشته و علیرغم اینکه در بیشتر استان های کشور شاخص ها کاهشی است اما در کردستان این شاخص ها متفاوت تر به نظر می رسد.

مرکز آمار ایران، نرخ تورم را بر اساس سال پایه ۱۴۰۰ برای تیر ماه سال ۱۴۰۳ اعلام کرد و بر اساس اطلاعات این نهاد رسمی، تورم در ایران میانگین نرخ تورم سالانه منتهی به تیر در ایران ۳۵.۵ درصد است و بر اساس همین این آمار این رقم در کردستان ۳۹.۱ درصد است.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، استان اصفهان رتبه اول بالاترین نرخ تورم را دارد و با نرخ ۴۰.۲ درصد در صدر جدول جاخوش کرده است. بعد از آن استان یزد قرار گرفته که با یک دهم درصد پایین تر از اصفهان رتبه دوم بالاترین نرخ تورم را را دارد. نرخ تورم یزد، ۴۰.۱ و نرخ تورم در کردستان ۳۹.۱ درصد ثبت شده است.

به این ترتیب استان کردستان در تیر ماه سومین استان با بالاترین نرخ تورم در ایران است و توانسته با فلاکت بارها رقابت کند. البته این را نباید فراموش کرد که از آنجایی که نرخ شاخص فلاکت از جمع تورم و بیکاری به دست می آید، قطعا استان یزد که نرخ بیکاری آن کم تر از ۷ درصد است و همچنین اصفهان نمی توانند در نرخ فلاکت با کردستان رقابت کنند و قطعا کردستان در رده بالاتری در حوزه فلاکت بارترین استان های کشور قرار خواهد گرفت.

به هر حال و بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در تیر ماه ۱۴۰۳ شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور به عدد ۲۵۵.۲ رسیده است که استان کردستان در این شاخص با ۲۷۳.۶ در رتبه سوم قرار دارد.

در شاخص خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات نیز نرخ تورم سالانه کشور به طور میانگین ۳۱.۴ درصد است که استان کردستان در این حوزه نیز با ۳۵.۱ درصد در رتبه سوم قرار گرفته و به نوعی سومین استان گران کشور محسوب می شود.

این آمارها نشان می دهد مسئولان ارشد و تیم اقتصادی استان کردستان در طول ۳ سال گذشته کار خود را به خوبی انجام داده و نگذاشته اند که در شاخص توم ستان کردستان جایگاهی پایین تر از سوم را کسب کند و می توانند به خود افتخار کنند که همیشه در جدول، جزو صدرنشین ها هستند.

کد خبر 2773200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha